Fries op leeftijd leren op commando aangaloperen

Moderators: Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

friesam

Fries op leeftijd leren op commando aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 07:10

Klinkt een beetje penny maar ben volwassen :Y)

Een "slachtpaard" gered

Lang verhaal kort te maken...

Heb nu een 16 jarige fries van ruim 170 hoog die goed getuigd is maar weinig/geen ervaring onder het zadel.

Nu zo'n 10x op gezeten, braaf maar ontzettend kijkerig in het bos (geen oogkleppen)
In het bos draaft ze goed door en "valt" dan met wat stem aanmoediging in galop.

Maar volgende maand hebben we een onderling wedstrijdje en het lijkt me zo leuk haar mee te nemen...van slachtpaard naar sportpaard haha alleen in de wei ( geen bak thuis) krijg ik haar niet in galop.

Tips gevraagd

Ties 3/6/2015 <3

BAStable

Re: Fries op leeftijd leren op commando aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 07:15

Probeer eerst goed te oefenen aan de longeerlijn. Ik zou onder het zadel nog even de galop achterwege laten als het niet (goed) lukt. Als hij aan de longeerlijn goed op commando aangallopeerd, probeer het dan onder het zadel aan de lijn. Gaat dat goed? Probeer het daarna zonder lijn met iemand in het midden van de bak met eventueel een longeerzweepje voor de extra activatie. Zo zou ik het doen :)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:29

Je kunt haar toch wel mee nemen naar het onderlinge wedstrijdje just for fun. Je paard is gewoon (nog) niet sterk genoeg voor de galop en dat blijkt wel want buiten, met moeite, doet ze het wel en dan waarschijnlijk lekker hard. Dus een rustig hand galopje in een beperkte ruimte (bak of wei) kan ze gewoon niet en ik denk niet dat je dat even geleerd krijgt want in anderhalve maand krijg jij niet die bespiering erop.
Ik zou gewoon met dit paard rustige recreatieve buiten ritjes maken en vooral heel erg veel van genieten. Je kunt in het bos proberen overgangen te gaan rijden, af en toe stapjes wijken (is gehoorzaamheid en losmakend), als dat goed gaat eens SB links en rechts (wordt ze sterker van) en als je de kans krijgt heuveltjes op galopperen, als die er zijn. De betere galop leer je door je paard met draf de overgang oefeningen te laten doen, slangen voltes met binnen voltes, halt houden, stapje achteruit, in draf weg draven. Wel kun je eens proberen of je klassieke instructrice kunt vinden zodat zij je kan leren correct je paard te gaan rijden. Dan komt die galop van zelf maar trek daar maar gerust hele tijden voor uit want veel Friezen vinden de galop gewoon moeilijk zeker als ze ietwat barok gefokt zijn.
Vooral veel plezier met je paard.

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:51

Het is wel een bekend probleem. Ik lease ook een leuke fries. Zij is 14 en heeft regelmatig voor de kar gestaan en kon dus ook nauwelijks galoperen.
We zijn haar nu een paar maanden aan het trainen en ze is nu lekker soepel en heeft een goede conditie. De galop is nog lastig. Ze valt nu nog van draf in galop op stemhulp en een tik van de zweep. Dan kan ze 2 rondjes in snelle galop op de hoefslag blijven. Dat beloon ik ook uitvoerig.
Volgende stap is netter aangaloperen en een volte in galop. Ik verwacht dat dat ook een paar maandjes kost.
Na 1 maand leasen hadden we ook een wedstrijdje op stal. We begonnen in de Bixie. :p

Van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam.

friesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:48

Super, aan dit soort adviezen heb ik wat! Vandaag haar mee genomen naar de binnenbrak en op een rechte lijn met wat aanmoediging een onhandig galopje met een volte. We gaan lekker een a proef rijden want ze vond het toch wel erg leuk om mee te gaan.

Ties 3/6/2015 <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie