altijd met sporen gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

altijd met sporen gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:48

ik heb een paard op het oog om te kopen.
hij is helemaal perfect voor mij.
1 nadeel is dat hij altijd met sporen gereden is geweest.
ik heb geen ervaring met sporen en rij ook liever zonder.
zonder sporen is hij in de bak een beetje traag, ook als je gewoon been geeft.
op buitenrit heeft hij een normaal tempo. het is een fries van 10 jaar.
hoe los ik dit op? of is dit niet meer op te lossen?

ZivaB

Re: altijd met sporen gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:51

Tuurlijk kan je dit wel oplossen. Je moet alleen heel consequent zijn. Als jij been geeft moet hij vooruit, en anders geef je hem een tikje. Met veel overgangen en consequentie kan je dit er zeker uit krijgen! Succes!

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:54

overgangen rijden. heel erg veel. een paard hoort zonder sporen net zo snel te lopen als met. met overgangen zorg je dat je paard goed aan je been is en netjes en vlug loppt :) gewoon bij bijna elke letter in de bak een overgang rijden of een volte etc. lekker de gang erin en anders een zweepje erbij in het begin.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:57

Ik heb mijn paard ook altijd met sporen gereden, tot ik ongeveer een jaar geleden vond dat het genoeg was geweest, omdat mijn paard meer "aan de spoor" was dan "aan het been". Puur doordat ik constant met opgetrokken hakken reed, door de sporen. Ik heb ze afgedaan en niet meer omgehad sindsdien. In de eerste instantie erg consequent zijn. Niet reageren op been is tik. Niet "slaan", maar gewoon een tik. Daarna meteen de oefening herhalen (met name overgangen). Dus van stap naar draf, niet reageren op been, tik! Terug naar stap en meteen nog een keer doen, reageren op been is "braaf!" en even doordraven. Ze valt nog wel eens terug (en ik ook met hakken optrekken) maar over het algemeen is ze heel goed aan het been geworden. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:00

Het is gewoon prima op te lossen hoor!
Gewoon direct heel duidelijk zijn, lichte beenhulp betekend reactie.
In het begin zal je het even streng moeten aanpakken maar als je consequent bent weet hij al heel snel wat de bedoeling is. :j
Let vooral op dat het belangrijker is dat hij naar voren gaat dat dan hij direct mooi loopt, want als je veel met je handen gaat tegenhouden voordat hij voorwaarts is kan dat tegenstrijdig zijn.

moOby

Re: altijd met sporen gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:16

Oke badankt. Ik ga veel lessen nemen en hopen dat het lukt en de tips hierboven gebruiken.