Ik rijd sinds enige tijd een jong warmbloed paardje 3 keer per week bij (een ander meisje rijdt hem ook). Hij is 5 jaar en nog best wel puppy. Hij is wel vrij dapper en als ik met hem naar buiten ga, schrikt hij niet van wapperende zeilen of tractors.
Het puppy zit hem meer in het feit dat hij in het bos heeeeeel erg vaak opzij springt, bokt of ineens flink vooruit schiet. Hij schrikt dan niet echt van iets, het is meer een uitspatting van energie. Trouwens, als hij zoiets doet, val ik er niet snel af (hij bokt bijvoorbeeld 1 keer en stopt dan weer gelijk) en als hij naar voren schiet heb ik hem na een paar galoppassen weer gewoon terug en onder controle.
Toen ik hem begon te rijden, probeerde ik hem vooral los te laten. Dus wel teugels vrij op maat (dus niet helemaal losgegooid), maar net geen druk of heel licht. Dit deed ik zodat hij leerde op zijn eigen benen te lopen ipv gewend zou raken aan continue steun.
De laatste tijd maakt hij daar echter echt vuil misbruik van (opzij springen, bokken etc). Een hoop voel ik aankomen en dan kan ik hem corrigeren met been of licht kneepje en dan doet hij het niet. Maar vaak zat is hij zo snel dat het toch gebeurd.
Als ik hem rijdt met meer steun (meer been en aanleuning, waardoor hij ook netjes nageeflijk gaat lopen), doet hij niks. Dan voel ik alles aankomen en kan ik alles voorkomen. Ik kan helaas niet eerst een stuk zo rijden en als hij moe wordt hem meer loslaten. Op de terugweg vindt meneer namelijk altijd nog steeds, hoe moe hij ook is, genoeg spoken om voor opzij te springen.
Het andere meisje wat hem rijdt, rijdt een stuk beter dan ik (heeft meer ervaring en rijdt consequenter en technisch correcter dan ik). Zij rijdt hem altijd met meer steun en controle. Maar ik moet zeggen dat ik het dus daar niet helemaal mee eens ben, een paard moet ook zonder zelf kunnen lopen zonder elke seconde verteld te worden wat hij moet doen.
Heeft er iemand ervaring met het rijden van een jong paard wat dit doet? En hoe pakte jij dit toen aan?
Trouwens, heel veel respect als je alles gelezen hebt
Ik probeer alles zo precies mogelijk uit te leggen. Oh, en ik heb dressuurles met hem eens in de 2 weken waarbij ik dus wel netjes rond rijdt wat goed gaat. Mijn instructeur is echt een dressuurfreak en als ik hem dit vraag, zegt hij direct: Rijd hem onder totale controle ook buiten. Maar ik hoop dat jullie me misschien helpen meer out of the box te denken

Besloten om voorlopig met normaal contact te rijden, tot ze een beetje over die gekke kuren heen is gegroeid. Want idd, zelfs op 500m van stal op terugweg, vindt ze nog wel iets om kabouters achter te zoeken.