Maxthebest schreef:@Piezze, het probleem is dat het een manege paard is, en dat ik dus niet met een spoortje kan gaan rijden, ook springen we niet zo vaak... Ik ga het idee met belonen wel proberen!
Een manegepaard is vaak zo krom als een hoepel.
Voordat een paard goed door de volte kan lopen, moet hij in balans zijn. Dat betekent in eerste instantie, dat hij evenveel gelijk verdeeld gewicht op de voorbenen/schouders kan nemen. Juist op de volte is dit heel lastig, want dan vallen ze inderdaad naar binnen op de schouder.
Je moet hem eerst uitbalanceren op de voorbenen/schouders, dan pas ga je verder met lengtebuiging vragen. Stelling komt pas daarna, maar daar kom je nog lang niet aan toe. Het uitbalanceren van een paard is een hele precieze kwestie, dat doe je met je zitbeenknobbels/gewicht, heel precies en afgemeten, het is al snel te veel. Binnenbenen, buitenteugels etc verstoren dit in het begin alleen maar. Met die hulpen begin je pas als je paard uitgebalanceerd voorwaarts kan lopen in een goede takt. Dan komt lengtebuiging en daarna kan je wat stelling gaan vragen.
Ik wil de pret niet drukken, maar aangezien het een manegepaard is waar je waarschijnlijk niet dagelijks op rijdt, zal dit niet veel verbeteren..... Je werk wordt namelijk meteen weer verpest door een andere ruiter die ijverig met teugels/benen het paard uit balans rijdt...