Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Renee1991 schreef:Ze is nu 6 jaar, dus dan ben ik er denk ik wel op tijd bij, als ik de berichten zo lees. Het is niet mijn eigen paard en ik rij haar pas vanaf oktober, sinds die tijd is de bak echt waardeloos.... Dus als het weer iets beter is wil ik inderdaad rustig gaan longeren en vanaf de grond bekijken wat er precies gebeurt als ze in galop aanspringt. Tot die tijd begin ik gewoon niet met galop en is een beheerst drafje goed genoeg.
In het voorjaar ga ik samen met de eigenaresse (en het andere paard) lessen op een manege vlakbij de stal, dan kan ik dat probleem naar voren brengen![]()
Ik lees alleen twee dingen: mijn hulpen zouden misschien niet goed zijn of de spieropbouw is nog niet sterk genoeg. Kunnen dat allebei oorzaken zijn of zijn dat slechts speculaties?
demo_love schreef:Ik ga voor spieropbouw![]()
Dat is bij veel jonge friezen een probleem. Gewoon rustig blijven proberen en het komt vanzelf wel goed. En longeren in galop zou ik juist mee oppassen, omdat je je paard dan rond laat galopperen. De belasting is dan juist groter dan rechtuit onder het zadel.
FriesWytske schreef:Tijd nemen. Overgangen rijden. Maar vooral het eerste. Spieropbouw heeft tijd nodig.
Amaris schreef:Dus aan je been maken is prio 1, en maak het jezelf gemakkelijk door haar het stemcommando 'galop' aan te leren, zodat je in het begin dat als ondersteunende hulp kunt gebruiken.
Je zet haar in de goede buiging op de volte en springt op stemhulp aan. Daarna kun je de stemhulp koppelen aan de galophulp.
Maar vooral voor de stemhulp moet je praktisch gezien wel kunnen longeren. Voor het aan je been maken kun je aan de hand ook goed oefenen natuurlijk. En/of leer haar aan de hand het commando 'opzij' dat kun je ook als ondersteuning gebruiken onder het zadel.
Amaris schreef:Ik heb toevallig hetzelfde probleem bij mijn friese bijrijdpaard, en met de les zaterdag weer eens bevestigt dat voor haar de juiste buiging enorm belangrijk is.
Want toen lukt het correct aanspringen ineens wel![]()
En helaas is deze merrie (13 jaar) ook niet echt dressuurmatig 'opgevoed' dus ook zij reageert praktisch niet op eenzijdige beenhulp.
Pas na heel veel bijtikken met de zweep achter de kuit om het been te versterken en alléén maar te focussen op volte, volte, volte, wegzetten voor het binnenbeen, wegzetten voor het binnenbeen en NOG MEER wegzetten voor het binnenbeen, toen lukte de galop.![]()
Gelukkig heb ik om de zoveel tijd heel fijne les, dat helpt echt enorm.