Poepstop x8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eduard007

Poepstop x8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:34

Beste bokkers

Ik ben heel erg benieuwd of iemand het herkent en mij hier verder mee kan helpen.
Mijn vierjarige paard poept tijdens het rijden wel een keer of 8 en heeft dit vooral op zijn
minder ontwikkelde hand. Is dit pijn, een manier om onder het werk uit te komen???
Ik kom er niet zo goed achter. Hij is geen zeur dus ik begin mij toch een beetje zorgen te maken.
Misschien heeft iemand dit ook gehad en kun je mij verder helpen.

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Poepstop x8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:48

Na laten kijken kan sowieso geen kwaad.. Maar laat je hem ook stilstaan als hij gaat poepen? Dat zou ik sowieso meteen af gaan leren, ze kunnen gewoon doorlopen daarbij. Als je ooit een proefje gaat rijden is het niet handig dat ze stil gaan staan :n

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:29

De mijne doet het ook als ze iets moeilijk vindt! Ik dacht dat dat meer iets van stress was..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:32

die van mij deed het ook vaak tijdens les, ook wat dunnig dus bij hem spanning, inmiddels niet meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:30

mag ze stil staan of terugkomen tijdens t poepen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:51

Tjaaa paarden vinden het meestal leuker stil te gaan staan, maar als ruiter zeker wanneer je ooit ook wedstrijdjes zou willen gaan rijden is het zeker beter er een gewoonte van te maken dat het paard niet zomaar ineens even kan stoppen om te poepen, dat kan even zo goed al lopend.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:52

Ik heb juist weleens gehoord dat paarden stilstaan juist veel moeilijker vinden met ruiter erop.. Ik vind 8x poepen niet erg gezond. Denk dat het misschien eerder stress is.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:56

Mijne deed het in het begin ook extreem. Het was meer nog wat angst en spanning en wanneer het moeilijker werd met rijden of snapte iets niet ging hij in het begin ook peopen. Nu doet hij t niet meer alleen eerste paar weken. Later steeds minder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:59

saskiakefie schreef:
Ik heb juist weleens gehoord dat paarden stilstaan juist veel moeilijker vinden met ruiter erop.. Ik vind 8x poepen niet erg gezond. Denk dat het misschien eerder stress is.

Nee, hoor. Ik heb een manegepaard gekend dat op een gegeven moment wist dat als ie moest poepen hij stil kon/mocht staan. Op den duur kwam er telkens een drol uit en meneer stond stil. Rondje later weer een drol.. 't hoeft geen stress te zijn. Kán wel, maar daar voor is de info van ts te summier.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:02

Mijn paard poept zodra ik met haar ga rijden. Door de beweging komt de stoelgang ook meer op gang. Tijdens het buiten rijden poept ze enorm vaak, maar er is niks met haar aan de hand. Als je je echt zorgen maakt bel de da even

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:08

Laatst heeft die van mij 3x of 4x gepoept toen we een buitenrit reden. We waren in totaal anderhalf uur onderweg.
En als we in de bak rijden poept hij sowieso minimaal 1x
Maar zoals Joyvankan zegt, door de beweging komt de stoelgang meer op gang :j
hoewel 8x poepen best veel is. Zijn het grote hopen mest?

Mijn pony mag trouwens gewoon stil staan tijdens het poepen, behalve als we ergens midden op de weg staan natuurlijk. :+

Als je twijfelt of het kwaad kan, zal ik toch de dierenarts bellen. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:22

Hangt er helemaal vanaf.

Wat hier ook gezegd wordt: als hij mag stilstaan dan kan het op gegeven moment een soort spelletje worden om onder het werk uit te komen.

Het kan spanning zijn, je ziet bijvoorbeeld vaak paarden tijdens een springles vaker mesten dan normaal (dat is spannender), tijdens een buitenrit als er wat spannende zaken zijn kan er ook vaker gemest worden.

