verwarrende hulpen voor achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Voo

Berichten: 19
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Oosterstreek

verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:01

uit de nieuwsbrief van Sport & Horsemanship United: een artikel over de hulpen voor achterwaarts. Met een leuke oefening die je kunt doen om te voelen hoe het is voor je paard.
Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:18

Ha, interessant. Ik heb ooit achterwaarts moeten leren vanuit de gedachte "aandrijven zodat hij een been optilt, dan tegenhouden van voren zodat hij dat been naar achteren zet". Ik snapte er helemaal niets van, ik kan mijn paard toch niet aan zijn mond naar achteren trekken?

In de praktijk deed ik maar "iets" met mijn gewicht tot ik iets gevonden had waar paard de gewenste reactie op gaf.

Voor het eerst dat ik lees dat mijn verwarring niet zo uitzonderlijk was. :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:23

Dat is ook niet de juiste manier om aw te doen.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:48

Ik zie ook totaal niet het voordeel in van voorwaarts vragen en achteruit trekken eigenlijk.. Wat is het nadeel van simpelweg je gewicht naar achteren plaatsen en rustig te drijven (= actie vragen)? Je stuurt toch met je gewicht/balans?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:53

Ik heb een combinatie van beiden geleerd. Iets terug zitten, klopperen met je kuit en als er voorwaartse reactie komt, tegenhouden. NIET trekken, alleen tegenhouden, totdat het paard snapt dat hij op de klopperende kuit terug moet. In het begin als het dier het niet snapt, zullen de hulpen wat groter zijn. Nu kan ik door iets terug te gaan zitten al aangeven dat ze terug moet.
Zo zie je maar weer, er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en kun je achterwaarts ook op verschillende manieren doen.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:00

Apart, ik breng mijn gewicht juist wat meer naar voren op mijn bekken, zodat ik een 'achterwaartse' drijfhulp geef. Ik 'duw' hem als het ware achteruit.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:23

De hulpen in het topic
Dit kan best eens een interessante discussie worden. De opties voor achterwaarts die er nu zijn (vauit het topic):
1. drijven en van voor tegen houden, zodat het been achterwaarts wordt geplaatst.
2. drijven en terug zitten, zodat je met gewicht paard achterwaarts drijft.
3. gewicht naar voren en kantelen bekken, zodat je paard achterwaarts duwt.

Wat ik zelf doe
Wat ik zelf doe is een combi van 1, 2 en 3: drijven en lichte druk met de hand, zodat ze niet direct naar voren gaan (maar druk stoppen als het paard terug stapt) en iets naar achter zitten, maar niet diep in het zadel. Ik merk dat het meer gevoel is, omdat het lastig uit te leggen is. Volgens mij is het een combi van dressuur en NH. :+ Ik moet zeggen dat het ook een beetje afhankelijk is van het paard en wat het gewend is. Mijn doel en gevoel is eigenlijk om de hulpen zo klein mogelijk te houden. In andere woorden: zo sterk als nodig, zo licht als kan. Denk dat je je sowieso wel aan deze richtiljn/regel houdt als je met dressuur (in de brede zin van het woord) bezig bent.

Volgens de Bokt Wiki
Volgens de Wiki (en als het goed is het KNHS regelement/Handboek voor de ruiter, Holzel & Plewa):
De hulpen voor achterwaarts gaan zijn dezelfde als voor voorwaarts gaan, alleen wordt er weerstand geboden met de hand. De voorwaartse beweging wordt licht opgevangen met de handen zodat het paard achterwaarts stapt. Onmiddellijk na het eerste neigen naar achterwaarts gaan, moet de hand ontspannen en wordt het paard beloond.

Kleine opmerking: hoort dit niet beter thuis bij discussie, zoals ik zei: dit kan best eens interessant worden als de achterwaartse hulp vanuit meerdere dicipilines beken wordt (NH/dressuur/western etc)

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:53

het grappige is dat ik beide met hetzelfde paard kan doen en dat het beiden werkt.

Als je de ruiter aks een leidende danspartner ziet moet je de beweging in de heupen leiden, dus niet alleen stilzitten maar ook leiden in welke richting de rug moet bewegen. (dat is wat anders dan duwen)

dat schijnt naar mijn idee het meest duidelijke te zijn.

Dus ipv 'achteruit fietsen' moet je (haast) 'voorwaarts fietsen' met je zitbotten.

Ik denk ook dat het veel te maken heeft met timing en dosering: als je de hulp doseert aan de hand van de fase van de gang dan snapt het paard wat je wilt.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 05:01

@Airnt Jij zegt ''(...)leiden [dmv heupen] in welke richting de rug moet bewegen.'' Hoe doe jij dit praktische gezien; welke hulpen gebruik je?

Ik ben het met je eens dat timing en dosering een belangrijke rol spelen bij het achterwaarts gaan (en bij dresssuur en rijden in het algemeen).

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 06:07

zoals een danser een beweging leidt: iets eerder doen, de jusite beweging lichter maken en de foute zwaarder.

