Jong paard, loslaten of geklier voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlphaDaemon

Jong paard, loslaten of geklier voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:23

Heej allemaal,

Ik rijd sinds enige tijd een jong warmbloed paardje 3 keer per week bij (een ander meisje rijdt hem ook). Hij is 5 jaar en nog best wel puppy. Hij is wel vrij dapper en als ik met hem naar buiten ga, schrikt hij niet van wapperende zeilen of tractors.

Het puppy zit hem meer in het feit dat hij in het bos heeeeeel erg vaak opzij springt, bokt of ineens flink vooruit schiet. Hij schrikt dan niet echt van iets, het is meer een uitspatting van energie. Trouwens, als hij zoiets doet, val ik er niet snel af (hij bokt bijvoorbeeld 1 keer en stopt dan weer gelijk) en als hij naar voren schiet heb ik hem na een paar galoppassen weer gewoon terug en onder controle.

Toen ik hem begon te rijden, probeerde ik hem vooral los te laten. Dus wel teugels vrij op maat (dus niet helemaal losgegooid), maar net geen druk of heel licht. Dit deed ik zodat hij leerde op zijn eigen benen te lopen ipv gewend zou raken aan continue steun.
De laatste tijd maakt hij daar echter echt vuil misbruik van (opzij springen, bokken etc). Een hoop voel ik aankomen en dan kan ik hem corrigeren met been of licht kneepje en dan doet hij het niet. Maar vaak zat is hij zo snel dat het toch gebeurd.

Als ik hem rijdt met meer steun (meer been en aanleuning, waardoor hij ook netjes nageeflijk gaat lopen), doet hij niks. Dan voel ik alles aankomen en kan ik alles voorkomen. Ik kan helaas niet eerst een stuk zo rijden en als hij moe wordt hem meer loslaten. Op de terugweg vindt meneer namelijk altijd nog steeds, hoe moe hij ook is, genoeg spoken om voor opzij te springen.

Het andere meisje wat hem rijdt, rijdt een stuk beter dan ik (heeft meer ervaring en rijdt consequenter en technisch correcter dan ik). Zij rijdt hem altijd met meer steun en controle. Maar ik moet zeggen dat ik het dus daar niet helemaal mee eens ben, een paard moet ook zonder zelf kunnen lopen zonder elke seconde verteld te worden wat hij moet doen.

Heeft er iemand ervaring met het rijden van een jong paard wat dit doet? En hoe pakte jij dit toen aan?

Trouwens, heel veel respect als je alles gelezen hebt :P Ik probeer alles zo precies mogelijk uit te leggen. Oh, en ik heb dressuurles met hem eens in de 2 weken waarbij ik dus wel netjes rond rijdt wat goed gaat. Mijn instructeur is echt een dressuurfreak en als ik hem dit vraag, zegt hij direct: Rijd hem onder totale controle ook buiten. Maar ik hoop dat jullie me misschien helpen meer out of the box te denken :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:26

Hij is jou gewoon aan het uittesten. Hoever hij mag gaan totdat jij of heel boos wordt of hem zat bent.
Heeft mijn paard ook gedaan, ook in de bak, 1 hoek was altijd "eng". En buiten "schrok" hij.
Ik heb het genegeerd, gewoon doorrijden, teugels op maat zodat ik het wel voel.

Verder kon hij niet op eigen benen lopen, heel erg in afwachting. Stukjes bij beetje op eigen benen laten lopen en nu kan hij het wel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:31

Zijn vrijheid moet hij verdienen...
Rij hem met een losse teugel, als hij gek begint te doen, neem je hem 5 à 10 minuten kort. Is hij braaf gebleven, geef je hem een krabbel of een klopje en laat je hem weer los. En dan zo telkens herhalen. Hij zal vlug genoeg beseffen dat gek doen gelijk staat aan werken. Braaf zijn is vrijheid blijheid.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:32

Ik denk dat je niet zo goed begrijpt wat 'op eigen benen lopen' precies inhoud. Je kan een paard namelijk prima in de hand gesteld houden, na laten geven terwijl hij toch echt op eigen benen loopt. Ik ben er ook niet voor een jong paard helemaal los te laten. Naast het feit dat ze er niets van leren, zichzelf een verkeerde houding aanmeten en dus de verkeerde spieren trainen, maakt het sommige paarden ook erg onzeker.
Ik zou zeggen, kijk of je iemand kan vinden die je kan laten voelen hoe je je paard meer onder controle houdt, netjes tussen je hand en je been kunt rijden, zonder dat je hem steun laat zoeken op je hand.

