moeilijke keuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:45

Ik ga weer beginnen met het nemen van rijlessen. Ik zit alleen een beetje met een probleem, want ik weet niet met welk paard ik op les wil. Ik heb de keus tussen een 15 jarig paard en nog een jong groen paardje. Waarom ik twijfel is omdat het 15 jarig paard niet mega voorwaarts is en redelijk nerveus, maar heeft al wel meer levenservaring/ervaring. het andere paardje is nog niet heel lang onder het zadel maar wel braaf en het ras ligt mij ontzettend. Aan de ene kant zeg ik, ik ga met het oudere paard want daar kan ik mooi op leren, maar aan de andere kant zeg ik in het groene paardje zit wel meer potentie om verder mee te komen. Ik zit een beetje met de handen in het haar...

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:49

Rij je nu nog steeds of ben je een tijd gestopt met rijden? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Als je een tijd niet gereden hebt, en ook van daarvoor niet veel ervaring hebt, zou ik zeggen: pak de 15-jarige, want daar hoef jij geen knopjes op te zetten.
Rijd je nog steeds? Hoe 'goed' rij je dan? Maw, denk je dat jij een groen paard iets kunt leren? Want dan is het jonge groene paard een betere keuze.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:51

Ligt er inderdaad aan of je goed kan rijden. Het groene paard moet nog opgeleid worden, als je denkt dat je dat kan is dat inderdaad heel leerzaam voor beiden. Maar als je een tussenstop hebt gehad is het 15jarige paard bwter? Dat je eerst je rijden weer wat opschroeft?

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 10:06

Ik heb 8 jaar rij ervaring. Ik heb even een tussenstop gehad en rij nu alweer dik 2 jaar. Ik heb wel vaker eens op een groen paard gezeten en ik rijd minstens 2 keer per week. Ik weet wel hoe ik moet rijden alleen ga weer op les omdat ik dressuurmatig weer op wil frissen en ook om verder te komen

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:13

Ik denk dat het groene paardje dan echt wel heel leuk zou zijn! Maar het is ook maar waar jij je fijner bij voelt!

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:30

En waarom zou je eigenlijk kiezen? Je kunt natuurlijk ook zeggen dat je 2x per maand met het groene paard lest, en 2x per maand met de 15-jarige.
Ik weet niet hoe je staat, of je moet reizen met je paard of les aan huis krijgt, maar een uur les is voor een groen paard ook heel veel, dus je zou ook kunnen regelen dat je een half uur op het groene paard lest, en dan nog een half uur op de 15-jarige.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:17

als ik jouw bericht lees zou ik voor het jongere paard gaan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:54

OPG -> RT-V

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 11:50

Het is 5 minuten lopen naar de manege. Ik ga bij een ponyclub lessen. Ik zal daar eens vragen naar de mogelijkheden

Valerie93

Berichten: 3134
Geregistreerd: 10-12-13

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:12

ik zou dan ook voor het jongere paard kiezen, deze zal meer uitdaging bieden dan wat het 15 jarige paardje zal doen omdat die alles al kan

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:22

ligt aan jouw ervaring? Hoever ben je qua rijden? Kun je travers rijden? weet je hoe dat voelt? Kun je correct wijken? weet je hoe het voelt als een paard in een goede uitgestrekte draf loopt? als je twijfeld of het niet zeker weet of je weet hoe dat voelt, zou ik het oudere paard kiezen.

Kijk je kunt wel een uitdaging kiezen, maar als je niet weet hoe een correct uitgevoerde oefening voelt(zo correct als dat kan met een manegepaard/pony) dan heb jij een groen paard niet zoveel te bieden denk ik.
Als jij niet weet hoe je een paard leert wijken, tja.. je kunt wel wat proberen..

Als je nog wat ervaring mist en meer wilt leren, zou ik het oudere paard kiezen. Ik heb destijds ook op een 16 jarige ruin gereden en met hem heb ik pas écht leren rijden. door hem kan ik nu ook andere paarden goed doorrijden. Hij kon absoluut niet springen en dat heb ik weer geleerd op een jong paard dat ik na hem ging rijden.. die is samen met mij gegroeid tijdens de crosslessen en qua dressuur heb ik haar toen geleerd wat ik wist van het vorige paard.

vviets

Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-11

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:05

Als je goede begeleiding/instructie hebt kan je best voor het jongere paard kiezen. Dat is dan ook wel een uitdaging.

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:49

Ik ga denk ik toch voor het oudere paard. Heb daar misschien wel minder een klik mee, maar denk als ik meer daar mee doe dat het dan wel komt. Ik ben even wezen kijken bij de les en denk dat het voor mij nu beter is eerst gewoon lekker met het oudere paard aan de slag te gaan en dan kan ik wat ik geleerd heb thuis wel met het groene paardje aan de slag.