Tot de zomer reed ik bijna dagelijks met mijn verzorgpaard. Daarna ging ik studeren en besloot ik met het verzorgen te stoppen. Ik reed en rijd wekelijks een springles mee op de plaatselijke manege en verder rijd ik één en soms twee keer per week het paard van een vriendin.
Sinds ik die overstap heb gemaakt, heb ik telkens na het rijden spierpijn, eigenlijk alleen in mijn bekken/heupen/bovenbenen (ik vind het altijd zo lastig aanwijzen met spieren

Het maakt niet uit of ik een buitenrit van 2,5 uur maak of een halfuurtje dressuurmatig werk in de bak, voor mijn gevoel is de spierpijn naderhand gelijk.
Ik dacht zelf dat er iets fout zit in mijn houding, maar volgens de instructeur heb ik een goede zit. Nu ga ik proberen om mijn spieren daar wat beter te trainen en kijken of het dan minder wordt. Het kan natuurlijk zijn dat mijn conditie minder is geworden omdat ik minder rijd. Ik voel me altijd zo'n oma als ik een dag nadat ik heb gereden de trap opkruip omdat lopen even geen optie is, dus in dat opzicht wordt mijn paardenplezier wat minder.

Is er iemand die dit herkent of die een goede oefening weet om die spieren te trainen? Ik ben ook als de dood dat ik het gave paard van mijn vriendin belemmer doordat ik toch anders ga rijden om dat omagedoe (tevergeefs