Akhal_Teke

Re: Jong paard, loslaten of geklier voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:36

Kan je hem vooraf losgooien of longeren of rijden voordat je met hem naar buiten gaat?
Het kan idd een teveel aan energie zijn waar hij nog geen raad mee weet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:49

Dit paard lijkt te "jong" (niet in leeftijd, maar in trainings-niveau) om het lossere, althans indien bij TS onder het zadel, aan te kunnen zonder te proberen er een beetje misbruik of een "geintje" (uittesten) van te maken.
Dan maar traditioneel aan de teugel rijden er mee, wellicht kan TS in de bak tijdens het dressuren af en toe wat lossigheidsmomenten inbouwen, bijv. als beloning als het paard echt goed diens best doet.

Helemaal los laten (teugels in boogje, of geen contact) is geen aanrader bij een jong paard, als dit, zeker niet buiten.

Het lossige rijden "op eigen benen" volgens TS kan idd zoals een voorgaande poster al zei, zo'n paard onzeker maken.
Even wat meer controle uitoefenen, en het lossige teugelcontact bewaren als (verdiende!) "beloning".

Het lijkt uit de omschrijving van TS wel een erg leuk en fijn paard, op die leeftijd mag er ook best wat jeugdige baldadigheid bij zitten, maar het moet niet zo worden dat TS zich daar zelf niet helemal safe bij voelt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:54

Ik heb een jonkie die buiten dingen spannend vind.
Hele tijd heeft hij buiten gewoon aan de teugel moeten lopen.
Deed ik dat niet was het reden om inderdaad vooruit te spurten of om te draaien of allemaal van die onzin.
Nu is hij verder in zijn opleiding en luistert algemeen een stuk beter en nu krijgt hij stukje lange teugel. Totaal los nog steeds niet, maar hij mag met zijn hoofd hoger lopen. En dat gaat nu ook goed.
Zoals andere ook al zeggen, laat het hem maar eerst eens verdienen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:03

Mijn 9 jarige Tinker x Fries kruising kan ik tegenwoordig buiten met een geheel losse teugel laten gaan, maar dat was toen-ie een jaar of 5 was ook geen goed idee geweest, je groeit daar samen in als 't goed is, en onderschat de superbelangrijke kwestie "vertrouwen" niet.
Paard moet weten wat-ie aan de ruiter heeft, en omgekeerd, als het een keer mis gaat (ruiter valt, paard struikelt, en nog zo wat) kan daar meteen een "deuk" in zitten, wat wel het laatste is dat je met name tijdens buitenrijden kunt gebruiken.
Het paard heeft simpelweg nog bevestiging en ondersteuning nodig van TS.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:06

Ja klopt dat heeft zeker met vertrouwen te maken.
Het paard dat leert als jij zegt dat hij er langs kan dat het ook kan.
En andersom ook, dat je weet wat je aan je paard hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:10

Ik denk niet dat het aan de hoeveelheid druk op de teugels ligt. Het zit hem denk ik juist in het iedere seconde vertellen wat er moet gebeuren.
Bij de andere ruiter heeft het paard domweg de tijd niet om raar te doen, hij is constant aan het werk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:16

Met mijn paard/pony's toen ze net ingereden waren (3,5) heb ik ze na een grondige opleiding vanaf de grond (inclusief veel wandelen en fietsen, vertrouwen is voor mij wel vereiste om verder te gaan) meteen in tuig/onder zadel helemaal los gelaten in het bos, en ook direct bosritten gaan doen, bak heb ik eerste jaar amper gezien, alleen maar km's maken....
Als ze gingen 'klieren' pakte ik ze op, zette ze aan het werk, en zodra aandacht weer naar mij ging, weer los gelaten.

Heeft voor mij prima gewerkt, kon eigenlijk vanaf eerste moment al buitenritten maken zonder poeha en compleet lange teugel. Maar wij vertrouwen elkaar wel, als ik dat niet heb, dan kan ik het sowieso niet, loslaten.