Om op het zadel te zitten moet een lichaam bewegen, die beweging (die we dan 'soepel' noemen) moet gecoordineerd en getimed zijn.

ik heb het dus over mijn zitbotten die een constant gewicht proberen vol te houden op een bewegende rug. dat vraagt dus om kernspieren.

het 'achteruitfietsen' is denk ik het duidelijkste wat je kan schrijven, wellicht 'heup openen' is er ook een.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 06:20

Kan me er nog niet direct iets bij voorstellen. Een paard staat stil. Dat is stap 1. Je wilt achterwaarts gaan. Wat is dan (volgens jou) de eerste hulp die je geeft. Dus wat verplaats je dan/maak je zwaarder/etc. Ik mis toch echt wat detials in je uitleg.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:22

Wat verwarrend is is rem (hand) en gas (been) tegelijk.
Inmiddels zegt men dat paard alleen op hand/druk terug moet komen.
Ik doe het ook nog op de benen terugleg manier omdat ik nooit problemen met achterwaarts heb gehad. Maar inmiddels is men veel meer naar 1 hulp been OF hand tegelijk aan het werken.


Zwaarder maken is overigens altijd een slecht plan in mijn ogen.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:59

het probleem met 'zwaarder maken' is dat het eigenlijk niet kan...
de zwaartekracht die wordt uitgeoefend op de massa van de ruiter is altijd hetzelfde...
wat je doen kan is je afzetten tegen de traagheid van je massa...

Klinkt ingewikkeld... maar waar het op neer komt is dat als je je zwaar denkt te maken, je je eigenlijk ook lichter maakt...

maar goed.

Mijn hulpen bij het achterwaarts gaan:

ik heb mijn paard haltgehouden, maar hij is nog aan mijn hulpen, met subtiele beendruk van een been zou ie opzij willen stappen met z'n achterbenen...

Ik hef mij hand heel subtiel, zonder mijn hand naar achter te bewegen (wellicht zelfs een beetje naar voren nageven) om de poll te openen. over het algemeen kan ik mijn teugels in mijn vingers laten liggen zonder ze met mijn duim vast te moeten houden hiervoor, om je een idee te geven van hoe veel, de teugels blijven ook nog subtiel (1 cm ofzo) doorhangen, de hoek verandert alleen een paar graden.

Ik laat met mijn heupen ruimte voor het heffen van de schoft onder het zadel, en neem een heel klein beetje been aan de kant waar het eerste achterbeen naar achter moet stappen. Je voelt die neiging van de rug om zich naar voren te bewegen, en voordat ie stapt draai je met die zitbeenknobbel daar subtiel tegenin. Op het moment dat ie naar achter gaat ontspan je eigenlijk alles, je benen druipen als een gebroken ei langs het paard en blijven dus de impuls erin rijden. de heupen salsa-en dan mee met de vloeiende beweging. als je dit salsa-en verstijft, dan staat ie ook direct weer stil, als je nog in balans zit.

Het is iets makkelijker om het paard tot achterwaarts te bewegen als je heupen een moment naar voren rollen en dan pas naar achter. dit is echter afhankelijk van hoe het paard stilstond: hoe gesloten was ie al?

Als je je paard 'gewoon' vierkant hebt staan, dan staan de achterbenen nog vrij ver naar achteren en wil ie misschien eerst z'n voorbenen een 20-30 cm naar je achterbenen laten stappen voordat ie echt wat met z'n achterbenen doet.
(voor de vergelijking, als de staart gewoon naar onderen hangt, staan de achterbenen dan net nog in de staart, of duidelijk ervoor?)

Heb je nou haltgehouden met de achterbenen veel verder eronder, dan hoeft ie dat niet eerst te doen. Ik denk dat daar ook een verschil is tussen western en engels. ze gaan van een andere beginsituatie uit. Daarnaast zijn westernpaarden doorgaans vel gevoeliger op hun bit, en dan dus ook vaak al een hulp aan het voelen die je niet eens door had.

Overigens, dat wat ik beschrijf is als het erg goed gaat die dag, er zijn natuurlijk allerhande imperfecties in 90% van de gevallen, meestal door mijn schuld, maar zo voelt het als het opeens wel een keer goed lukt.

Je ziet ook paarden die achteraarts gaan als de ruiter dat niet wil, bijvoorbeeld, dat is meestal omdat ze sterk naar voren leunen (met heup en al), dus dat lijkt een duidelijk signaal voor het paard, daarbij gaan die paarden meestal laag met hun schoft omdat het zadel op de schouders de vorbenen immobiliseerd, dus daarom is dat niet helemaal te bedoeling.

Anoniem

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:36

Deze discussie past beter op RT-D daarom verplaats ik het topic daarheen.

RT-V => RT-D

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:41

Sheran schreef:
Apart, ik breng mijn gewicht juist wat meer naar voren op mijn bekken, zodat ik een 'achterwaartse' drijfhulp geef. Ik 'duw' hem als het ware achteruit.


Zo doe ik het ook.
Mijn pony ging op een gegeven moment puur op een minimale gewichtverplaatsing achteruit.
Moest wel opletten dat ik stil bleef zitten als ik gewoon wilde halthouden haha.
Bij mijn paard zit ik nog in het 'leerproces' :P heb nog iets meer 'handhulp' nodig.