Zweet en train-vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Zweet en train-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 08:24

Goede morgen bokkers!

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en gedachten:
Kan je een paard ook trainen zonder het dier te laten zweten?

Het winterse weer komt er aan, vele paarden zijn al geschoren en mijn knappe haflinger staat lekker met een dekentje op. Hij is niet geschoren.
Waarom? Athos heeft niet een hele dikke vacht en ik vind het zelf niet nodig om hem te scheren.

Het rijden gaat lekker: Hij pakt dingen goed op en we werken samen aan elkaars houding.
Na het rijden, valt het mij vaak op dat hij alleen wat klam voelt bij zijn hals.
We rijden max. 45 min, met vrij veel draf en een klein galopje.
In en uitstappen doe ik met alle aandacht trouwens, dus het is niet zo dat ik hem niet warmstap en uit stap :') .

Maar nu ben ik benieuwd naar jullie mening:
Train je een paard dat niet zweet ook?

Het bevalt mij prima hoor, daar niet van, maar ik vind andere meningen interessant.

Brand los :D

veenmosveen

Re: Zweet en train-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:29

bij de huidige temperaturen gaat het paard in winterpels zeker zweten als ie moet werken , dat is normaal

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:31

Belangrijkste is dat hij na het uitstappen weer afgekoeld is naar zijn eigen warmte, beetje klam geeft niet zoveel.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:32

Ik denk dat je je paard best kan trainen zonder te zweten.
Sommige paarden krijgen geen wintervacht en hebben dit probleem ook niet.

Ik heb mijn paarden wel geschoren en zelf die zweten af en toe na een zware training, en dan net op de plekjes als keel en oren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:49

Als mijn paarden niet geschoren waren zouden ze wit zijn van het zweet na de training, nu ze geschoren zijn, hebben ze vaak zweet op het hoofd en op de plek waar het zadel heeft gelegen. Niet zweten doen die van mij nooit tijdens de training.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:39

Maar.... Betekend dat als ze niet zweten dat ze niet getraind worden?

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:42

Als het betekend dat paarden die niet zweten niet getraind worden, zou mijn pony alleen met warm weer getraind worden :')
Ik denk zelf dat dit ook met de conditie van je paardje te maken heeft? Mijn pony zweette toen ik haar net had al na een half uurtje rijden met stappen-draven en een klein galopje.
Nu ik haar 1.5 jaar heb zweet ze ook met lessen niet, voelt alleen wat 'klam' op de hals..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:46

Dat van conditie klopt niet, mijn paarden worden dagelijks getraind, maar draaien ook hun hoef niet om voor een buitenrit van 40 km..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:47

ligt inderdaad aan de vachtstructuur en dikte, de temperaturen en hoe hard het waait.. mijn paard zweet tijdens een uur stevig rijden in de buitenbak niets.. die heeft een redelijk dunne vacht (niet geschoren) en de bak ligt pal in de wind.. ook is het net een vijver momenteel en dus wordt ze ook vanaf beneden gekoeld door het water dat opspat..
gisteren ben ik in een binnenbak wezen rijden, en na een half uurtje was ze compleet nat, incl schuim tussen de billen en had toch niets geks gedaan..
dus hier maakt binnen of buiten al veel verschil..
maar de training was net zo zwaar dus, wellicht binnen minder zwaar zelfs.. dus of je wel of niet goed traint is niet af te lezen aan de hoeveelheid zweet..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:57

Die van mij zweet al na 20 min. En dan heb ik alleen nog maar ingestapt en gedraafd. Maar energie voor 10. Ze staat zonder deken en is een koudbloed. Dus is ze net een teddybeertje. En gezien de huidige temperaturen gaat zweten dan erg makkelijk.
Gewoon goed uitstappen en evt. nog even op stal zetten met een zweetdeken. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:58

Dat is natuurlijk een beetje een rare en heel open vraag, je kan trainen en echt trainen, en beiden zijn vormen van trainen.
Je kan best ook in stap en draf een goede training doen, en dan zal het zweten niet zo heel erg oplopen, maar indien je net wat vlotter en moeilijker gaat door werken, dan zal er echt wel wat liters zweet naar boven komen.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:57

Mijn paard zweet ook altijd na de training zowel met zomer als wintervacht. Maar de conditie telt wel een beetje mee. Toen ik mijn paard kreeg had ze twee jaar stil gestaan, dan zweette ze al na 10 min rijden. Nu pas na drie kwartier hard werken

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:59

Mijn tip is: veel stappen tussendoor en goed uitstappen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:17

Nou heeft die van mij een bere conditie.
Heeft nauwelijks vacht.
Is overigens niet geschoren.
Maar ze zweet al na een kwartier training hoor.
Alleen als we niet aan de bak gaan.
En een beetje tralalala door de bak hobbelen dan zweet ze niet

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:11

Syl zweet niet heel vaak bij mij. Hij is ook wel geschoren ;) Soms na een zware les of training wel, maar vandaag bij wedstrijd bijvoorbeeld zweette hij niet. Terwijl hij wel hard moest werken.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:17

Over het algemeen merk ik wel verschil tussen een beetje rondhobbelen en even serieus trainen. Bij dat laatste zweet ze toch wel behoorlijk (is in de binnenbak dus dan is t wel wat extra), buiten zweet ze wel wat minder.

Over het algemeen zweet ze vooral bij de flanken en achterbenen. Voor zover ik weet is dat juist een teken dat ze die goed actief heeft gebruikt en daar ben ik dus ook altijd erg blij mee ;)