zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chica2305

Berichten: 65
Geregistreerd: 01-02-13
Woonplaats: België

zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:58

beste bokkers!
Woensdag ga ik voor de 1e keer een paard rijden.
ik heb veel slechte dingen van hem gehoord...
-niemand kan hem houden.
-iemand er af gooien (sleutelbeen gebroken en ribben gekneusd)
-niet tot rust komen en blijven bokken en steigeren...
ik dacht zelf al aan hem eerst te longeren,maar natuurlijk is het ook zo dat zij zeggen het...het kan ook gewoon niet waar zijn he.
dus moet jij dit onbekend paard gaan rijden...waar zou jij zeker op letten,en welke dingen moet ik zeker wel/niet doen? |o

danku!

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:59

Waarom ga je op dit paard rijden als ik vragen mag?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:01

Zelfde vraag als Marjolein.

En anders: niet met al die dingen in je hoofd op dat paard gaan zitten (hoewel het daar waarschijnlijk voor te laat is), maar proberen om kalm te blijven en op dat paard te stappen zoals je op ieder ander paard zou stappen, zodat je niet onterecht boos wordt in een situatie waarin je anders niet boos zou worden.

maartje97
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:01

Wat is de reden dat je er op ga rijden?

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:02

om te beginnen niet erop gaan als je niet zeker weet dat je hem de baas kan zijn.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:03

Dat vraag ik me ook af!?

Blijkbaar ben je helemaal niet ervaren in het rijden van moeilijke paarden! Anders zou je dit niet vragen!
Op zulke paarden heb je zonder de nodige ervaring echt niks te zoeken, dat is hartstikke gevaarlijk!

Ik zou zeggen: niet doen! :n
Laatst bijgewerkt door simodi op 12-01-14 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:03

gewoon rustig en ontspannen blijven.

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:04

Ik lees wel dat je niet zo vaak rijdt.. Is het wel slim om dit te doen dan?
Enige tips die ik je mee kan geven.. Blijf goed naar achteren zitten, laat hem desnoods van te voren wat energie eruit gooien aan de longe en wees vooral niet angstig of whatever van te voren.
Laatst bijgewerkt door Liamssfork op 12-01-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:07

Kijk anders ook eerst eens hoe hij zich aan de longe gedraagt ...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:01

RT-V>> YRT

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:07

Ik zou deze dingen voorleggen aan de eigenaresse. Soms gaan er wilde verhalen de ronde die niet waar zijn. Maar als ze echt waar zijn dan zou ik er niet opstappen als je geen ervaring hebt met lastige paarden. Je moet niet je nek willen riskeren voor een paard. Waarom denk jij dat je hem wel kan houden of kunt laten stoppen met bokken terwijl het de anderen voor je niet gelukt is?

Als de verhalen kloppen lijkt het me beter dat de eigenaar het dier laat onderzoeken op pijn en het zadel enz laat nakijken. Mocht het echt een rijtechnisch probleem zijn dan kan ze het paard beter naar een professional brengen ipv er een 12 jarige op te zetten. Dat lijkt me ook beter ivm verzekeringswerk etc.

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:07

Je heel goed vasthouden :')

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:08

chica2305 schreef:
beste bokkers!
Woensdag ga ik voor de 1e keer een paard rijden.
ik heb veel slechte dingen van hem gehoord...
-niemand kan hem houden.
-iemand er af gooien (sleutelbeen gebroken en ribben gekneusd)
-niet tot rust komen en blijven bokken en steigeren...
ik dacht zelf al aan hem eerst te longeren,maar natuurlijk is het ook zo dat zij zeggen het...het kan ook gewoon niet waar zijn he.
dus moet jij dit onbekend paard gaan rijden...waar zou jij zeker op letten,en welke dingen moet ik zeker wel/niet doen? |o

danku!


Ik zou eerst willen weten WAAROM niemand dit paard zou kunnen houden? Gaat ie ineens aan de kletter, pakt het bit vast, onderhals erop en rennen maar? Of is die gewoon wat vlug en hoe meer er van voor word vast gehouden door de ruiter hoe sneller het paard gaat?

Dat bokken en steigeren, gebeurt dit zodra er wat meer van het paard gevraagd word of is dit direct al wanneer je opstapt? Is het zeker dat dit NIET door medische problemen komt? Doet ie het bij de ene ruiter eerder (en meer) dan bij de andere ruiter? Of zit er geen verschil in?

Tja en als iemand er eens is afgevallen en daarbij sleutelbeen gebroken heeft en ribben gekneusd is gewoon dikke pech. Van elk paard kan je afvallen en wat breken of kneuzen....

Met zo'n paard niet alleen gaan aanknooien maar onder goede begeleiding.....
Ook helemaal eens met voorgaande reacties, als je niet zeker weet of je zo'n paard de baas kan waarom er dan opkruipen en het toch proberen?? Het is voor jezelf al veel linker (veel grotere kans dat je eraf valt) en voor het paard werkt dat ook niet echt bevorderlijk (dikke kans dat je het alleen maar erger maakt).

Je moet zeker van je zelf zijn, het paard goed kunnen aanvoelen en weten wat en waarom je iets doet met zo'n paard.

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:20

Vraag aan de eigenaar hoe zij dit doet, en of ze je wilt helpen.

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:23

als jij mijn kind was, zou ik je verbieden op dit paard te stappen...

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:24

ik heb en tijdje op de manege een paard gereden waar zulke dingen over gezegd werden, niet bij nadenken en bij jezelf denken dat je het paard aankan, dat jij niet hetzelfde rijd als al die andere mensen enz.
het komt vast goed!

edit; o en als t vantevoren niet goed voelt, niet opstappen
ben al jaren niet gevallen en toen moest k een keer op een paard dat normaal heel braaf was maar hij deed raar nog voordat ik opstapte, k voelde dat en ben er niet opgegaan. meisje dat er op ging viel er af..

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:28

Ik heb maar één advies: er niet opstappen en laat de mensen waar dat paard van is professionele hulp zoeken om het beestje medisch te laten onderzoeken en anders door ervaren mensen door te laten rijden en zeker niet door een 12-jarige. Denk niet dat je dat dier kunt temmen...

elisejacky

Berichten: 47
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:29

ze kunnen zoveel zeggen! het kan ook helemaal niet waar zijn! ze zeiden het ook bij mij over me verzorgpony, ik ging er maar eens op rijden zonder over al die dingen na te denken hij was superbraaf!!
rijd er wel eens iemand anders op? ga die dag dan kijken, dan zie je is ff hoe ie is ;)

xlisaloveyou

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-10-12

Re: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:55

mijn verzorgpony is ook van t rennen enzo, als je gaat aandraven en hij gaat te snel moet je kleine rondjes gaan draven, steeds wat kleiner zodat uiteindelijk je paard niet meer snel kan draven..( je kan het niet lang vol houden om aan de teugels te gaan hangen) als je paard uiteindelijk weer op een goed tempo zit, moet je t zelf gaan overnemen en de volte weer steeds groter maken, en als je paard weer gaat rennen doe je t gewoon weer opnieuw, zo leert hij wel dat het geen nut heeft om te blijven rennenn, dit doe je precies t zelfde in de galop, en met het bokken en steigeren, tja hier kan ik maar 1 ding op zeggen HOU JE GOED VAST !! whaha, veel succes

x