pony kanteld hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

pony kanteld hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:41

Hey
de laatste tijd loop ik tegen een probleem aan.
mijn pony kanteld tijdens het rijden steeds haar hoofd. Nu ben ik zelf wel sterker met links, wat ook de goede kant van mijn pony is. Dus samen met mijn instructice zijn we eraan gaan werken dat ik links loslaat en rechts haar recht moet houden. alleen dit geeft niet echt resultaat, meestal voelt het dan weer raar dus probeer ik met links weer recht te houden, wat het natuurlijk weer erger maakt. We zijn ook druk bezig met stelling en buiging wat soms erg moeizaam gaat. Verder is ze al gecontroleerd door de tandarts en de zadelmaker.

Heeft iemand tips of oefeningen die ik kan doen om dit probleem het beste op te lossen?

Grtjs xsarinax

Nynke_Mandy

Re: pony kanteld hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:13

Ik had vandaag ook een klein beetje van je proef gezien, en ook dat ze soms kantelde. Ik zou als ik jou was vooral gaan werken aan een gelijk contact. Dus dat je niet meer sterker bent links dan rechts, daar ligt denk ik je probleem. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:16

Ik las vandaag een topic van mensen die dit hadden, bitloos hebben geprobeerd en toen was het probleem over. Dat misschien een optie?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:19

Maartje1990: bitloos is niet altijd dé oplossing. TS geeft zelf aan dat ze links strenger is als rechts..

Als je met gelijke druk rijdt zal je pony niet meer kantelen volgens mij :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:15

Dat beweer ik toch ook niet? Aantal bokkers hadden hetzelfde probleem, kantelen van het hoofd en na gebruik van bitloos hield dit op. Dus wellicht is, zoals ik al zei bitloos voor ts best een optie

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:30

Maartje1990 schreef:
Dat beweer ik toch ook niet? Aantal bokkers hadden hetzelfde probleem, kantelen van het hoofd en na gebruik van bitloos hield dit op. Dus wellicht is, zoals ik al zei bitloos voor ts best een optie

Bitloos is enkel t/m klasse L2 toegestaan, met speciale proeven meen ik. Aangezien ts wedstrijden rijd kan ze beter aan het probleem werken mét bit.

Het hoofd kantelen is vaak een teken van scheefheid, in meerdere of mindere mate. Wat je zelf ook aan geeft. Zelf er goed op gaan letten of je goed recht boven je paard zit, niet hangt en zo min mogelijk vast houd aan één kant. Vervolgens veel rechtrichtend werk gaan doen, het paard sterker gaan maken op de zwakke kant. Soms word kantelen ook veroorzaakt als er iets niet lekker zit in het lichaam, komt het vaker voor, dan misschien even laten controleren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:41

Per maart of april zijn er geen speciale proeven meer vanaf m kun je nog wel bitloos tijden maar doe je momenteel nog niet mee dan met de prijzen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:24

In het mennen is het heel normaal om te trainen met een mentoestel.

Dat kan je ook als ruiter doen om jezelf te trainen om links en rechts gelijk druk te zetten.
Kan je gewoon thuis doen. Beetje creatief nadenken.
http://www.zavage.nl/wagenhof/html/mennen11.htm

Vroeger hing ik in de ladder (over de leuning van de stoel) twee leidsels/teugels, aan de achterkant hang ik 2 bitten.
En dan de oefeningen narijden met je handen: je ziet meteen welk bit lager hangt en welk hoger hangt. Zo kan je goed zien of je gelijke druk hebt, of je netjes gelijk inwerkt, etc.
Zouden meer ruiters moeten doen.

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:56

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:39

Maartje1990 schreef:
Per maart of april zijn er geen speciale proeven meer vanaf m kun je nog wel bitloos tijden maar doe je momenteel nog niet mee dan met de prijzen

Daarom, het is dus nog niet mogelijk bitloos te rijden in de reguliere wedstrijdsport. Zoals ik al zei is het juist belangrijk dat de oorzaak word gevonden met bit.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:14

Ik denk dat je pony gewoon scheef is, en daarom kantelt met het hoofd. Mijn paard heeft hier ook last van. Dit komt doordat haar spieren te kort zijn. Zoek eens wat meer info op over rechtrichten. Op deze site staat ook een interessant stuk over kantelen: http://www.atletischerijkunst.nl/rijtec ... telen.html

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:17

Wanneer is je pony naar de tandarts geweest? Misschien heeft ze wel last van haken op de kiezen. Mijn paard ging ook met haar hoofd kantelen toen ze last had van haar gebit.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:27

Misty12 schreef:
Wanneer is je pony naar de tandarts geweest? Misschien heeft ze wel last van haken op de kiezen. Mijn paard ging ook met haar hoofd kantelen toen ze last had van haar gebit.

maand geleden , en toen zijn er ook haken weggevijlt . later zijn ze nóg gecontroleerd. omdat ik het niet vertrouwde maar alles was oké.