Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlapaard

Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:11

Hallo,

Korte uitleg over mijn situatie :
Ik heb een 10 jarige Holstein merrie. Toen ik haar kreeg ( halfjaar geleden) begon ik met een bijzetteugel. Omdat ze bitgevoelig is. En aangezien ik van manege pony's afkwam was dit een grote stap. Maar ik vond haar daar onrustiger van worden. Heb ik deze d'r af gehaald en een martingaal er op gehad. Maar ik was nog te onrustig met m'n handen. Die er af gehaald. En elastiek eraan. Ze Was nog erg vervelend. Ze had un gecombineerde neus riem. Toen heb ik de lage neusriem (zal ik maar zeggen )d'r afgehaald. Dit was de perfecte oplossing. Veel rustiger (met elastiek) vooral met springen. Rij soms ook zonder met de dressuur om haar aan te laten wennen.
Dit gaat super goed. Spring met elastiek 60 à 70 à 80 cm dit gaat nu ook vlekkeloos . Mijn hulpen zijn fijner geworden. Ze heeft bij mijn vorige eigenaar al een martingaal om gehad en Rij haar 3 à 4 à 5 x per week.

Maar aangezien ik op veel forums lees dat elastieken minder geliefd zijn, is mijn vraag: is het beter om een martingaal om te doen of door te gaan met elastiek?
Want ik heb mijn twijfels over de elastieken met springen.

Safiera

Re: Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:14

Je kunt niet springen met een elastiek om.

Martingalen zijn imo het meest vriendelijke als hulpteugel: ze werken niet als ze niet nodig zij (mits goed afgesteld).

Je verhaal kan ik verder niet helemaal volgen... ze liep dus fijner zonder sperriem?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:18

brr. springen met elastiek. Ik wil niet weten wat er gebeurt als ze tijdens het springen in het elastiek gaat staan. Ik zou het springen niet met elastiek meer doen. En pas weer het springen oppakken als je dressuurmatig geen hulpteugels meer nodig hebt en je je handen netje stil kan houden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:19

Zoals in je andere topic gezegd, springen met elastiek is gevaarlijk en heb ik daar ook uitgelegd.

Als je zelf je hand niet stil kunt houden hebkje waarschijnlijk nog weinig balans, en is dat iets om aan te oefenen voor je weer gaat springen.
Goede lessen nemen (dus stoppen bij degene die wil dat je met elastiek springt) en dan komt het vast goed!

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:20

Ja, omdat ze gevoelig is in en om de mond. Na dat die sperriem eraf is gehaald rij ik nu met elastiek wat perfect gaat ook met springen. Maar ik begin te twijfel over die elastiek met springen ( om meerdere reden) en aangezien ik met de dressuur haar goed hou ben ik er over aan het denken om die er af te halen en te vervangen voor de martingaal.

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:20

smurffie schreef:
Zoals in je andere topic gezegd, springen met elastiek is gevaarlijk en heb ik daar ook uitgelegd.

Als je zelf je hand niet stil kunt houden hebkje waarschijnlijk nog weinig balans, en is dat iets om aan te oefenen voor je weer gaat springen.
Goede lessen nemen (dus stoppen bij degene die wil dat je met elastiek springt) en dan komt het vast goed!

Lees is fatsoenlijk ,., in het begin kon ik dat niet, nu zijn mijn hulpen verfijnd,.
Laatst bijgewerkt door Carlapaard op 29-12-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:21

@safiera ja je kan best springen met elastiek. Ik ken ook spring ruiters die thuis springen met slof. Maar veilig is anders (dat geld trouwens net zo hard voor springen met slof)

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:23

sjouk_L schreef:
@safiera ja je kan best springen met elastiek. Ik ken ook spring ruiters die thuis springen met slof. Maar veilig is anders (dat geld trouwens net zo hard voor springen met slof)

Idd daar twijfel ik nu ook over,.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:26

Lees je eigen berichten is fatsoenlijk in je andere topic, je paard gooit haar hoofd omhoog en dat ligt aan jou handen.
Daar was je nog hoog en laag aan t springen dat alles goed was wat je doet.

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:27

smurffie schreef:
Lees je eigen berichten is fatsoenlijk in je andere topic, je paard gooit haar hoofd omhoog en dat ligt aan jou handen.
Daar was je nog hoog en laag aan t springen dat alles goed was wat je doet.

