3 Jarig dressuurpaard, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:44

Wat een gaaf beest! <3 Als ik op zoek was naar een paardje zou ik het wel weten :P
Lekker aan de gang gaan en doen wat je instructeur zegt ;) Ze zullen je er niet voor niets opzetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:19

Goed nieuws! Ik heb het nog eens nagevraagd hoe vaak hij loopt, en nu inderdaad veel minder. Ik had het de eerste keer niet goed begrepen, en dacht daarom dat hij elke dag liep, maar de ruiters die hem berijden wisselen elkaar af. Hij loopt nu vier keer per week, waarvan twee keer een uur. De andere keren niet zo lang. Voor de rest doen ze inderdaad andere dingen met hem.

De les ging erg goed, en ik heb dit keer vooral aan de ontspanning gewerkt. Hij liep op een duur heel losjes, en na afloop zeiden wat mensen die hadden staan te kijken, dat ze vonden dat ik er erg goed op reed. *\o/* Hij gaat vanzelf nageeflijk lopen als hij ontspannen is, dus dat was ook mooi meegenomen. Hij liep soms op voltes wat weg over zijn buitenschouder, dus daar heb ik met mijn instructeur ook goed op geoefend.

Ik ben wat eerder gestopt omdat ik voelde dat hij moe werd, en ik wilde niets forceren. Instructeur was het daar mee eens, dus heb ik hem een lekker lang teugeltje gegeven en ben daarna afgestapt om hem uit te stappen.

Edit: Ik hoor zojuist dat hij toch wel elke dag loopt. Ik weet nu echt niet meer wat ik moet geloven... Ik hoop voor hem dat 'ie snel verkocht wordt, het beest heeft veel meer in zijn mars.

Anoniem

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:19

Ik hoor nu weer dat hij niet elke dag loopt, wat mij ook verteld was. Ik hoop het maar...

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:33

Lekker duidelijk dan :P Ach ja, is gelukkig al weer december, dus z'n vierde verjaardag zal er ook wel aan zitten komen. Verder gefeliciteerd dat je zo'n leuk paard toegewezen hebt en goed dat je zoveel mogelijk met de behoeftes en mogelijkheden van het paard rekening houdt. Geniet met volle teugen, hij heeft een nieuwe stal voor je het weet en dan moet je het weer met een stomme manegeknol ;) doen.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:49

Het is een erg leuk beestje! Maar ik hoop dat er snel een fijn baasje voor hem wordt gevonden. Dit is niet vervelend bedoelt tegenover jou, maar voor het paard zal het een stuk fijner zijn als hij 1 vaste ruiter heeft. Jij kunt er ook niks aan doen, want het is niet jou paard.
Ik vraag mij alleen af of jij hem ook met spoortjes rijdt? Ik heb helemaal niks tegen sporen (mits ze goed gebruikt worden), dus begrijp me niet verkeerd, maar ik ben bang dat het paard na verloop van tijd niet meer op een been zal reageren zonder spoor omdat hij altijd met sporen is gereden. Ik heb dit met mijn vorige paard ook meegemaakt. Die is van jongs af aan met spoor gereden en reageerde niet of nauwelijks op je been.
Verder nog veel (leer)plezier met dit kanppe beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:10

Rubio_lover schreef:
Het is een erg leuk beestje! Maar ik hoop dat er snel een fijn baasje voor hem wordt gevonden. Dit is niet vervelend bedoelt tegenover jou, maar voor het paard zal het een stuk fijner zijn als hij 1 vaste ruiter heeft. Jij kunt er ook niks aan doen, want het is niet jou paard.
Ik vraag mij alleen af of jij hem ook met spoortjes rijdt? Ik heb helemaal niks tegen sporen (mits ze goed gebruikt worden), dus begrijp me niet verkeerd, maar ik ben bang dat het paard na verloop van tijd niet meer op een been zal reageren zonder spoor omdat hij altijd met sporen is gereden. Ik heb dit met mijn vorige paard ook meegemaakt. Die is van jongs af aan met spoor gereden en reageerde niet of nauwelijks op je been.
Verder nog veel (leer)plezier met dit kanppe beestje!