In de bak als je wil trainen zou ik hem inderdaad gewoon aan het werk zetten, is toch iets anders dan een ontspannen buitenrit, denk ik. Al kan je buiten ook goed trainen, maar dan is het een trainingsbuitenrit ;-)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:19

Akhal_Teke, losgooien of longeren doe ik liever niet. Aan de longe heeft dat andere meisje wel met hem gewerkt, maar dan is hij echt een idioot (super hoog bokken en rare sprongen) en ik moet zeggen dat ik liever niet degene ben die hem leert longeren. Dat heb ik namelijk echt heel weinig gedaan en ben bang dat hij op zn plaat gaat.

0000, ik snap wat je bedoelt met dat een paard ook op eigen benen kan lopen wanneer hij wel netjes in de hand gesteld is. En ik denk dat ik de term misschien inderdaad wat verkeerd gebruikt heb. Ik bedoel meer dat hij zelf moet leren te kijken waar hij loopt, zelf moet leren benen op te tillen en dat hij leert dat niet alles zo eng is.
Ik was me er niet zo van bewust dat zo'n jong paard hier erg onzeker van zou worden.

Echt heel erg bedankt allemaal voor jullie tips. Ik kan me er wel in vinden om hem toch echt voorlopig wel te laten werken en als hij dat braaf doet pas losser te laten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:36

Ik raad ook niet aan om dit paard buiten "in de krul" te rijden (dat is wat anders dan gewoon aan een contactteugel), dat is helemaal niet nodig. Een ondersteunende teugel, en een ruiter die niet in z'n nek kijkt maar voor zich uit waar jullie naar toe willen, helpt zo'n paard al enorm een geestelijke drempel over.
Uiteraard kan het paard uitstekend "op eigen benen" leren lopen in de bak en tijdens de (dressuur)lessen, dat heeft gewoonweg met kracht en balans te maken.

Opbouwen is hier het sleutelwoord, zowel fysiek als mentaal.

Ik bereikte vrij snel goede resultaten door eerst een half uur in de buitenbak vrij intensief aan het dressuren te gaan (veel figuren en gebogen lijnen), en DAARNA (dus aansluitend) nog een half uur naar buiten te rijden. Tijdens de dressuur leg je de basis van duidelijkheid en onderlinge communicatie, en hou je 't paard goed bezig, daarna zijn de scherpste kantjes en de "onzin" er meestal wel al wat af en ben je ook helemaal op elkaar ingespeeld.

Misschien is dat een idee?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:43

ik heb nu met mijn jonkie ook gemerkt dat die het vrij losse contact schandalig uitbuit. :D Besloten om voorlopig met normaal contact te rijden, tot ze een beetje over die gekke kuren heen is gegroeid. Want idd, zelfs op 500m van stal op terugweg, vindt ze nog wel iets om kabouters achter te zoeken. :)

Wat voor ons goed werkt, is de wandeling gewoon gebruiken om te dressuren. Stelling, schoudertje binnenwaarts proberen, beetje wijken... Piste is te vaak niet bruikbaar vandaar dat ik bijna altijd ga wandelen. Zet je haar op wandeling aan het werk, dan is ze echt veel rustiger.

JNFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:36

Als mijn jonge dier zo doet, gooi ik mijn teugels naar voren en laat ik haar voorwaarts lopen. hij krijgt van jou de tijd om opzij te springen en die tijd moet je hem niet gunnen; gewoon voorwaarts rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:42

AlphaDaemon schreef:
Akhal_Teke, losgooien of longeren doe ik liever niet. Aan de longe heeft dat andere meisje wel met hem gewerkt, maar dan is hij echt een idioot (super hoog bokken en rare sprongen)

Komt hij wel vrij los dan?
Want als hij nooit los kan dan snap ik wel dat hij iedere gelegenheid op zoekt om even een paard vreugdesprongen te maken.

Verder ben ik het met de anderen eens. Geef hem liever nog wat ondersteuning, te los kan ook onzekerheid geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:57

Jouw instructeur vertelde jou, om buiten dus ook te rijden onder totale controle, en idd jouw instructie heeft daar groot gelijk in, maar die controle buiten hoeft ook niet echt het dressuur rijden te zijn van in de piste/bak, nee das dan iets heel anders, maar wel controle.
Je zegt zelf dat hij gekke ongecontroleerde sprongen maakt wanneer jij hem eerst gaat longeren, dan is jouw longeertechniek niet helemaal goed, want ook daar als jij gaat longeren, dan ben jij aan het werk met jouw paard en moet er dus ook controle zijn, en die is er dan blijkbaar niet of niet helemaal zo heel goed.
De problemen die jij nu ondervind zijn een gevolg van, deels onvoldoende technische kennis en kunde, ervaring, niet consequent genoeg, te weinig aandacht en aanvoelen van, net te weinig leiderschap, ....

