Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:38

Mijn paard krijgt tegen de tijd dat het echt slecht weer word (vriezen/sneeuw) ijsvrij. Dit heeft vorig jaar zelfs 3 maanden geduurd. Dan staat hij van 08:00 tot 21:00 buiten met zijn vriendjes en werken we helemaal niet.

In het voorjaar begin ik dan weer twee weken met 4 x in de week longeren en daarna ga ik een weekje op training naar mijn instructeur. We hebben dan weer een goede start gemaakt en daarna rijd ik hem sommige weken ook maar 3 keer per week (ik heb 3 paarden die gereden moeten worden en een fulltime baan dus vaker gaat niet altijd) en we gaan dan nog steeds lekker vooruit hoor. Ik merk alleen als we echt ergens tegen aanlopen dat ik dan echt een paar dagen door moet rijden maar verder gaat het zo prima. Maar mijn paard is wel mega soepel en heeft veel energie van zichzelf. Zelfs na enkele weken niet rijden kan ik hem zo oppakken en er mee weg rijden.

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:40

Lekker doen waar jij en je paard je goed bij voelen! Als je toch geen wedstrijden wilt rijden, waarom moet het dan perfect zijn? Ga lekker genieten samen met je paardje! (en neem desnoods een andere instructrice als jij je teveel gepusht voelt)

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:55

Ik vind beetje teveel van goeie je moet doen zoals bij jou past ik rij ook 2 a 3 keer in de week en heb 1 keer per 1 a 2 maanden les puur om alles op peil te houden. ik train 1 keer inde week bewust in de bak en verder ligt er aan. soms buiten ook eens dressuur matig en toch ga ik met mijn paardje vooruit in de dingen wat ik zelf graag wil.

Ik zou zeggen kijk of je met instructrice kan afstemmen op jou wensen

Anoniem

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:57

Ik denk ook een beetje afhankelijk van waar jij je zelf prettig voelt!

Liever 2x goed rijden, dan 6x belabberd rijden toch?
Ik rijd zelf ook helemaal niet vaak, als ik 1 of 2x in de week zal rijden is het veel. Verder longeer ik haar en hobst m'n bijrijdster ermee, maar daar heeft ze niet zo veel van :+
Ik besteed die keer dat ik rijd, liever aan fijn rijden, dan dat ik moet gaan worstelen met m'n pony. :) Kwantiteit is niet kwaliteit he :)

SeaSide

Berichten: 2337
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:00

ik rij 1x per week met mijn tinker dressuur les en veder 1x per week springles ik heb Jack nu en jaar en het gaat op beiden fronten prima. Lekker rustig boeken we vooruit gang voor de rest rij ik vaak nog 1 x in de week over het strand en veder is het spelen in de wei samen voetballen of wandelen

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:04

Ik rijd 1x per 2 weken en zelfs ik maak sprongen vooruit :')

arizonagreen

Berichten: 1961
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:05

Ergens kan ik je instructrice heel goed begrijpen, als ik mn eigen pony, of 1 van de paarden die ik voor anderen rijd maar 2/3x per week rijd, zijn ze gelijk veel minder fijn, omdat ze een stukje soepelheid missen, hoe vaker je je paard rijd, hoe soepeler het gaat, hoe makkelijker je dingen kan 'doorpakken', en de paarden die ik rij die vinden het rijden ook leuker dan als ze verder niet uitgedaagd worden qua training, dus ja ergens snap ik haar wel...
Misschien op zoek naar een andere instructie die zich wil aanpassen op het niveau wat jij wil rijden?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:06

Ik rij 3 keer per week ook recreatief.
Dat wil zeggen 2 keer per week drie kwartier les en 1 keer vrij rijden wat ik afwissel met zelf in de bak trainen of buitenrijden.
Verder staat ze 24/7 buiten.

Als ik in de bak rij train ik wel intensief en we gaan nog steeds goed vooruit.
Mijn wens is stiekem on toch ooit eens te gaan starten, maar helaas heb ik geen trailer en werk ik in de horeca en dus ook elk weekend.

