Angst met (buiten) rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Angst met (buiten) rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 11:46

Hallo allemaal,

Ik plaats dit topic in de hoop tips of ervaringen te krijgen die mij en mijn paard kunnen helpen.

Ik zal de situatie zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Ik heb met buitenrijden een angst ontwikkeld die onbewust steeds erger is geworden, helaas begint mijn paard er nu op te reageren waardoor het alleen maar erger is. Ik ben zelf altijd al angstig geweest met rijden, ik moet altijd erg wennen aan nieuwe paarden. Op een gegeven moment raak ik met ze in een punt van vertrouwen waar ik weinig tot geen last heb van angst, dat had ik bereikt met mijn paard een tijdje geleden. Toen ben ik alleen naar buiten gegaan wat de eerste keer heel goed ging, hij luisterde aardig goed en was lekker ontspannen. Helaas is het daarna mis gegaan, ik ging een tijdje later weer alleen naar buiten en toen werd hij heel erg voorwaarts. Ik kon hem niet houden, hij liep de hele tijd te dribbelen en alles was eng. Sinds toen heb ik er bijna altijd last van, hij gast steeds dribbelen en ik krijg hem niet terug. Hier word ik angstig van wat er weer voor zorgt dat hij alleen maar onrustiger wordt. Ik kan nu bijna geen normaal tempo meer rijden (alleen maar heel hard en hij blijft steeds harder gaan) en ik krijg hem niet meer terug als ik dat wil wat er dus voor zorgt dat ik continu bang ben dat hij harder gaat aangezien ik hem dan niet meer terug krijg. Hierdoor houd ik hem onbewust de hele tijd in en ga ik heel gespannen zitten, ik kan ook mijn benen niet ontspannen langs zijn lijf leggen want dan schiet hij meteen vooruit.

Toen ik hem kreeg kon je al niet met je benen aan zijn buik zitten zonder dat hij er vandoor vloog, nu kan dat in de bak wel al maar buiten nog niet. Tempocontrole is ook altijd een probleem geweest, maar dit ook niet meer in de bak, buiten wel nog.

Hebben jullie misschien tips die mij en hem helpen te ontspannen? Houd het wel graag vriendelijk. ;)

Groetjes donnar

Hopke89

Re: Angst met (buiten) rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:50

Uhm, misschien ademhalingsoefeningen iets? Je ademhaling heeft heel veel invloed op je spieren wat je paard goed voelt.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:42

Ademhalingsoefeningen helpen bij mij goed ja! En misschien een paar keer samen met iemand anders gaan?
Of (tijdelijk) een martingaal/andere hulpteugel waardoor je makkelijker controle houdt? Je ziet zat mensen met zo'n ding rijden, als het niet nodig si, is het niet nodig, maar misschien om even wat vertrouwen terug te krijgen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:49

Heel bekend verschijnsel, ik heb zelf ook giga angst buiten. Al is het bij mij juist als het paard gespannen wordt en niet als hij gaat dribbelen. Wat mij heel veel geholpen heeft is en de one rein stop in het paard trainen. En steeds kleine stukjes buiten gaan rijden. Moet je denken aan tot het einde van de oprit. En als dat een aantal keer goed ging een 100 meter verder. Enz enz. Heel rustig uitbouwen dus.

En ik denk dat jou paard ook heel veel zou hebben aan Sacking out. Dat is een horsemanship iets waarbij je met van alles rond en over je paard gaat. Denk aan plastic zakken, halstertouwen enz.
De one rein stop is ook Horsemanship. Die moet je maar even opzoeken via Google. Maar die geeft je echt meer handvaten om je paard te stoppen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:53

Probeer anders, als je deze mogelijkheid hebt, eerst in de bak je normale training te doen, en dan een iniminie stukje uitstappen in het bos. Dan weer naar stal en klaar. Dit uitbouwen tot steeds een groter stukje en dan bijf ook draf toevoegen. Zo heb ik het ook uitgebouwd en nu durf ik redelijk zeker op buitenrit (ook al springt ze soms nog opzij, ik heb het nu tenmiste optijd door)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:55

probeer als het ware in je paard te gaan zitten, dus diep in je zadel gaan zitten, door de spanning druk je je bovenbeenspieren vaak aan waardoor je jezelf uit het zadel drukt en sneller je balans kwijt bent.

probeer je benen gewoon rustig langs je paard te houden, ga niet je been extreem afsteken omdat hij anders weg is, desnoods probeer je dit eerst met iemand die ernaast loopt en je vasthoudt met een halstertouw. Op het moment dat hij er inderdaad vandoor vliegt zal hij minder snel schrikken van je been en kun je een klein beetje been geven om te zorgen dat hij zijn rug bol maakt en kun je met de teugel wat controle terug krijgen om hem terug te rijden naar het juiste tempo.

Probeer met anderen weg te gaan en als dat goed voelt rij dan eens voorop. Pas daarna kun je alleen weg.

Probeer regelmatig buiten te blijven rijden, door het een tijd niet te doen raak je meer onzeker, confrontatie werkt het beste.

Veel succes!

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:58

Ja, ook hier bekend! Wat bij mij helpt om te ontspannen en je ademhaling onder controle te houden is een liedje zingen. Hardop, of in jezelf. Je word door het ritme gedwongen om in een gelijkmatig adem te halen.
En wat ook al gezegd is, veel met anderen naar buiten en nadat je gereden hebt in de bak buiten uitstappen, telkens een stukje verder.
Succes, het is zooooo lekker om buiten te rijden!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:02

Ja dat was dus het jammere, voordat het die keer alleen fout ging reed ik voorop, achter in het midden en als hij raar deed maakte mij dat ook niet uit. Heb wel al eerder moeite gehad met hem terug krijgen maar iedere keer lukte het gewoon, nu lukt het niet meer en probeer ik hem de hele tijd krampachtig in te houden omdat hij als hij in draf gaat amper te houden is. Ik had er al aan gedacht om misschien een scherper bit in te doen om hem weer respect te laten krijgen voor het bit, maar daar houd ik totaal niet van.. Ik rijd hem nu ook nog steeds gewoon op een dubbel gebroken D trens en zonder hulpteugels, het enige waar we nu last van hebben en waar ik nog meer angst van krijg is dat ik hem niet houd. Ik denk zelf ook dat dit door mijn angst komt, het is alleen zo moeilijk om het anders te doen.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:27

Juist dan kan het misschien helpen om vertrouwen terug te winnen met een hulpteugel? Dan hou je m tenminste