Hoog steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Hoog steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:01

Klinkt een beetje dom maar hier komt het volgende;

Mijn vriendin heeft vorig jaar een pony gekregen van haar ouders. Ze wilde graag een pony die wat meer kon dan dom rondjes crossen aan het dijkje en zo doende.
Pony heeft L gesprongen bij de KNHS en blijkt op nog meer wedstrijden te zijn geweest.

Toen de pony kwam bleek het heel erge druk plekken te hebben van een zadel, zijn schoft lag eigenlijk helemaal open op 1 plek en 2 plekjes waren helemaal wit.
Pony was onwijs agressief naar de buren en zeer ongeduldig en vervelend.
Tijdens het rijden bleek het ook geen makkelijke pony, zodra ze aan de mond kwam begon het gevaarlijk hoog te steigeren en zelfs bokken.
Maar de pony verdiende een kans dus ze mocht blijven.

De pony mocht 3 maanden in de kudde lopen ivm slecht weer konden wij beiden niet rijden. De pony knapte hier eigenlijk van op, werd wat socialer en zocht steeds meer contact met ons.
De schoft is heel mooi opgeknapt en er ligt nu een goed zadel op en een correct hoofdstel.
Het is veranderd naar een vervelende dramzak naar een lief aanhankelijk diertje en mijn vriendin zit er nu zelfs zonder zadel op met poetsen. Ze springt er nu ook mee maar owee niet aan de mond komen.
Naar mate de pony langer bij ons is kun je een beetje merken dat het vroeger wel hardhandig is aangepakt. Ik denk zelf veel te lang met een oerscherp bit en een slecht passend zadel en dan hebben we het nog niet gehad over dikke sporen en klappen met de zweep.
Sinds 3 weken krijgt me vriendin les , ze heeft de hele zomer gewoon de pony recreatief gereden en lekker op laten knappen. Bosritten gemaakt en gesprongen in de wei.
Hierbij oefent ze dus ook aan de teugel. De pony is vrij scheef maar dat zal er toch uitgereden moeten worden. Ikzelf denk dat de pony zichzelf niet los wil laten uit bescherming, als ze alles los laat en ontspant heeft ze zich over gegeven en dat doet ze niet.
Mijn vriendin word erg onzeker van steigeren en bokken. Wat de pony doet als ze hem aan de teugel rijd is heel steil steigeren en bokken. Nu rijd het meisje wat haar les geeft er ook op en pakt hem dan wel goed aan en door en dan opeens is het over. Laat zijn hoofd zakken en laat los.
Het zadel ligt goed, hoofdstel is op maat en ze rijd met een enkel gebroken trensje. Het scheefgebogen zijn werkt natuurlijk ook mee, op 1 of andere manier doet dit pijn en dat irriteert haar.

Weten jullie hoe je het goed aanpakt als je pony zo zou reageren? En is er een manier om de pony meer zelfvertrouwen te geven in het rijden, zodat het zelf ook durft de ruiter te vertrouwen ?
Gewoon een vraag die mij nieuwsgierig maakt. Mijn eigen paard haalt zulke fratsen niet uit dus krijg er vrijwel nooit mee te maken. Toch zie ik mijn vriendin ermee worstelen en dan vraag ik me wel eens af; hoe zouden jullie dat doen?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:03

klinkt voor mij als een pony met heel veel pijn. En wat versta je precies onder 'aan de teugel rijden' ?
als dat betekent dat ze hem flink in de mond zit zou dat een oorzaak kunnen zijn van het steigeren.
Laatst bijgewerkt door leeneliefje op 06-01-14 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:03

Wanneer is de pony voor het laatst bij de tandarts geweest?
Heel wie weet heb je geluk en is het heel simpel op te lossen...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:07

leeneliefje schreef:
klinkt voor mij als een pony met heel veel pijn. En wat versta je precies onder 'aan de teugel rijden' ?
als dat betekent dat ze hem flink in de mond zit zou dat een oorzaak kunnen zijn van het steigeren.

Normaal loopt de pony alleen maar als een kameel met het hoofd in de lucht. Als ze hem vraagt naar beneden te komen en dus te gaan ontspannen word de pony eigenlijk nogal boos, het is ook wel een paardje wat graag zelf leiding wil hebben en het lijkt alsof het steigeren ook een soort spel is want ze weet dat het een slecht punt is bij mijn vriendin en mijn vriendin word er erg onzeker van waardoor ze dan weer in de veilige zone mag lopen; als een kameel. Hij wil die hand niet aan zijn mond hebben.

Tandarts komt volgende week, dus ben benieuwd :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoog steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:10

Maar vragen om naar beneden te komen doe je niet met je handen.

Hoe reageert de pony als je gewoon zachtjes stelling en buiging vraagt? Als dat al niet lukt zou ik het nageven de komende tijd nog maar even vergeten.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:10

Misschien een keer de osteopaat erbij? Aangezien er een slecht zadel op lag, ontspanning moet toch uit het lichaam komen en als er ergens een blokkade zit lukt dat niet.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:12

Ondanks dat hij nu een goedpassend zadel heeft zou het nog best kunnen dat hij nog flink vast is en nog pijn heeft omdat zijn vorige zadel zo slecht zat en hij met zoveel dwang gereden is. Best kans dat met een paar keer goed los maken je het probleem een goed eind verholpen hebt. En voor de zekerheid ook even tanden na laten kijken.

