lastig springprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San_Adios

lastig springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 14:45

Hai,
Ik heb mijn e pony nu bijna 3 jaar. Hij is met dressuur enorm vooruit gegaan. Toen ik hem net had scheurde hij altijd heel hard over de sprong heen of er langs heen. Op mijn verenging had mijn spring instructrice gezegd dat ik beter thuis heel rustig kon oefenen en dan later terug komen in de les. Dat heb ik gedaan, toen ik terug kwam ging alles heel rustig aan en ik kan me niet veel stress herinneren. Maar jammer genoeg ging zijn en half jaartje later weg.

Toen kwam er een nieuwe instructeur waar ik niet heel blij mee was. Een pony van een meisje in mijn les weigerde constant. Hij werd boos en gaf 'm, na een aantal weigeringen, een paar harde trappen in zijn buik. Het meisje had hem daarvoor al constant lopen trappen met haar sporen en klappen geven als hij weer eens geweigerd had. Deze methode leverde mij veel stress op omdat ik te bang was voor weigeringen. Mijn zelfvertrouwen ging naar beneden tot het punt waar ik 3 dagen van tevoren al begon te stressen. Mijn ouders zagen dat en de benadering van de instructeur naar de paarden en stemden toe met een pauze of eventuele stop.

Ik ben toen zelf weer rustig een beetje gaan opbouwen. Tot mijn vader een keer een filmpje aan een collega liet zien. Zij stelde voor om mij een paar keer te helpen. Na een jaar dressuurmatig opbouwen en het zelfvertrouwen rustig aan op te bouwen, kwam een punt dat ik wel naar oefenwedstrijdjes wilde kijken. Het lukte mij toen om oxers van een meter te springen en parcoursen van 90 cm. Ik wilde wel dat mijn instructrice mee ging. Maar plotseling kreeg zij ernstige rugklachten. We zijn gestopt met lessen en ik ging steeds minder springen.

De eerdere springinstructeur moest een keer bij mijn dressuurles invallen. Ik zag er van tevoren enorm tegen op. Het viel uiteindelijk enorm mee. Ik ben toen bij hem in de dressuurles belandt. Ik had besloten weer te gaan springen. Er werd mij gevraagd of ik bij de nieuwe instructeur weer wilde springen of weer bij de eerdere. Omdat de eerdere mij met dressuur beviel koos ik daarvoor.

Toen kwam de eerst les, ik had bij de collega van mijn vader geleerd om 'm te laten weigeren ipv hem erlangs te laten scheuren. De lessen gingen van kwaad tot erger, met enorme stress veel weigeringen en angsten. Ik had altijd zonder sporen, zweep en martingaal gesprongen maar in die lessen ging het in een keer allemaal mis. Ik heb het allemaal aan geschaft. Maar ik ben door de instructeur alleen maar bruter gemaakt. Bij iedere weigering moet ik er op los slaan en trappen anders doet hij het wel voor mij. Ik doe het allemaal braaf maar ik wil het niet... ik geloof er niet in... dit kan niet de oplossing zijn.

Pas heb ik een privéles van hem gehad met springen. Het was 1 grote hel, ik zat vol met stress en iedere keer dat ik voelde dat hij ging weigeren stortte ik in. Het was zo zwaar, ik was helemaal levenloos aan het einde. Ik voelde mijn paard na iedere weigering strakker en nog stressiger worden. Het was 1 grote wissel werking. Nu heeft mijn vader me de keuze gegeven: of helemaal stoppen of doorgaan met deze lessen. Mijn vader is van gedachten veranderd en gelooft nu dat dit de beste methode is. zijn collega kan over een paar weken weer auto rijden en wil dan wel weer helpen. Maar omdat zij een stuk duurder is wil mijn vader haar alleen af en toe laten komen als ik met die man er op los ga slaan.

om dit immense verhaal samen te vatten. Mijn zelfvertrouwen is nu voor de tweede keer van 90 naar 0 gegaan. Dus wil ik graag van jullie weten: Wat vinden jullie hiervan en wat raden jullie mij aan?

ArGieVai

Re: lastig springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:51

Achos wat lijkt me dit ongelovelijk naar!!! Misschien dat je nog eens met je vader/moeder kan bespreken om bij iemand anders te gaan lessen? Dit lijkt me absoluut niet de goede oplossing, voor niemand niet, en ik denk dat je dat zelf ook voelt aan zowel jezelf als je paard. Van lessen zou je meer zelfvertrouwen moeten krijgen, niet minder. Ik zou zelf denk ik per direct stoppen met lessen bij deze persoon, en op zoek naar iemand die wel bij jullie past. Heel veel suc6 hiermee!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:52

Stoppen met deze instructeur, want hij is duidelijk niet geschikt voor jou en je pony. Een nieuwe instructeur zoeken (als dat kan?) en dan helemaal opnieuw beginnen met het springen. Waar woon je?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:52

Direct stoppen!
Liever helemaal niet springen dan op deze manier.

Ga gewoon voorlopig lekker voor jezelf wat balkjes draven en dergelijke en laat het springen voor wat het is totdat er een fatsoenlijke instructeur voorhanden is.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:59

oeii.. nachtmerrie lijkt mij dit :(:)
inderdaad gewoon lekker dressuur lopen en af en toe langzaamaan de balkjes er weer bij pakken, want ik denk dat het vertrouwen betreft het springen niet alleen bij jou weg is, maar ook bij je pony..lekker rustig rijden, lol maken, ga lekker buitenrijden! doe ik nu ook heerlijk, en toevallig vanmiddag nog wat gesprongen, totaal onverwacht, ik denk dat je nu zelf ook heel gespannen op je paard stapt, als je gewoon langzaamaan gaat buitenrijden verdwijnt die spanning vanzelf denk ik wel en kun je als je wilt weer beginnen met springlessen. :j

heel veel succes :)

San_Adios

Re: lastig springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:02

thnx voor de goede tips. ik had dit idd zelf ook al aangevoeld.
@Borriee, in het bos kan ik bijna alles springen wat ik tegenkom.

ik ga vanavond die collega bellen om met haar te bekijken wat we eraan kunnen doen. mn moeder is altijd qua springen een beetje op de achtergrond gebleven. heb t er gisteren met haar over gehad. we gaan mijn vader overhalen want zij is het hier ook niet mee eens. hij moet het gewoon van een paardenkenner horen :p