Wij hebben een jaar geleden een hele leuke Lusitano Merrie gekocht van toen 4 jaar. Ze was basis ingereden. Ik heb haar 2 maand laten staan bij ons in de wei om lekker bij de groep te komen en wat dikker te worden omdat ze te dun was toen ze bij ons kwam. Helaas voor ons bleek zij drachtig en heb ik haar niet veel gereden. Nu vandaag is het veulen naar zijn nieuwe eigenaar gegaan, Festa (merrie) was wel op, we konden voeren wat we wilden maar alles ging naar het veulen die er echt geweldig goed uitziet. moeders daar in tegen is nu te dun en heeft geen bespiering. We hebben nu de 2e helft van de weide open gedaan met nieuw gras waar ze halve dagen in kunnen eten en ze krijgt er slobber bij om aan te sterken. Maar ik moet ook met haar aan de gang om haar weer in te kunnen zetten van de zomer met toeristen. Maar hoe ga ik daar mee te werk? ik ben hier niet ervaren mee... ik heb zo mijn ideeen maar ik zou graag van ervaren mensen willen weten hoe zij hun te dunne niet bespierde merrie na een veulen weer verantwoord trainen. hoe vaak per week? hoe lang per keer? wanneer longeren wanneer onder het zadel?
Festa heeft vanaf juni t/m nu (januari) niet meer gelopen en alleen 24/7 in de weide. (die niet vlak is) ikzelf denk eerst rustig aan wat longeren een paar keer per week, daarna onder het zadel stap en eens een drafje in het bos.. het is hier hoe dan ook zwaar gezien we berg op berg af gaan....
graag jullie advies...ik wil haar absoluut niet overbelasten!