Maar zo te lezen is er de afgelopen tijd best al veel bereikt, leuk!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:23

knuffeldier schreef:
Ondanks dat hij nu een goedpassend zadel heeft zou het nog best kunnen dat hij nog flink vast is en nog pijn heeft omdat zijn vorige zadel zo slecht zat en hij met zoveel dwang gereden is. Best kans dat met een paar keer goed los maken je het probleem een goed eind verholpen hebt. En voor de zekerheid ook even tanden na laten kijken.

Maar zo te lezen is er de afgelopen tijd best al veel bereikt, leuk!

Jaa het belangrijkste is dat het zich 100 % veranderd heeft naar een vervelende, drammerige, onbetrouwbare pony naar een lief, aanhankelijk sociaal dier. Voer nijd was eerst ook zo erg dat ze haar buuf bijna wilde vermoorden, nu alleen een hinnikje dat zij er ook nog is en dat is het.
Mijn vriendin heeft met opzet geen les genomen toen ze haar kreeg, ze wilde eerst een band op bouwen en haar dr gang laten gaan en dat heeft meer goed dan kwaad gedaan.

De dierenarts komt dus volgende week om de gebitten te checken en de entingen te doen. Het is aan mijn vriendin of ze er een osteopaat erbij wilt nemen, met zulke dingen bemoei ik me liever niet het is hoe je het wend of keert niet mijn pony en ook niet mijn verantwoordelijkheid ;) Sorry dat ik het zo bot zeg maar bemoei met liever niet met de verzorging en mensen die ze bij haar pony neemt. O:)

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:35

Zeker de tanden na laten kijken. En eventueel een osteopaat. Maar zoals je al zegt bij dr instructrice doet ze t ook maar pakt haar aan en ontspant ze, de pony is gewoon slim ze weet dat jou vriendin bang is en maakt daar gebruik van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:39

Klinkt als een nogal ondoordachte aankoop.
Eerst een tandarts laten kijken.
En nageeflijk zijn komt vanuit het paard zelf, dwing je hem dan zul je protest tegenkomen, dat kan door pijn komen maar ook gewoon omdat het een karakterdier is.
Dus zoek een goede instructeur die je op de juiste manier leert rijden en laat de pony nakijken op lichamelijke problemen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:41

Een bezoekje aan de osteo kan nooit kwaad, zeker omdat je aangeeft dat de pony lange tijd met een slecht passend zadel is gereden, daar kunnen ze allerlei rugklachten van krijgen.
Je kan misschien ook eens proberen met een dubbegebroken bit te rijden, ik ben persoonlijk geen voorstander van enkelgebroken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:42

callass schreef:
Zeker de tanden na laten kijken. En eventueel een osteopaat. Maar zoals je al zegt bij dr instructrice doet ze t ook maar pakt haar aan en ontspant ze, de pony is gewoon slim ze weet dat jou vriendin bang is en maakt daar gebruik van.

Zou kunnen..
Andere mogelijkheid is dat het meisje de pony in die houding 'trekt'. En de instructrice de pony in die houding vraagt. En dan is aanpakken een hele verkeerde keuze.

Daarnaast kan je je vriendin de tip geven een osteopaat er bij te halen.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:51

Om te beginnen, zou ik even door de tandarts laten kijken. Een pony van een vriendin van me, ging vreselijk vervelend doen als ze druk gaf op de teugels. Toen bleek dat de pony veel blaasjes in zijn mond had. Daar lag het dus aan, :) verder zou ik een dubbelgebroken bit nemen. Dat is zowieso vriendelijker voor de mond van een pony. En al helemaal als ik uit je verhaal opmerk dat de vorige baas nogal hardhandig en ruw was. Dat zal ook zo zijn geweest in zijn mond. Met een dun en scherp bit, je wil niet weten wat een pijn het beesje heeft geleden. Verder zou ik het rustig opbouwen. Maar dat doen jullie waarschijnlijk wel. :) veel succes ermee! Ik zou het jammer vinden om te horen dat de pony weg zou moeten :(

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:05

Wordt er ook grondwerk gedaan met de pony om een band op te bouwen en te onderhouden?
Zoals LoveAmadeo schreef zou ik ook een dubbel gebroken bit nemen ipv een enkel, is minder scherp.
Als ze met een stille hand rijd kan je ook een bitloos hoofdstel proberen, dan krijgt de pony ook geen druk in de mond.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:13

Ik wilde ook al zeggen gebruik een dubbelgebroken bit, een enkel bit kan in het gehemelte prikken. Ook zou ik door figuren en overgangen te rijden de pony wat naar beneden rijden. Vraag hem niet om aan de teugel te lopen maar rijd hem rustig aan de teugel. Misschien is dit paard vroeger ook wel In de mond gehangen . En wat heel goed kan is dat de pony jouw vriendin uitprobeert, vooral omdat je al aangeeft dat ze onzeker van het stijgeren wordt. Veel succes