Maar 3 keer per week kan dus ook genoeg zijn hoor als je dan serieus rijd. Alleen gaat het dan waarschijnlijk wat minder snel.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:11

Arc_En_Ciel schreef:
Dat is onzin. Als je in 1 week 3 keer per week rijdt bereik je precies hetzelfde als 3 weken 1 keer.


Dit ben ik niet met je eens, verwacht je dat je paard zijn conditie ook zelf bij houdt op de wei?
De opbouw in spiertraining verwaterd in een week tijd, dat er met 1x in de week de opbouw vele malen langzamer zal gaan..
Losheid in een lichaam door middel van training moet bijgehouden worden, ook dit houdt een paard niet zelf bij op de wei.

EngeltjeS

Berichten: 16639
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:18

Mag ik ook nog reageren? ;)

Ik rijd mijn haffie 3x in de week en nooit een uur per keer.
En raad eens? Hij gaat met sprongen vooruit!

Omdat ik me meer focus op mijn houding, kan hij zich lekkerder bewegen.
Hoe meer ik ga voelen, hoe meer ik merk hoe beter het gaat.

Meestal rijd ik hem om de dag, soms 2 dagen achter elkaar.
Omdat ik zie dat het hem goed doet.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:52

voor mij is het heel zeker een vaststaand feit, als je maar een paar keer rijd zal je ook niet echt vorderingen maken, slechter zelfs, want dan geraken foute dingen gewoon een soort routine.
Paardrijden is een sport, en das bij elke sport hetzelfde, als je niet echt gaat trainen dan bereik je eigenlijk niets.
Bij jou is het niet van belang wedstrijden te gaan rijden, dus dat maakt het al wel net iets simpeler, maar om gewoon correct te leren rijden, naar de ontspanning toe (en hier spreek ik dus niet naar het flierefluitend rijden, maar ontspanning in lichaam en geest, zowel bij de ruiter als bij het paard).
Ook denkend naar de veiligheid toe, een goed aan de hulpen en aandachtig paard, is vele malen veiliger dan één waar sommige knopjes niet of nauwelijks werken.
Het idéé dat sommige ruiters hebben van af en toe luistert mijn paard heel goed maar er zijn van die dagen dat hij net geen zin heeft en dat het door de wind, regen, geluid, gekke toestanden, .... mijn paard af en toe eens in de staak gaat of echt koppig gaat tegenwerken, .....
Dit klopt niet, een goed getraind paard doet niet af en toe zo, dat zal echt elke dag zijn ding doen wat de ruiter hem vraagt, ik weet ook wel de één is vlotter dan de ander, en bij sommige paarden moet je dan ook wel eens zeggen hééé dat hadden we zo niet afgesproken, maar alles bij elkaar moet het paard gewoon uitvoeren hetgeen de ruiter van hem vraagt, gewoon simpel dus.
Er is niemand die in een auto gaat rijden waarvan men weet af en toe werken de remmen even niet maar meestal wel, zo rijden die zelfde mensen wel hun paard ????????
En om dus dit te bereiken is er meer training nodig das gewoon duidelijk.
Bij 2 tot 3 keer rijden, geraak je tot een bepaald niveau, en eigenlijk geen stap verder. Er is wel verschil tussen bepaalde ruiters, de één heeft er van nature meer aanleg voor, meer inzicht in, meer begrip voor, talent voor, ook kan theoretische kennis een deel goedmaken, maar praktijk is en blijft een belangrijk onderdeel.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:05

Ik ben het met je instructrice eens. Ik heb het zelf ervaren dat als je op dit punt zit en je wilt dit onder de knie krijgen je veel kilometers moet maken. Toen ik van 2x pw naar minimaal 3 a 4x pw ging, ging het een stuk beter. Dus, als je wilt verbeteren moet je buiten je les om zelf minimaal 2x oefenen om je rijvaardigheid te ontwikkelen.
Ik heb het ook uit de kant van de instructie ervaren. Ik had in mijn les veel diverse niveaus zitten, 1 daarvan was een ruiter welke in de les altijd zijn best deed en veel van het paard verwachtte. Als het paard het dan niet deed vroeg ik hoe vaak hij geoefend heeft. Steevast was het antwoord, ja heb eigenlijk geen tijd gehad of ik heb het 1x geoefend.
Amazone welke in de les reed oefende per week vaker en dat zag je er ook aan af. Oefening die ik had uitgelegd week daarvoor ging nu nagenoeg vanzelfsprekend.