Ik rij niet met sporen! :) Nooit gedaan, ik vind het ook niet nodig. Je kan een paard beter gewoon goed op je eigen beenhulpen leren reageren. Ik denk dat anderen dit wel doen, omdat hij inderdaad een beetje moeilijk op het been reageert. Toch kies ik er zelf voor om het niet te doen.

Ik vind het natuurlijk wel ongelofelijk leuk om op hem te rijden, maar het is inderdaad toch doodzonde als hij op de manege zou eindigen. Hij heeft veel meer in zijn mars, en ik zou het liefst zien dat iemand er ook echt uithaalt wat erin zit. In ieder geval geniet ik ervan zolang het kan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:29

Wat een ontzettend leuk paard, helemaal mijn type. Wat je kan doen is lekker veel schakelen en schijn overgangen rijden. Lekker slangevoltes rijden en daarin goed recht stellen en weer voorzichtig omstellen. Ook lang en laag rijden, waarbij hij van achter wel moet blijven werken, zodat hij niet teveel de grond in loopt van voren. Ook de 2e hoefslag pakken en hem recht houden in die lijn. Het is fijn dat als je paard goed ontspannen is hij nagevelijk wordt, dat ís je kadotje dus koesteren. Gewoon niet teveel aan de voorkant prullen. Het is idd heel zonde en jammer dat dit dier al veel moet lopen en met verschillende ruiters.. Dat is toch wel heel verwarrend voor zown jong paard, maargoed daar kan jij niets aan doen, het is nu gewoon jou taak om op de dagen dat jij hem rijd, hem zo goed mogelijk te rijden. En zo te lezen wordt je daarin prima begeleid. Het is helaas niet anders voor dit paard en iedereen zal de situatie moeten accepteren. Willen ze die situatie veranderen, zullen ze hem moeten kopen.. Dat is de enige manier waardoor er iets veranderd voor dit jonge paard. Vind het ook heel knap van jou dat je zegt dat je hoopt dat hij snel verkocht wordt.. En je niet egoistisch bent daarin, omdat je hem graag langer zou willen rijden. Dat is hart voor dieren. Een pluim voor jou!

Een filmpje van jou op het paard zou wel erg leuk zijn trouwens!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:37

Wat leuk om iemand van Prinsenstad tegen te komen, heb er zelf 13 jaar lang met veel plezier gereden. In november 2011 gestopt.
Gaaf dat ze je ook zo'n kans geven! Ik miste dat heel erg in de laatste jaren dat ik daar reed, had ik maar zo'n kans gekregen! :)

Van wie heb je les?
En rij je hem alleen als je les hebt of ook vrij?
Want als je les hebt zal ik lekker die tips aannemen aangezien ze daar het beestje allemaal het beste kennen.

Jammer ook weer van mensen die meteen weer oordelen over een manege.
Manege de Prinsenstad staat heel goed aangeschreven door heel Nederland en is niet voor niets 2x Hippische Ondernemer van het jaar geworden, ze weten heel goed wat ze daar doen. Dit paard word daarom ook echt niet ingezet in de manegelessen. Waar ik wel bang voor ben is dat hij over een tijdje toch wel de lessen in gaat omdat hij dan te weinig loopt...
Dus aan het aantal uren of dagen dat het beestje loopt kan de TS ook niks doen..

Succes met hem! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:41

PrimaDonna_ schreef:
Wat leuk om iemand van [naam] tegen te komen, heb er zelf 13 jaar lang met veel plezier gereden. In november 2011 gestopt.
Gaaf dat ze je ook zo'n kans geven! Ik miste dat heel erg in de laatste jaren dat ik daar reed, had ik maar zo'n kans gekregen! :)

Van wie heb je les?
En rij je hem alleen als je les hebt of ook vrij?
Want als je les hebt zal ik lekker die tips aannemen aangezien ze daar het beestje allemaal het beste kennen.

Jammer ook weer van mensen die meteen weer oordelen over een manege.
Manege de [naam] staat heel goed aangeschreven door heel Nederland en is niet voor niets 2x Hippische Ondernemer van het jaar geworden, ze weten heel goed wat ze daar doen. Dit paard word daarom ook echt niet ingezet in de manegelessen. Waar ik wel bang voor ben is dat hij over een tijdje toch wel de lessen in gaat omdat hij dan te weinig loopt...
Dus aan het aantal uren of dagen dat het beestje loopt kan de TS ook niks doen..

