tips voor vlotter achterbeen en wijken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

tips voor vlotter achterbeen en wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 00:36

Ik ben de laatste tijd steeds fanatieker dressuur aan het rijden naast het springen en SGW, en loop toch tegen wat probleempjes aan. Nou krijg ik 2x in de maand dressuurles, maar misschien zijn er mensen die onze probleempjes op een andere manier oplossen dan mijn trainster.

Mijn paardje is niet vlot genoeg in het achterbeen in de draf met de dressuur. Hij komt in de middendraf vaak net niet snel genoeg mee achter waardoor we soms een tactfoutje hebben. Mijn trainster denkt dat dit deels komt door zijn natuurlijke gang (Arabisch volbloed) wat meer zwevend is i.p.v. marcherend, maar ook deels een stukje souplesse dat ontbreekt?

Ook zijn we de laatste tijd bezig met het wijken er correct op te zetten voordat ik doorstroom naar de L. Hij valt voor het linkerbeen snel met de achterhand of schouder naar buiten, scharen doet hij op deze hand best goed als hij eenmaal recht blijft. Voor het rechterbeen valt hij wat terug in tempo en schaart hij niet genoeg, maar blijft hij wel mooi parallel. Op beide kanten blijft hij niet helemaal ontspannen, zet zich soms vast in de kaak of valt terug in tempo. Ik probeer het wijken af te wisselen, vanaf de A-C lijn steeds kleine stukjes, soms een keertje wat langer door, soms vanaf de hoefslag, maar het blijft een lastig punt.

Is er iemand die tips heeft om deze punten te verbeteren?

Anoniem

Re: tips voor vlotter achterbeen en wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:07

Daar zijn geen algemene tips voor maar ik denk dat het gewoon zaak is om je basis te verbeteren. Waarschijnlijk is hij nog niet gesloten genoeg en komt hij daarom niet goed mee met het achterbeen. Neem de tijd, ga werken aan correcte nageeflijkheid en ontspanning dan komt de rest vanzelf.

Simpelman

Re: tips voor vlotter achterbeen en wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:40

Onderstaande is essentieel:
Met de neus voor de loodlijn rijden, nek als hoogste punt.
In de krul en achter de loodlijn kan je paard zijn rug niet voldoende gebruiken.

Dus aan de aanleuning werken.
Ontspanning, strekken, voorwaarts.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 03:31

Ik herken het probleem, heb het soms ook met mijn arabiertje.
De tactfouten in de middendraf zijn ook vooral omdat het achterbeen niet sterk genoeg is. Hierdoor krijg je taktfouten. Een hele goede oefening hiervoor is om niet een heel diagonaal te gaan strekken, maar kleine stukjes telkens. Je rijdt dus een stukje weg, en voordat hij een taktfout kan maken ga je al weer terug naar die arbeids/verzamelde draf. Door dit vaak te doen zet je je paard meer op het achterbeen en zal hij hier sterker in worden. Als deze oefening goed gaat kon je het uitbreiden door iets langer weg te rijden, en uiteindelijk kun je weer naar die hele diagonaal strekken!

Wat betreft het wijken vind ik dat je dat al erg goed doet. Je zou eventueel nog kunnen proberen om een stuk voor je linkerbeen te wijken en zodra je voelt dat hij over de buitenschouder valt zet je het om in wijken voor het rechterbeen, dit doe je een klein stukje en daarna wijk je weer terug voor het linkerbeen. Zo train je dat hij beter tussen twee teugels blijft en niet daar lekker doorheen valt.
Als je echt goed wilt dressuurrijden raad ik je iets meer les aan, ik weet natuurlijk niet of dat gaat. Maar anders kun je ook boeken lezen of informatie op internet verzamelen, kun je heel veel kennis uit opdoen!
Ik hoop dat je er wat aan hebt:)