Ik plaats dit topic in de hoop tips of ervaringen te krijgen die mij en mijn paard kunnen helpen.
Ik zal de situatie zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Ik heb met buitenrijden een angst ontwikkeld die onbewust steeds erger is geworden, helaas begint mijn paard er nu op te reageren waardoor het alleen maar erger is. Ik ben zelf altijd al angstig geweest met rijden, ik moet altijd erg wennen aan nieuwe paarden. Op een gegeven moment raak ik met ze in een punt van vertrouwen waar ik weinig tot geen last heb van angst, dat had ik bereikt met mijn paard een tijdje geleden. Toen ben ik alleen naar buiten gegaan wat de eerste keer heel goed ging, hij luisterde aardig goed en was lekker ontspannen. Helaas is het daarna mis gegaan, ik ging een tijdje later weer alleen naar buiten en toen werd hij heel erg voorwaarts. Ik kon hem niet houden, hij liep de hele tijd te dribbelen en alles was eng. Sinds toen heb ik er bijna altijd last van, hij gast steeds dribbelen en ik krijg hem niet terug. Hier word ik angstig van wat er weer voor zorgt dat hij alleen maar onrustiger wordt. Ik kan nu bijna geen normaal tempo meer rijden (alleen maar heel hard en hij blijft steeds harder gaan) en ik krijg hem niet meer terug als ik dat wil wat er dus voor zorgt dat ik continu bang ben dat hij harder gaat aangezien ik hem dan niet meer terug krijg. Hierdoor houd ik hem onbewust de hele tijd in en ga ik heel gespannen zitten, ik kan ook mijn benen niet ontspannen langs zijn lijf leggen want dan schiet hij meteen vooruit.
Toen ik hem kreeg kon je al niet met je benen aan zijn buik zitten zonder dat hij er vandoor vloog, nu kan dat in de bak wel al maar buiten nog niet. Tempocontrole is ook altijd een probleem geweest, maar dit ook niet meer in de bak, buiten wel nog.
Hebben jullie misschien tips die mij en hem helpen te ontspannen? Houd het wel graag vriendelijk.

Groetjes donnar