Succes met hem! :)



Ik heb les van Jos en Jordy, dus dat zit in ieder geval wel goed! :) Ik rij hem alleen in de les, wat erg goed gaat.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:47

Ik denk zomaar dat de manege zo ontzettend niet blij is met dit topic over een paard dat in de verkoop staat. Je doet het paard en de manege hier meer kwaad dan goed mee.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:51

Resistance schreef:
Ik rij niet met sporen! :) Nooit gedaan, ik vind het ook niet nodig. Je kan een paard beter gewoon goed op je eigen beenhulpen leren reageren. Ik denk dat anderen dit wel doen, omdat hij inderdaad een beetje moeilijk op het been reageert. Toch kies ik er zelf voor om het niet te doen.

Ik vind het natuurlijk wel ongelofelijk leuk om op hem te rijden, maar het is inderdaad toch doodzonde als hij op de manege zou eindigen. Hij heeft veel meer in zijn mars, en ik zou het liefst zien dat iemand er ook echt uithaalt wat erin zit. In ieder geval geniet ik ervan zolang het kan! :)

Kijk dat is eerlijk!
Misschien zou je dan tijdens je les ook kunnen gaan oefenen met het aan het been zijn. Het is belangrijk dat zo'n jong beestje goed op het been blijft reageren.
Laatst bijgewerkt door Rubio op 07-12-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:55

Rubio_lover schreef:
Resistance schreef:
Ik rij niet met sporen! :) Nooit gedaan, ik vind het ook niet nodig. Je kan een paard beter gewoon goed op je eigen beenhulpen leren reageren. Ik denk dat anderen dit wel doen, omdat hij inderdaad een beetje moeilijk op het been reageert. Toch kies ik er zelf voor om het niet te doen.

Ik vind het natuurlijk wel ongelofelijk leuk om op hem te rijden, maar het is inderdaad toch doodzonde als hij op de manege zou eindigen. Hij heeft veel meer in zijn mars, en ik zou het liefst zien dat iemand er ook echt uithaalt wat erin zit. In ieder geval geniet ik ervan zolang het kan! :)

Kijk dat is eerlijk!
Misschien zou je dan tijdens je les ook kunnen gaan oefenen met op het aan het been zijn. Het is belangrijk dat zo'n jong beestje goed op het been blijft reageren.



Hier ben ik inderdaad mee bezig, ik maak ook veel overgangen. Hij reageerde op een duur heel goed, het is dus gewoon een kwestie van oefenen. Veel mensen geven het te snel op, en gaan dan met sporten rijden.

happycarmen

Berichten: 2
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:57

ik vind sommige van jullie te veel kritiek geven, dat is wat jullie mening is maar jullie hoeven echt niet de mensen en de manege af te kraken.

verder probeer een goed humeur te hebben als je op het paard stapt, ik weet niet wat het karakter is maar jonge paarden kunnen soms nog gevoelig reageren, en ontspan, blijf opletten en rij hem goed los zo is de start van de les beter

ik hoop dat het goed gaat en dat jij en het paard van elkaar kunnen leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:59

happycarmen schreef:
ik vind sommige van jullie te veel kritiek geven, dat is wat jullie mening is maar jullie hoeven echt niet de mensen en de manege af te kraken.

verder probeer een goed humeur te hebben als je op het paard stapt, ik weet niet wat het karakter is maar jonge paarden kunnen soms nog gevoelig reageren, en ontspan, blijf opletten en rij hem goed los zo is de start van de les beter

ik hoop dat het goed gaat en dat jij en het paard van elkaar kunnen leren



Haha, dat goede humeur lukt in ieder geval wel! :) Ik ben helemaal verliefd op het beestje, er is de hele les een brede glimlach op mijn gezicht te zien.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:02

Resistance schreef:
Hier ben ik inderdaad mee bezig, ik maak ook veel overgangen. Hij reageerde op een duur heel goed, het is dus gewoon een kwestie van oefenen. Veel mensen geven het te snel op, en gaan dan met sporten rijden.