Dus, als jij jezelf wilt verbeteren en dit stuk paardrijden onder de knie wilt krijgen, dan ja, ga meer rijden. Je wordt er handiger van. Wil je dat niet, dan rijdt niet vaker maar verwacht het dan niet van je paard dat hij het snapt en meteen doet wat je van hem vraagt.

Aeolusnr1: Paardrijden is buiten een sport ook een hobby. Als ik ga zwemmen hoef ik daar echt niet beter van te worden, ik doe dat puur voor mijn beweging en ontspanning net zoals je paardrijden kunt doen voor de beweging en ontspanning.

xSognoJarig

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:20

Ik denk voor wat jij wilt, gewoon een goede basis, 3 keer per week prima kan. Jij hoeft geen topsport en je hoeft ook niet op een punt te komen van galopwissels en appuyementen wat ik begrijp, jij wilt gewoon een goede basis. Zolang jij met regelmaat les krijgt, vind ik drie keer per week prima. Kwaliteit boven kwantiteit, en voor een correcte basis hoef je imo echt geen 6 keer per week te rijden.
Zou als ik jou was wel een andere instructrice zoeken. Ik zou me niet echt fijn voelen bij een instructrice die er zo anders over denkt dan ik. Je kunt prima drie keer per week op een correcte manier rijden, zolang je eerlijk blijft naar jezelf en je paard blijft en je jezelf of je paard niet overvraagd.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:36

Ik rijd denk ik hooguit 2 a 3 keer per week in de bak, waarvan 1x per week les. En we gaan echt met enorme sprongen vooruit. Ik ben niet de meest handige ruiter, dus ik vertrouw mezelf niet genoeg om een paar keer per week mijn paard zelf te trainen, als ik rijd moet het namelijk goed gaan, anders heb ik er niks aan. Vandaar dat ik 1x per week les heb, en ongeveer nog 1x per week zelf rij, dan zit de les nog vers in m'n geheugen en sluipen er geen verkeerde dingen in. Daarnaast ga ik meestal nog 1x per week naar het bos, en longeer ik ook nog 1 of 2x per week. Zo blijft het afwisselend voor ons beide, en op deze manier kunnen we momenteel best leuk rondsturen en groeien we allebei ontzettend :j

Dus naar mijn menig hoef je echt niet vaker dan 3x per week te rijden, maar ik zou wel zorgen voor een aantal keer beweging geven aan je paard :)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:39

Je leert iig een stuk minder snel en je kunt van je paard gewoon veel minder progressie verwachten wanneer je weinig rijd. Ik heb een lesklant met eigen paard en die rijd alleen als ze les heeft, 1x per week dus, in schoolvakanties 2x per week. Er zit wel elke week verbetering in, maar het heeft bijv. een jaar geduurt voordat de longe eraf kon. Spiertechnisch bouwt het dier niets op. Het is na een jaar 'trainen' nog exact hetzelfde paard als bij aankoop zeg maar.

Anoniem

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:45

Maar minder rijden is niet hetzelfde als geen beweging krijgen natuurlijk...
Ik rijd m'n pony ook niet vaak maar zet d'r daarnaast wel aan de longe en de longeertouwtjes. :) Ik denk dat daar dus ook wel een verschil zit, tussen mensen die idd maar 1 of 2x in de week hun paard alleen rijden en mensen die naast die 1 a 2x ook nog longeren.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:54

chelle_dora schreef:
Maar minder rijden is niet hetzelfde als geen beweging krijgen natuurlijk...
Ik rijd m'n pony ook niet vaak maar zet d'r daarnaast wel aan de longe en de longeertouwtjes. :) Ik denk dat daar dus ook wel een verschil zit, tussen mensen die idd maar 1 of 2x in de week hun paard alleen rijden en mensen die naast die 1 a 2x ook nog longeren.