Toen ik d'r kreeg,.,., nu niet meer
Laatst bijgewerkt door Carlapaard op 29-12-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:27

Ik zou zelf gaan voor goed les. Dan goed dressuur rijden. En dan pas weer een keer springen, waarbij je dan of niks erbij aanhangt of alleen een martingaal.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:28

Met elastiek springen vind ik een beetje crue. Dan word ie bij de landing gelijk in zijn mond getrokken. En dan zijn de veiligheids opmerkingen daar gelaten. En naar mijn weten werkt een martingaal alleen als rem, omdat je een hefboom creëert en paard zo makkelijker op de rem te trekken is als hij aan de kletter gaat. Dus als het een kwestie is dat je paard een sprint trekt na de hindernis, dan een martingaal. Anders heeft die ook weinig nut.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:30

Een martingaal dient ervoor om enige controle te houden als het paard het hoofd omhoog doet. Dus niet alleen als noodrem. Als een paard aan de kletter gaan maar zijn hoofd niet omhoog doet werkt een martingaal ook niet hoor.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:31

Het is niet voor niets dat je eerst een winstpunt moet behalen in de B dressuur voor je aan springwedstrijden mee mag doen

Hiermee bedoel ik te zeggen zorg eerst dat je dressuurbasis goed is bevestigd voor je gaat springen

Antwoord op je vraag, martingaal en de rest zelf tijtechnisch oplossen, mij is altijd gezegd paard doet alles goed het is de ruiter die hem stuurt

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:32

sjouk_L schreef:
Een martingaal dient ervoor om enige controle te houden als het paard het hoofd omhoog doet. Dus niet alleen als noodrem. Als een paard aan de kletter gaan maar zijn hoofd niet omhoog doet werkt een martingaal ook niet hoor.

Bij mij gooit die hem juist om hoog. Ik wil het gaan proberen :j

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:34

Wellicht lees ik er over heen maar wat is het probleem?

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:35

Dientje_Yara schreef:
Het is niet voor niets dat je eerst een winstpunt moet behalen in de B dressuur voor je aan springwedstrijden mee mag doen

Hiermee bedoel ik te zeggen zorg eerst dat je dressuurbasis goed is bevestigd voor je gaat springen

Antwoord op je vraag, martingaal en de rest zelf tijtechnisch oplossen, mij is altijd gezegd paard doet alles goed het is de ruiter die hem stuurt

Opzich ken ik de basis nu op dit paardje loopt nu netjes. En mijn hulpen zijn beter. Daarom ben ik nu aan het denken om die elastieken er af te halen. En ik ga geen wedstrijden rijden. Ben meer recreatief aan het oefenen om beter te worden :D

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:37

Happie schreef:
Wellicht lees ik er over heen maar wat is het probleem?

Kort; mijn hulpen zijn verbeterd rij nu met elastiek. Maar twijfel er over om dat eraf te halen en martingaal om te doen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:43

Misschien moet je mijn post nog maar eens lezen

Zorg maar eerst voor een goede basis en laat al die toeters en bellen weg!

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:45

Dientje_Yara schreef:
Misschien moet je mijn post nog maar eens lezen

Zorg maar eerst voor een goede basis en laat al die toeters en bellen weg!

Heb ik nu al en dus denk ik dat ik martingaal eromheen ga doen,., met dressuur heb ik er vaak niks meer om en dat gaat netjes
Laatst bijgewerkt door Carlapaard op 29-12-13 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:49

Maar waarom heb je die hulpteugels nog nodig dan? Als je bent vooruitgegaan kun je ze er toch gewoon aflaten??

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:49

troi schreef:
Maar waarom heb je die hulpteugels nog nodig dan? Als je bent vooruitgegaan kun je ze er toch gewoon aflaten??

Ik heb het vooral nog moeilijk met springen dat ze dat moeilijk doet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:50

@Carla zo ver was ik ook. Maar waarom wil je dat waar loop je tegen aan? Wat is het probleem? Hoe kunnen wij anders zeggen of materingaal een goed hulpmiddel voor je is. Want in mijn idee zijn hulpteugels nooit de oplossing voor je probleem.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:51

Maar waarom doet ze dat? Probeer de oorzaak te zoeken en daar wat aan te doen ipv haar reactie te bestrijden. Daar kom je het verste mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:52

Vraag 1: moeilijk in en om de mond: is er al een tandarts bijgeweest?

Vraag 2: je rijdt met bit, al eens bitloos geprobeerd?

Vraag 3: als je met bit rijdt en andere bitten hebt geprobeerd, wat heb je zoal geprobeerd?

Vraag 4: kijk eens wat verder dan bit/tanden: is er al een Osteopaat bijgeweest? Problemen met rug uitgesloten?