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:25

Ik heb zelf nog niet met hem gelongeerd, bij dat andere meisje maakt hij rare sprongen. Ik weet ook dat ik niet kan longeren (heb het 2 keer in mijn paardencarriere gedaan) en ik denk niet dat het wijs is dat ik ga leren longeren met een jong dier.

Op zich kan ik ook zeker wel zeer consequent rijden. Laatst had hij enkele dagen stilgestaan (wat meestal vragen om problemen is) en ik had er zo geen zin in dat meneer weer de boel zou bepalen dat ik dacht: hup benen erbij en aan het werk. Toen heeft hij echt geen stap verkeerd gezet. Maar ik vroeg me dus af of het normaal is dat je een jong paard zo lang zo kort moet houden (niet per see in de krul, maar wel hard aan het werk).
Ik ben vaak bang dat ik zo'n jong beestje te veel vraag als ik hem niet gewoon lekker kilometers laat maken. Maar het begint wel steeds meer te dagen dat dat bij hem gewoon nu nog niet zo los kan en dat hij eerst wel die steun nodig heeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:17

In mijn ervaring is dat, bij de meeste paarden, inderdaad normaal. Nou rijd ik wel voornamelijk sportgefokte warmbloedpaarden, misschien dat dat scheelt. Ik rijd ook liever 15-20 minuten 'intensief' dus gewoon lekker aan het werk, dan langer of vaker en dan minder vragen. Ik denk namelijk juist dat het 'kilometers maken' is wat een paard doet slijten. Liever minder km waarbij ze ook daadwerkelijk werken, dan veel km waarbij het paard weinig hoeft, weinig leert en weinig spieren ontwikkelt. Ik weet dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt (vooral op bokt niet haha) maar het is het overwegen in ieder geval waard denk ik.

Verder complimentje voor de manier waarop je met je paard omgaat, je lijkt je eigen grenzen goed te kennen en graag te willen leren. Komt vast en zeker goed met jullie!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 10:26

0000, ja daar heb je wel gelijk in (liever kort en krachtig :P).
En bedankt voor het complimentje =). Ik vind het ook wel een beetje spannend om zo'n jong beestje te rijden. Hiervoor heb ik altijd oudere paarden gereden. Die probeerden me vaak ook wel uit, maar die gingen vaak alleen graag heel hard en dat kon ik ze vaak wel afleren. Dit is dus allemaal best wel nieuw voor me en ik krijg vaak op stal maar hele korte antwoorden als ik ergens niet uit kom ('Hij bokte en sprong opzij' 'Tja, t is nog een jong paard...'). Met de dingen die ik hier hoor, kan ik tenminste iets. En dat andere bokkers dit ook soms met hun jonge paard ervaren stelt me ook wel iets gerust.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:34

Toevallig meldt Adelinde Cornelissen in de Hoefslag van deze maand januari in het eerste deel van haar "lessen" serie (die dus in deze uitgave begint met "Het Jonge Paard- de basis") in klip en klare, heldere taal daar het een en ander over.... ook over die contactteugel/onzekerheid, etc.

Helaas kan ik 't niet citeren uit het betreffende artikel, want heb het blad na lezing juist vanochten al weer doorgegeven aan een andere paarden-persoon, dus heb 't niet meer voorhanden.
Jammer!

Misschien dat anderen 't wel nog hebben (het is net uit)?
Er staat duidelijk in hoe zij zelf met jonge/onervaren of angstige/schrik paarden om gaat, niet heel verschillend dan in dit topic al is aangeraden en aangegeven. Ze spreekt ook over die onzekerheid die kan ontstaan door "het jonge paard maar aan zichzelf over te laten" (teugels losgooien), maar ook heel genuanceerd over de juiste aanpak: met als crux: Ken uw Paard, omdat de aanpak kan verschillen naar aanleiding van de aard van het paardengedrag.

Staan trouwens meer korte , maar heel duidelijke stukjes in dat artikel van A.C. : geen woord te veel, en toch alles mee gezegd.
Aanrader (met name ook voor TS!).