Precies. Mijn pony krijg 1 of 2 dagen vrij. Wel merk ik dat ze verbeter als ze veel aan het werk wordt gezet. Ik rij 3 dagen in de bak en 2 x longeren. Daarnaast probeer ik ook in het weekend naar buiten te gaan aan de hand of er op. De hele tijd alleen maar rijden in de bak dressuurmatig is voor mijn pony geen geluk

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:58

Vind het eigenlijk wel grappig om te lezen, het klinkt voor mij zo bekend. Ik had dat namelijk ook. Heb wel heel duidelijk aan mijn lesgeefster uitgelegd, dat ik wel wil leren maar vooral veilig en goed rijden. En al doe ik daar een jaar over, wat maakt het uit. Ik heb nu een 4 jarige tinker die helemaal niks kon. Les 2x in de week een half uur en oefen zelf nog 1 keer in de week. De lessen zijn tot nu toe voornamelijk grondwerk geweest en het rechtrichten. Nu heb ik er 5x opgezeten met zadel. De schoudervoor en traver beginnen aan de hand al vorm te krijgen.

Het gaat erom dat je lol blijft hebben. Je wil geen wedstrijden en wil het rustig aan maar goed doen. Ik vind dat je lesgeefster daar begrip voor moet hebben. Ze krijgt er voor betaald. En met rustig aan doen kom je er ook wel. Echt waar!!

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:06

Jouw instructrice is erg fanatiek, zeker in vergelijk met jou.
Dit heb ik vroeger ook een keer gehad, ik had erg veel schik met haar zowel als persoon als tijdens de lessen. Zij was alleen zo vreselijk fanatiek. Dit begon bij mij op een gegeven moment te botsen.
Heb toen met haar erover gesproken en daarna ging het een stuk beter.
Zij paste haar tempo aan op dat van mij en vanaf toen hadden we allebei er weer volop plezier in.

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:12

laetitia schreef:
Vind het persoonlijk onzin. Rijd zelf 3 x in de week, waarvan vaak zelfs 1 x naar het bos dus ben dan absoluut NIET dressuurmatig bezig. Paard wat ik rijd heeft veel behoefte om af en toe even goed de benen te strekken, zodat ze het bakwerk leuk blijft vinden.

Heb 1 x in de 2 weken les en we gaan echt met sprongen vooruit. Het gaat niet zo snel als dat je 5x in de week zou rijden en elke week les zou hebben, maar dat je niets bereikt met 3x in de week trainen is onzin.

Als ik wedstrijden zou gaan rijden, zou ik echter wel vaker trainen én vaker les nemen, dan werk je echt naar iets toe :j.


Ik vind het ook onzin. Ik les zelfs 1 x per maand en rijd zelf 3 keer per week tussen een half uur en een uur. Ben ook een recreatieve ruiter zonder wedstrijdambitie en mijn instructrice zegt zelf dat ze ons vooruit ziet gaan. Als ik eerlijk ben zou ik kappen als mijn instructrice zo iets zou zeggen. Ik les en rijd voor mijn plezier, ja uiteraard om ook bij te leren, maar niet op zo'n manier. Het ongeduldig over op mij. Ik denk ook als je wedstrijd gaat rijden dat meer lessen en rijden , meer vooruitgang boekt.
Maar dat is niet het geval.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:16

Het ligt er maar aan wat je met 'goed rijden' bedoeld.. als je de basis goed onder de knie hebt en daarmee het paard niet dwarszit, ben je al een heel eind en kun je als hobby-ruiter wel tevreden zijn. Het is, denk ik, ook een combinatie van een aantal factoren : een goed paard, talent bij de ruiter..
Als je echt topsport wil bedrijven dan kom je er niet met een aantal keren per week te rijden/trainen..
maar voor gewoon htk-rijden ( niet denigrerend bedoeld hoor!) is 2-3 x per week best voldoende.

mariettek

Berichten: 1696
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:23

Skessa_ schreef:
Als je wat wil bereiken zul je moeten trainen. Dat lijkt me logisch. 2 - 3 x per week vind ik persoonlijk erg weinig. Maar is maar net wat je wil en wat je doel is en hoe lang je daar over wil doen.