Dan zijn er ook nog de gevallen waar geen kruid tegen gewassen is en die tijdens een gewoon uurtje rijden zo ongeveer leeg lopen :\ . Niets medisch, maar door beweging komt lekker alles op gang.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:31

Thanks iedereen... Ik hoop dat het terzijne tijd minder zal worden... Hij stopt inderdaad maar straffen heeft totaal geen zin... Dat levert meer spanning op dus na een paar passen sta je weer stil....
Ik probeer te kijken of het met ontspanning minder wil worden...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:35

Is het niet ook zo dat door beweging het darmstelsel gewoon extra op gang wordt gebracht?
Dat heb ik vroeger ten minste een aantal keer gehoord...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:25

Mijn paard mest ook gigantisch veel, alleen ze doet dit zonder terug te komen en blijft gewoon aan de hulpen staan. Gewoon doorrijden dus als je paard moet mesten, als er een tijger aan komt blijft hij tenslotte ook niet staan mesten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:02

Princesj schreef:
Mijn paard mest ook gigantisch veel, alleen ze doet dit zonder terug te komen en blijft gewoon aan de hulpen staan. Gewoon doorrijden dus als je paard moet mesten, als er een tijger aan komt blijft hij tenslotte ook niet staan mesten.

aparte vergelijking. Tenzij jij je vergelijkt met een tijger die op de rug van het paard zit. Het paard heeft blijkbaar als stress tijdens het rijden en als ie dan nog door moet lopen of dus eigenlijk gecorrigeerd wordt zal die stress alleen maar toenemen. En je wilt uiteindelijk de oorzaak aanpakken (de stress) en niet het gevolg (het mesten)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:59

Saskia, je begrijpt mij verkeerd. Als een paard in de natuur moet mesten en er komt een tijger aan, hoop ik niet dat hij stil blijft staan.. Kortom, lopend mesten is dus prima mogelijk, anders waren ze al lang uitgestorven.

Mijn paard mest echt niet doordat ze stress heeft tijdens het rijden, longeren, wandelen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:08

Maar jouw paard poept toch ook geen 8x?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:10

Tijdens het rijden haalt ze gerust 8 tot 10 x, geen enkele moeite.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:11

Zal dan toch stress/spanning zijn

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:17

Veel mesten is een teken van stress. Zo simpel is het. Het idee dat een paard van poept om onder het wel uit te komen, slaat nergens op. Zo denkt en paard niet.
Poepen aan het begin van een training kan idd te maken hebben met het op gang komen van de stoelgang, maar als het zo vaak mest is die stoelgang meer dan bedoelt en is dat een oorzaak voor. Omdat ziekte hier niet waarschijnlijk is, kom je op stress, wat voor een jong doet niet eens denkbeeldig is. Misschien is het te spannend of wordt er te veel van hem verwacht. Vergeet ook even niet dat hij nog niet eens volgroeid is. Zet eens wat stappen terug, kies voor een hele simpele korte training met veel beloning en kijk hoe het dan gaat

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:20

Dan zal dat arme dier wel erg overspannen zijn inmiddels.. Ze doet dit ongeacht de manier van trainen, ongeacht de intensiteit. Paard staat bij anderen ook bekend als zeer relaxed dier, wat juist erg makkelijk omgaat met stressvolle situaties, word graag door anderen gebruikt om hun paard met stressvolle situaties om te laten gaan.

Zolang het mooie mest is (dus geen dunne flatsen), maak ik mij absoluut geen zorgen over haar. Zij komt gewoon snel op gang met beweging. Dus ook de vraag aan TS, hoe is de mest van je paard? Moet hij persen, is het waterig of gewone mooie mest?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:21

Dus 8 tot 10x mest hij mooie mest? Nou dan hoeft ie de rest van de 24 uur ook niet meer te poepen.. apart nog nooit van gehoord.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:23

liljebo schreef:
Het idee dat een paard van poept om onder het wel uit te komen, slaat nergens op. Zo denkt en paard niet.

Als je het paard iedere keer stil zet (relaxed, niks vragend) om eens even uitgebreid te mesten, dan zal je paard dit wel ervaren als mesten = relaxen, zoals stilstaan met laag hoofd dit ook word gedaan in de westernsport. Onder het werk uitkomen klinkt rot, zo zal het dier het niet bedoelen, maar hij zal het wel ervaren als einde spanning denk ik zo.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:24

saskiakefie schreef:
Dus 8 tot 10x mest hij mooie mest? Nou dan hoeft ie de rest van de 24 uur ook niet meer te poepen.. apart nog nooit van gehoord.

Ik wil je best een keer een eindresultaat van de bak na mijn training sturen :+