Buitenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XstormX
Berichten: 305
Geregistreerd: 10-09-12

Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:55

Halloo allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik heb altijd op een manege gereden en daar moesten we ons buitenbeen altijd naar achterleggen bijv in een hoek of op een volte ( in de stap, draf, galop ) maar klopt dit wel? Want ik heb nu sinds een jaar verzorgponys en daar moet dat niet en de eigenaar van de ponys zegt ook dat dat helemaal niet moet ( op de manege moeten we dat om stelling te vragen ) dus mijn vraag is: moet je het buitenbeen nou wel of niet naar achter leggen?
Het lijkt mij logisch van niet als je er overnadenkt want buitenbeen naar achter is de galops hulp wat denken jullie??

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:00

Door het buitenbeen naar achter te leggen druk je je paard meer 'om' je binnenbeen heen. Is mij uitgelegd. Maar in de bochten gebruik ik alleen binnenbeen zodat paard de bocht in loopt, en buitenbeen alleen als paard geen juiste stelling aan wil nemen

XstormX
Berichten: 305
Geregistreerd: 10-09-12

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:05

dus als je paard gewoon goede stelling heeft is het achterbeen naar achter leggen helemaal niet nodig alleen als je wilt aanspringen in de galop? :)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:11

Puntje: stelling vragen doe je door je binnenhand wat van de hals te zetten, als het goed is buigt het paard dan zijn hoofd+hals naar binnen=stelling dus.

Dat buitenbeen zorgt voor buiging; met alleen stelling ben je er nog niet. Je wilt het paard niet alleen mee laten kijken en buigen in de hals, maar ook laten buigen in het lijf waardoor het gewicht van het paard zich meer naar de 'buitenkant' verplaatst en het paard daarom ook kan luisteren naar je binnenbeen. Is je paard niet gebogen dan kun je been geven wat je wil, maar je paard zal niet reageren door de volte groter te maken, omdat het dit simpelweg niet kan, of dit veel moeilijker is voor het paard.

Zelf leg ik mijn buitenbeen wel naar achter op de volte, omdat dan zowel stelling als buiging dan imo heel belangrijk zijn. Als je later oefeningen gaat doen als voltes verkleinen/vergroten zul je dit ook echt nodig hebben, dit lukt niet als je paard niet ook in zijn lijf buigt. Het paard zal dan naar binnen vallen (en niet gecontroleerd zoals het 'hoort') en om de volte te vergroten zul je je stelling niet kunnen behouden, omdat het paard niet is gebogen en daardoor zijn gewicht niet naar buiten heeft en dus niet naar je binnenbeen zal luisteren. In de hoeken vind ik over het algemeen stelling voldoende, al is buiging natuurlijk altijd beter :)

Zoals je ziet heeft buiging met veel dingen te maken, ook hogere dressuuroefeningen (m/z) zul je die buiging nodig hebben. Buitenbeen moet dus inderdaad naar achteren, vlak achter de singel. (Binnenbeen wel op de singel houden). Hoop dat ik je hiermee heb geholpen, succes! ;)

XstormX
Berichten: 305
Geregistreerd: 10-09-12

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:16

dankjewel !
op de manege moeten we ons buitenbeen wel veel verder achter de singel houden.
en bij mijn verzorg paarden gewoon lang want doe je je buitenbeen naar achter dan galoperen ze aan hahaha

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:28

Misschien doe je je buitenbeen ook op je verzorgpaarden te ver naar achter, het gaat er echt om om van op de singel naar er net achter te gaan, echt maar een paar centimeter, en ja, dat voelen die paarden echt wel, en nee, ik heb nooit gezegd dat het makkelijk is :')

XstormX
Berichten: 305
Geregistreerd: 10-09-12

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:34

bedankt voor de tips !

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:59

Ligt er aan op welke manier je rijdr en wat het paard kent. Jouw bijrijdpaard kent dat blijkbaar niet, dus doe het dan ookvnier. Denk niet dat de eigenaresse er blij mee is als je het paard dingen gaat afleren/ andere dingen gaat aanleren. Hebben jij en de eigenaresse van dezelfse instructrice les? (Of heb je uberhaupt les :p)

Als ik een cirkel maak, druk ik eerst mn binnenbeen aan, daarmee krijg ik buiging. Dan komen mn zit en mn handen. Zit is nogal moeilijk uit te leggen via internet, daar moet je echt (goede) les voor hebben. Met mn handen doe ik gewoon binnenteugel van de hals (dus nier naar je toe trekkem!! Dat betekent remmen) en buitenteugel tegen de hals. Als ze over de buitenschouder valt, begrenzen met de buitenteugel.
Dus ik doe helemaal niks met mn buitenbeen.
Als ik mn buitenbeen naar achteren zou doen, zou ze in de galop moeten gaan.

Ik rijd wel western, dus er zou wel een verschilletje zijn (zoals lange teugels, dus bijv neckreining). Maar je zou ook prima dit in het engelse rijden kunnen gebruiken :)

Ik snap eigenlijk ook niet helemaal het nut van buitenbeen naar achteren doen? Wat is de verklaring hiervoor? Elke hulp die ik geef kan ik namelijk uitleggen, maar voor buitenbeen naar achter bij een cirkel kan ik niks voor bedenkwn hoor :+

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:05

Je buitenbeen komt vanzelf achter je binnenbeen in een wending of volte. Ga maar eens met 2 voeten op de grond staan en draai je bekken/bovenlijf iets naar links. Laat daarbij je knieen meedraaien. Kijk naar je benen. Je buitenbeen is nu achter je binnenbeen, maar toch staan je voeten nog steeds op 1 lijn. Je legt je buitenbeen dan ook niet naar achteren, dit is een gevolg van je wending.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:16

@Eileen: buitenbeen naar achter zou zijn om ook het lijf beter te laten buigen (ook de kont op de circel te zetten) zodat je niet als een vierkant met stelling door de volte gaat, of zo heb ik het geleerd iig :).

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:39

WD-V -> RT

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:00

Stelling vraag je inderdaad door je binnenhand iets van de hals te doen. Door je binnenbeen wat meer te belasten en door de natuurlijke verandering in je zit (wat Angela erg mooi uitlegt) komt het paard 'vanzelf' in buiging. Mijn buitenbeen leg ik alleen extra naar achteren als het paard zijn achterhand naar buiten toe uitzwaait.

Hebbesje

Berichten: 1702
Geregistreerd: 01-03-08
Woonplaats: Helmond

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:04

Je vraagt stelling met je binnenteugel en binnenbeen en je buitenbeen ligt begrenzend (dus niet drijvend) een handbreedte achter de singel om het uitzwaaien van de achterhand te voorkomen.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:47

ik heb vroeger geleerd dat je je buitenbeen in een volte of wending iets naar achter moet leggen om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait. Dit is dus de reden.
Ik doe het nooit eigenlijk.... (niet om die reden tenminste)

Linda911
Berichten: 34
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:44

Alleen als je in galop gaat en moeten aanspringen.