ALs jij 1 x per week een kwartier gaat hardlopen bouw je toch ook geen conditie op?
Moet je ook vaker doen.


Maar als je 2 - 3 x per week gaat hardlopen bouw je wel degelijk conditie op ;-) En laat dat nou net de hoeveelheid zijn die er dan wel gereden wordt!

Ik rijd zelf ook 2 - 3 x per week. Bevalt mij prima. Ik les dan ongeveer 1x per maand en ja, wij gaan ook vooruit.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:10

Daarnaast is het ook niet goed om dagelijks je paard intensief te trainen, het lichaam moet herstellen van de training. Als je je paard elke dag intensief traint, zullen de spieren nooit tijd genoeg hebben om voldoende te herstellen van de vorige training...
Overtraining noemt men dat.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:20

ik ken het probleem van je instructrice. Heb namelijkeen zelfde probleem gehad met een lesklant.
Kwam ik 1 keer in de week een half uur, en dan reed ze zelf nog een half uur per week en soms nog een extra dag.
En alles wat ik in dat half uur probeerde uit te leggen, kon ik een week later bijna weer uitleggen.

Die pony galoppeerde heel moeilijk. Dus ja, dan is het het makkelijkste, als je een doel voor jezelf hebt. Bijv. dag 1: een half rondje galopperen, dag 2 (dat je rijdt, dus hoeft echt niet 2 dagen achter elkaar te rijden) een heel rondje galopperen. En zo uitbouwen, dat als ik een maand later weer eens de galop wil oefenen (omdat het weiland dan eindelijk droog genoeg is) je ook echt fatsoenlijk 3 rondjes kunt galopperen.

Als ik dan zag dat er met pijn en moeite een half tot 1 rondje galop (na meer dan een maand trainen) vanaf komt. kan ik zien dat er weinig geoefend is. En dat motiveert mij als lesgever echt niet hoor. Ben ik dus ook mee gestopt.

Het is heel vervelend, dat je als lesgever fanatiek bent, en niet voldoende vooruitgang ziet.
En sommige mensen hebben veel talent, die hebben aan 2 tot 3 keer in de week rijden meer dan genoeg! Maar dat is echt per combinatie te kijken.

Ik denk dat jouw lesgever niet voldoende vooruitgang ziet, en graag wilt dat je meer oefent. Dan kun je 2 dingen doen: of je gaat meer oefenen, of je geeft aan dat hem dat niet gaat worden en zoekt een andere lesgeefster waarbij je wel aan elkaars "eisen" voldoet.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:51

mariettek schreef:
Skessa_ schreef:
Als je wat wil bereiken zul je moeten trainen. Dat lijkt me logisch. 2 - 3 x per week vind ik persoonlijk erg weinig. Maar is maar net wat je wil en wat je doel is en hoe lang je daar over wil doen.


ALs jij 1 x per week een kwartier gaat hardlopen bouw je toch ook geen conditie op?
Moet je ook vaker doen.


Maar als je 2 - 3 x per week gaat hardlopen bouw je wel degelijk conditie op ;-) En laat dat nou net de hoeveelheid zijn die er dan wel gereden wordt!

Ik rijd zelf ook 2 - 3 x per week. Bevalt mij prima. Ik les dan ongeveer 1x per maand en ja, wij gaan ook vooruit.

Daar ben ik het ook mee eens.
Met 1 keer in de week kom je niet verder, maar met 3 keer echt wel.
En natuurlijk is het ruiter en paard afhankelijk maar dat is met 6 keer oefenen in de week ook, dan zal ook de ene sneller verder komen dan de ander.