Dit is niet aanvallend of banketstaaf bedoel hoor, maar wat mij opvalt is dat op jullie manege de manegeklanten gewoon met sporen mogen rijden. Zoals al eerder gezegd heb ik hier niets op tegen mits ze goed gebruikt worden. Maar bij manegeruiters ben ik er wel op tegen omdat deze meestal hun benen nog niet stil genoeg kunnen houden om de sporen op een juiste manier te gebruiken. Ik heb het idee dat de instructeur de klant er ook niet op aanspreekt, maar dat kan ik fout hebben want ik kom er niet wekelijks.
Ik vind het heel goed dat je hem zo goed mogelijk wilt rijden en luister goed naar je instructeur, want die kent het paard het best en heeft genoeg ervaring lijkt mij (aan de namen te lezen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:34

Rubio_lover schreef:
Resistance schreef:
Hier ben ik inderdaad mee bezig, ik maak ook veel overgangen. Hij reageerde op een duur heel goed, het is dus gewoon een kwestie van oefenen. Veel mensen geven het te snel op, en gaan dan met sporten rijden.

Dit is niet aanvallend of banketstaaf bedoel hoor, maar wat mij opvalt is dat op jullie manege de manegeklanten gewoon met sporen mogen rijden. Zoals al eerder gezegd heb ik hier niets op tegen mits ze goed gebruikt worden. Maar bij manegeruiters ben ik er wel op tegen omdat deze meestal hun benen nog niet stil genoeg kunnen houden om de sporen op een juiste manier te gebruiken. Ik heb het idee dat de instructeur de klant er ook niet op aanspreekt, maar dat kan ik fout hebben want ik kom er niet wekelijks.
Ik vind het heel goed dat je hem zo goed mogelijk wilt rijden en luister goed naar je instructeur, want die kent het paard het best en heeft genoeg ervaring lijkt mij (aan de namen te lezen).


Hier moet ik je inderdaad wel gelijk in geven. Op onze manege gaan ze erg makkelijk om met het dragen van sporen. Meisjes van 12 soms al... ik begrijp het niet echt. Ik zelf heb nog nooit met sporen gereden.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:41

Ik snap dat jij hier niets aan kunt doen, maar ik vind het jammer dat er verschillende mensen op gaan zetten. Jonge paarden hebben nood aan stabiliteit, zeker als ze nog niet zo lang onder het zadel zijn. Als er te veel verschillende mensen op gaan beginnen rijden kan het goed zijn dat het paard uiteindelijk niet meer weet wat er van hem verwacht wordt.

Maar anyway, ik kan je alleen maar aanraden om de lat vooral niet te hoog te leggen, het is nog een jong paard dat veel moet leren, dus wordt ook niet meteen boos als iets niet van de eerste keer lukt, je moet heel veel geduld hebben ermee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:50

Snollygoster schreef:
Ik snap dat jij hier niets aan kunt doen, maar ik vind het jammer dat er verschillende mensen op gaan zetten. Jonge paarden hebben nood aan stabiliteit, zeker als ze nog niet zo lang onder het zadel zijn. Als er te veel verschillende mensen op gaan beginnen rijden kan het goed zijn dat het paard uiteindelijk niet meer weet wat er van hem verwacht wordt.

Maar anyway, ik kan je alleen maar aanraden om de lat vooral niet te hoog te leggen, het is nog een jong paard dat veel moet leren, dus wordt ook niet meteen boos als iets niet van de eerste keer lukt, je moet heel veel geduld hebben ermee :)



Geduld heb ik zeker! :) En ik oefen vooral de basis met hem, zoals recht lopen, goed op het been reageren, en lekker ontspannen op zijn eigen benen lopen.

Anoniem

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:13

Ts had je nog iets aan mijn tips voor oefeningen? Of doen jullie die oefeningen al?

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:39

Ben redelijk eens met share haar tips alleen niet de slangenvoltes, zou ik verlopig niet doen.
Die zouden haar uit balans kunnen halen.


