Beenhulp - sporen of sterker maken beenspieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChristelNL

Beenhulp - sporen of sterker maken beenspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 16:58

Mijn dochter van 10 rijdt sinds kort op een D-pony, die een stuk sterker is dan ze tot dusver gewend is.
Het lukt haar niet om de pony goed in de galop te houden en na een tijdje lukt het haar zelfs met draven niet meer om de controle te houden.
Zelf zegt ze dat ze graag sporen wil, pony reageert onvoldoende op been geven en gebruik zweep. Is dit inderdaad de oplossing en zo ja welke sporen zijn dan het beste.?
Of moet ze haar beenspieren trainen zodat beenhulp effectiever is, ze heeft inderdaad niet veel kracht in zich. Als dit oplossing is, wat voor oefeningen kan ze op haar leeftijd het beste doen?

Regendans

Re: Beenhulp - sporen of sterker maken beenspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:59

sporen zijn om de hulpen te verkleinen niet om voorwaarts te houden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:01

het gaat niet om haar kracht, maar de gevoeligheid van haar pony.
ik weet niet of ze een instructrice heeft die er op past? dat deze even hem flink kan rijden. klein beetje been geen reactie en direct een beste knal en zweep erover...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:01

Sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen, dus om je hulpen nog kleiner te kunnen geven.....
En ze kan het paard ook hiermee afstompen of is dat al gebeurd door een andere ruiter?
Is er geen filmpje van je dochter op de pony?
of overleg even met de instructrice die ziet haar regelmatig rijden en weet vast wel wat nu precies het probleem is.

Geen reactie is tikje met de zweep.
En als ze nou na het los rijden veel overgangen gaat rijden wordt de pony dan wel goed aan het been?

SheranJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:02

Sporen zijn hier niet de oplossing, die kun je eigenlijk pas gebruiken als je beenhulpen onder controle zijn. Bij haar is dat dan nog niet het geval. Heeft je dochter les? Dat een paard terugvalt in draf kan namelijk ook erg goed met het 'te weinig opsluiten' te maken hebben - als een paard te lang wordt valt het in draf. Bijvoorbeeld mijn paard reageert op de kleinste hulpen, maar gooi je hem los van voren dan krijg je hem niet eens in galop.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:04

Een pony voorwaarts houden doe je niet met kracht. Het gaat erom reactie te krijgen op haar hulp. (Ik ga er van uit dat haar benen wel onder het zweetblad vandaan komen). Als ze haar benen al goed stil heeft kan je een spoortje proberen en dat alleen laten gebruiken op het moment dat ze geen reactie krijgt op haar beenhulp. Maar normaal gesproken kan je bij deze jonge kinderen beter met een zweepje proberen. Dat zweepje moet dan wel lang genoeg zijn zodat ze net achter haar been kan bijtikken als ze geen reactie op haar been krijgt zonder dat ze haar teugels los hoeft te laten of een ruk in de mond van de pony geeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:12

Een paard/pony kunnen we op den duur niet met kracht rijden, ze zijn namelijk sterker dan wij.
Het is een kwestie van overwicht.
Dat zal niet meevallen voor een meisje van 10.

Ik denk dat uiteindelijk de beste oplossing is haar een andere pony aan te bieden, één die wat gemoedelijker mee wil werken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:40

Sporen zijn inderdaad niet de oplossing. Waarschijnlijk helpen ze wel (kort), maar zal de pony al snel ook daar niet meer gevoelig voor zijn. Een paard gevoeliger maken doe je niet op kracht, maar op duidelijkheid. Kortom: been, duidelijk been, een zweephulp die zo duidelijk is dat het paard direct voorwaarts gaat (en dat is bij het ene paard fors meer als bij de andere).

Zorg wel dat het paard de hulp van de zweep snapt, dus dat het aan de hand op de hulp van de zweep naar voren gaat. Dan kan het paard deze hulp ook onder het zadel begrijpen. Aan de hand is ook meteen te testen hoe duidelijk de zweephulp gegeven moet worden, en is ook te werken aan het verkleinen van de hulp.

Wel vraag ik me af: zit je dochter wel echt goed mee in de beweging van het paard? Ik ken meerdere paarden die volledig inkakken als je ook maar een fractie tegen zit, en de sterren van de hemel lopen bij een ruiter die wel in de beweging mee gaat. Iets tegen zitten is telkens het geven van een stophulp, en zo'n paard voert dat met plezier uit... Zo'n paard kun je niet naar voren rijden met been of zweep of spoor, zo'n paard krijg je voorwaarts door onafhankelijk in balans te komen als ruiter.