Hoe het beste aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:45

Hoi,
Ik rij nu op de manege voor een maand een pony genaamd Elise.
Nou is ze erg gevoelig in de mond. Bij de minste teugeldruk doet ze haar hoofd omhoog.
Mijn instructrice zegt dat ik haar op mijn zit moet rijden. Dus lang/zwaar maken bij het terugnemen etc.
Nou vind ik het erg moeilijk om op mijn zit te rijden. Ik rij haar maar 1x in de week. Mijn beide vp's rij ik eigenlijk vrij weinig op mijn zit. (Daar zou ik eens aan moeten werken) Ik vind het ook erg moeilijk om stelling te vragen. Dan gooit ze haar hoofd omhoog.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:10

RT-D >> RT-P

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:11

Misschien kun je aan je instructeur vragen of je het bitloos mag proberen? Als ze echt alleen gevoelig in haar mond is, en er verder geen rede voor dit gedrag is, zou dat het moeten oplossen lijkt me.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:13

Ja tuurlijk, bitloos ipv het zelf te leren is dé oplossing! +:)+

TS: wat zegt je instructrice als je jouw probleem voor legt?

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:16

Dat ik moet oefenen. Ze helpt me er ook prima bij.
Ik weet niet of bitloos 'de' oplossing is. Er rijden genoeg mensen op die het prima kunnen. Het gaat meer om mij. Ik geef die pony blijkbaar te veel teugeldruk dan dat ze gewend is. En ik vind het moeilijk om op mijn zit te rijden. Zijn daar ook tips etc voor?

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:21

Ayasha schreef:
Ja tuurlijk, bitloos ipv het zelf te leren is dé oplossing! +:)+

TS: wat zegt je instructrice als je jouw probleem voor legt?


Hoho ik ben geen natural freak die alles bitloos en met grondwerk wil oplossen, dus zo'n sarcastische reactie is nergens voor nodig.

Het gaan hier om een manegepony, tandarts en dergelijke kan TS dus niets aan doen. Verder rijden de andere manegekinderen wel met bit, alleen TS vind het spannend dat hij zo met zijn hoofd doet. Dan zou voor dit meisje bitloos naar mijn mening een prima oplossing zijn.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:22

Ik vind het niet spannend, maar moeilijk. Das wat anders.

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:23

Vraag je instructrice of ze je wil helpen. Een paard hoor je uiteindelijk enkel op je zit te kunnen rijden.

Equi_Assist
Berichten: 44
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:38

Als je bet echt heel lastig vindt zou ik eens vragen of je aan de longe zitles zou kunnen krijgen. Bitloos is mijns insziens niet de oplossing want je blijft dan te weinig met je zit doen en verplaatst de druk alleen van de mond Naar de neus. Als je wil oefenen zou ik dus vragen of iemand je aan de longe wil nemen zodat je kunt voelen wat er bedoeld wordt. Verder staan op http://www.ruitergevoel.com heel mooie tips en kun je een gratis e-book downloaden. Succes!

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:15

Ten eerste bedankt voor de reacties. Ik zit in een groepsles, dus er kan niet continu op mijn zit worden gelet. Wel word er nu extra aandacht aan mijn zit besteed in de les. Aparte zitles kan ik niet betalen denk ik. Voor mij word het meer een kwestie van blijven oefenen. Ook op mijn verzorgpaard. Daarom zoek ik tips hoe ik het het beste kan aanpakken en leren. Heeft er iemand gouden tips om goed te blijven zitten? Wat zijn de handige en goede hulpen om je pony op je zit te besturen?

Equi_Assist
Berichten: 44
Geregistreerd: 18-04-13

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:14

Bbekijkdie site maar eens

miessie23
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:04

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard is maar ik probeer ook altijd zo goed mogelijk te rijden met weinig teugeldruk. Ik ben daardoor met mijn stijgbeugels al een stuk langer gaan zitten, belangrijkste is dat je een maat vind voor je beugels waarbij je goed grip hebt en je dus makkelijker zwaar kunt maken, maar ook makkelijk kleine seintjes aan je paard kan geven. Daarna teugels lekker lang laten en daarna lekker veel oefenen met figuurtjes en wenden. Wel heb je veel geduld nodig want je paard zal de overgang van teugeldruk naar beendruk waarschijnlijk niet meteen begrijpen, maar probeer je benen er meer bij te betrekken, dan denk ik dat je je zit er automatisch in mee neemt. Succes :)

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:10

Misschien ook tijd voor een bezoekje aan de tandarts? (of gaat de pony al regelmatig?)

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:22

ik denk toch dat je je eigen zit moet gaan werken en daarna pas stelling enzo moet vragen