Schakelen, niet teveel schijnovergangen allemaal te vermoeiend.
Eerst maar weten wat been is, volte open en sluiten, leren reageren op de kuitdruk.
Lengtebuiging trainen wat stelling vragen op de hoefslag

Vooral laag rond rijden, soms beetje oppakken maar als ie los laat gelijk weer laag rond.

Veder vind ik het nog steeds bedroevend want er rijden wel degelijk meer dan 2 mensen op en is voor zo'n guppy verwarrend.
Zal zeker mijn mening niet bij stellen vind het echt niet kunnen, al zijn ze 2x hippisch ondernemer..... Staat los van dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:44

Ja volte verkleinen en vergroten is ook een fijne.
Slange voltes zijn wel een mooie tjeck maar dan moeten ze idd wel in balans gaan. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit paard getraind is. Hij is natuurlijk nog maar 3.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:44

Ik ben het volledig met Tita eens.

Jonge paarden moet je niet te veel laten doen (zelfs als 4 jarige nog niet), doet meer kwaad dan goed. De meesten moeten ook nog groeien en tis beter om rustig aan te doen. Daarnaast zit er weinig lengte in het paard met deze manier van rijden. (passen zijn ook aardig kort, mis de swung en losheid door het lijf)

Mijn nu ex-guppie is van een 164 naar 171 gegroeid!!

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:46

Je krijgt toch les en dus jouw lesgever is de aangewezen persoon aan wie je kan vragen hoe en wat.

Dus waarom hier vragen om tips?

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: 3 Jarig dressuurpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:44

Ts, je gaat goed met het kritiek om en je houding is voor een manege ruiter echt heel erg netjes. Jij kan niks doen aan het feit wat de manege eigenaar met zijn dier doet.
Toch vind ik het algehele beeld er niet fijn uitzien. Ik vind hem scheef in de wendingen en bij de 1ste keer van hand verhanderen gaat hij zo scheef als een hoepel de wending in. Je zelf bent wat ik zo zie op het filmpje te streng in je hand. Niet dat je trekt maar je houd ze teveel vast. Let er ook op dat je in de wending om de ton heen niet je binnenhand naar je bovenbeen brengt.
Op het einde vh filmpje laat je hem iets langer en je ziet meteen dat het paard alle balans kwijt is omdat hij op jou hand loopt en niet op zijn eigen benen. Wat ik overgens ook begrijp met zo'n jong dier.
Mijn advies, begin met het basis werk. Simpele voltes rijden, lang en laag over de rug heen. Rijd met je been naar je hand toe zodat hij daar op kan zakken. Ik vind hem voor een 3jarige te hoog in de houding lopen. Het is verder belangrijk dat je hem nu leert om aan het been te zijn.
Veel succes met het rijden, het is leuk dat je zo'n kans krijgt!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:47

lucifertje schreef:
Ts, je gaat goed met het kritiek om en je houding is voor een manege ruiter echt heel erg netjes. Jij kan niks doen aan het feit wat de manege eigenaar met zijn dier doet.
Toch vind ik het algehele beeld er niet fijn uitzien. Ik vind hem scheef in de wendingen en bij de 1ste keer van hand verhanderen gaat hij zo scheef als een hoepel de wending in. Je zelf bent wat ik zo zie op het filmpje te streng in je hand. Niet dat je trekt maar je houd ze teveel vast. Let er ook op dat je in de wending om de ton heen niet je binnenhand naar je bovenbeen brengt.
Op het einde vh filmpje laat je hem iets langer en je ziet meteen dat het paard alle balans kwijt is omdat hij op jou hand loopt en niet op zijn eigen benen. Wat ik overgens ook begrijp met zo'n jong dier.
Mijn advies, begin met het basis werk. Simpele voltes rijden, lang en laag over de rug heen. Rijd met je been naar je hand toe zodat hij daar op kan zakken. Ik vind hem voor een 3jarige te hoog in de houding lopen. Het is verder belangrijk dat je hem nu leert om aan het been te zijn.
Veel succes met het rijden, het is leuk dat je zo'n kans krijgt!


De persoon die in het filmpje aan het rijden is is TS volgens mij niet hoor, ze schreef het er zelf bij dat het iemand anders is..