Bokken tijdens aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bcb
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-11-13

Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 12:07

Hallo,

Ik rijd nu al een tijdje een draver.
Eerste keer toen ik wou galoperen met haar bleef ze de hele tijd door bokken tot ik er af viel.
1x erna weer geprobeerd dat ging gewoon goed.
Daarna weer geprobeerd 1e keer ging goed toen ik het nog een x wou proberen deed ze weer het zelfde en viel ik er weer af.
Heb er heel erg last van gehad en kon een aantal weken niet rijden.
Nu kan ik weer rijden en wil ik de galop weer proberen.
Zonder dat ze bokt, iemand tips?

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:08

Ik zou eerst kijken of ze geen last heeft van haar rug, zadel ligt goed etc.. Als dit allemaal goed is kan je het eerst met longeren gaan oefenen. Een draver vind galopperen nou eenmaal moeilijk en zal dan ook meer weerstand bieden. Ook buiten veel rechte stukken galopperen is al een goede oefening voordat je het in de bak gaat proberen. Ik had een fries die dit echt lastig vond en zo ben ik het gaan oefenen.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:14

ik rij zelf ook een draver die eerst ook bokte bij het aanspringen in galop en ze deed het buiten en aan de longeerlijn en alles helemaal goed, dus ik ging gewoon als ze echt helemaal ontspannen liep aanspringen in galop als ze ging bokken probeerde ik haar stil te zetten en dat heb ik eigenlijk maar 2 keer hoeven doen :) sommige zeggen dat je ze gwn een tik moet geven maar meestal werkt dat bij dravers juist het tegenovergestelde (weet niet of jouwe op de baan heeft gelopen) dus dat moet je vooral niet doen! succes!

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:16

Soms is het probleem dat het dekje te strak ligt (zegmaar zonder een vouw erin bovenop de rug, lastig uit te leggen..)
Dierenarts vragen of ze geen rugklachten heeft en anders doorzetten denk ik, en het aanspringen vaak herhalen. Misschien anders een professionele ruiter vragen te komen?
Succes!

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:37

Is ze medisch helemaal nagekeken? Als dat zo is en er is niks aan de hand zou ik gewoon elke keer overnieuw proberen. Dus steeds van draf aanspringen in galop, paar keer achter elkaar en dan weer even een paar rondjes stappen of draven. Steeds weer opnieuw, en natuurlijk niet vergeten te belonen als het goed gaat :)

Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:25

Als het zadel goed past en er niks met haar rug is moet je gewoon doorzetten. Geen tik op de kont want dan bokken ze meestal nog meer, maar gewoon een harde tik been tot ze doorgallopeerd. Daarna belonen en dat vaak oefenen :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:27

Inderdaad, zoals iedereen hierboven zegt: eerst medische klachten uitsluiten en daarna pas verder stappen ondernemen ;)

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:28

Als het zadel goed past en alles zit lekker. dan is het volgens mij gewoon een beetje het leerproces hoor. Laat voor het zekerste eens een goeie chek up doen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:28

Rug en zadel na laten kijken ! Mijn paard heeft jarenlang enorm gebokt in de linkergalop. Iedereen zei dat ik maar door moest rijden, hij was gewoon vervelend. Toen is hij behandeld door een soort chiropraktor en sindsdien geen gebok meer.

Lusitana

Berichten: 22439
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:51

Los van het feit dat het aan het zadel kan zitten is de manier waarop je de galop vraagt vaak soms ook wel een belangrijke factor. Ik heb ooit een notoire bokker "genezen" door gewoon mijn benen wat meer naar voren te steken. Die had gewoon een hekel aan benen te ver achter de singel.

De hakken erin zetten, met name als je die te ver naar achteren legt is vij veel paarden bijna garantie tot bokken.

De teugels te strak of juist te los kan bokken uitlokken. Een goede verbinding met de mond is belangrijk.

Een halve ophouding hoort vooraf te gaan aan de galophulpen, waarbij het aantrekken van het kruis het belangrijkste is. Maar daarna moet je wel weer meegaan met de handen.

Als je op een volte aanspringt is het paard gebogen en zal het minder snel bokken. Nadeel is wel weer dat het evenwicht een rol kan gaan spelen waardoor ze weer eerder in verzet willen komen, maar dat uit zich dan eerder in van de volte af gaan.

Ruimte voor je, oftwel als je van een volte of uit een hoek komt, moedigt een paard aan om voorwaarts te gaan en dat kan helpen tegen bokken.

Ik raad je sowieso een zogenaamd bokriempje aan, dat je aan het zadel bevestigd om jezelf in het zadel te houden.
Want als ze eenmaal leert dat je wel valt als ze bokt, is het einde zoek.

Je kunt trouwens ook vanuit stap in galop proberen aan te springen.

Een ander trucje is een laag sprongetje of een laag in-uitje om de overgang naar galop te maken zonder dat ze er veel erg in heeft om verzet te voorkomen.
Ze moeten dan nl even opletten waar de benen te zetten en voor de ruiter is het gemakkelijker omdat je dan maar weinig hoeft te doen om de overgang te maken.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:13

Is ze medisch helemaal in orde? Daar kan het probleem liggen.. Of anders het zadel. Als je dat allemaal hebt gecontroleerd kun je pas verdere stappen ondernemen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Bokken tijdens aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:07

Topic is een maand oud :)Hoe gaat het nu? Toevallig doet mijn draver het ook, maar die geeft alleen 1 knetter van een bok bij het aanspringen. Hij bokt zo enorm dat het zadel dan zelfs scheef ligt :D