Paard houdt in op wedstrijd i.v.m. spanning

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tourrebout

Paard houdt in op wedstrijd i.v.m. spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 18:38

Hallo,

Ik ben in het bezit van een leuke Goodtimes ruin van inmiddels 10 jaar. Ik heb hem 1,5 jaar. Thuis is hij lekker aan het been en goed ontspannen. Op wedstrijd is hij heel gespannen. Hij is 3x gestart in totaal voordat ik hem kocht en daarvoor had hij geen wedstrijdervaring. Hij is dus pas op zijn 9e gestart op wedstrijden. Vorig jaar heb ik hem voor het eerst binnen gestart wat veel stress opleverde wat bij hem wat resulteerde in een vast lichaam en 3 maanden verkouden door een slechte weerstand. Het zomerseizoen hebben we lekker gereden en onze punten in de B gehaald. We zijn nu L1 met winst.

Nu wil ik graag advies over het ik de spanning op wedstrijd iets af kan laten vloeien. Als we binnen bij andere paarden langsrijden vindt hij dat spannend wat resulteert in het acuut stoppen met lopen en niet reageren op mijn hulpen. Er hoeft maar een deur te ritselen of hij flipt compleet. Ik probeer hem vertrouwen te geven, maar soms pak ik hem ook wel eens aan en beide methoden werken eigenlijk niet, omdat hij zich eigenlijk compleet voor mij afsluit. Stilstaan resulteert in achteruit lopen en wanneer ik dan voorwaarts wil reageert hij niet op mijn been of een tik. We willen graag verder komen op de wedstrijden, juist ook omdat het er thuis wel in zit...... Iemand tips?

Moonlight17

Re: Paard houdt in op wedstrijd i.v.m. spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:43

Misschien meer in vreemde bakken met andere paarden gaan rijden, kan hij daar eerst aan wennen voordat je dit samen met wedstrijdspanning combineert.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:50

Ik denk dat het juist door het maken van veel kilometers goed komt. :)

Smile .. it confuses people =)

Imaani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:37

Ik had vandaag ook een oefenwedstrijd en een zeer gespannen paard, waardoor de impuls heel wisselend was ( Verder een fijne proef), dus ik snap precies wat je bedoeld! Als het mogelijk is dan zou je misschien met de stalbaas van waar je de wedstrijd hebt kunnen overleggen of je de dag van te voren alvast even in de manege mag rijden(Als het niet te ver weg is) Dan kent je paard de omgeving al een beetje en dat zal misschien net een beetje schelen aan stress. Verder goed erom denken dat je zelf rustig blijft ademen en in plaats van je irriteren aan je paard kun je ook lachen om wat je paard doet. Dan blijf je zelf meer ontspannen dan wanneer je boos wordt natuurlijk en dan zal je paard daar niet extra gespannen door worden. Succes met de wedstrijden verder!

Rust zacht, lieve Imaani.
Luna B+13 L1+7

Joolien
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:21

Stormchasen, jagen op onweersstormen en ander extreem weer in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.
Happystormchaser

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:24

Kilometers maken inderdaad en goed op jezelf letten. Jij verwacht dat hij spanning gaat opbouwen en, misschien onbewust, bouw jij ook spanning op.

Veel wedstrijden mee pakken, eventueel ook oefenwedstrijden en veel in verschillende binnenbanen oefenen inderdaad.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

ShannonF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:07

Probeer inderdaad eens een oefenwedstrijd.
Daar mag je je instructeur meenemen die je tips kan geven tijdens je proef.
En veel meenemen naar vreemde bakken.
Vraag aan wedstrijdorganisaties of je eens wat witte hekjes mag lenen zodat je die thuis neer kan zetten. Ga veel Km's maken.

Bora Bora: Z2 + 16
Zhafiera: ZZ Zwaar + 10
Easter Bunny: M1 + 6

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie