Training herbeginnen na 3maand rust

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

crazygirl1

Training herbeginnen na 3maand rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 10:52

Delco was mentaal helemaal leeg op vorige stal. Ik vond het tgo hem ook niet eerlijk om te trainen als hij mentaal niet oke was. Dat wou hij ook niet meer, kon er niets meer mee aanvangen.

We hebben in september weinig getrained. Oktober niet meer gereden. 1nov verhuisd naar nieuwe stal en hele maand 'paard' laten zijn :) Mentaal is hij opnieuw helemaal oké. Heeft dus 3maand niet meer gewerkt, wel wandelen, longeren en grondwerk.

Deze week zijn tandarts, ostéo en smid langsgekomen. Er zat enorm veel spanning in achterhand en ook schoft is blijkbaar zeer gevoelig. Maandag komt zadelmaker voor gloednieuw passend zadel.

We kunnen dus terug starten vanaf dinsdag. Dit met een mentaal en fysiek gezond paard. :)

Wat doe ik nu best? Rustig opbouwen is nodig maar er moet naturlijk ook vooruitgang zijn.
Ik wil het natuurlijk ook goed doen dus les is belangrijk. Maar heb schrik dat meteen les nemen te zwaar zal zijn voor hem (fysiek en mentaal) en ik dus beter eerst een 2tal weekjes loswerk en het werk opbouw. Maar langs andere kant heb ik schrik om opnieuw in slechte gewoontes te vallen en dus beter meteen les nemen?

(sorry als het verkeerd staat)

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

troi

Re: Training herbeginnen na 3maand rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:05

Ik zou dit aan een goede (!) lesgever voorleggen en beginnen met een half uur les gericht op loswerken en communiceren met het paard. Wat verteld je paard jou tijdens rustige oefeningen? Hoe zit je goed? Echt de basis. Een goede lesgever zal jou dan harder aan het werk zetten dan je paard en zo je paard niet overvragen.

Casteleyn

Re: Training herbeginnen na 3maand rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:26

ik zou echt een ervaren intructeur erbij vragen, zodat jij en je paard een goede start maken, en idd rustig aan beginnen half uur is meer dan genoeg. succes

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-14 16:22

Zijn ondertussen 1 maand verder. Ik heb mijn paard zijn bespiering en conditie heropgebouwd met wekelijks 3 à 4 vrij te longeren in longeercirkel. Dit gaat enorm goed. Vandaag ook eens vrij laten springen om toch proberen af te wisselen.

Ik merk echter dat ik vaak te fanatiek ben. Daarmee vraag ik vaak té veel (qua tijd en moeilijkheid). Ik moet hier echt op letten want ik besef dat hij hierdoor snel gedegouteerd zal/kan zijn van het werk. Maar langs andere kant moet er natuurlijk wel vooruitgang zijn en dus moet er gewerkt worden.

Eind deze maand zal ik eindelijk ons nieuw zadel ontvangen. Hoe best beginnen?
Ontspannen stappen? 15min? Erna draf er bijnemen?
Ik ken me zelf, ik ga al vlug té lang rijden en ook al meteen galopperen etc.. Msschien een timer zetten zodat ik er aan wordt herrinnerd de tijd niet te overschrijden?

Misschien kan iemand mij hun trainingsschema doorgeven? Dat ik een diee heb van wat ik kan/mag verwachten.

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie