Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lot_Sem
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-13

Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 17:04

Hallo!

Ik zit nogal met wat problemen.. Om te beginnen zit het zo; wegens familie-omstandigheden heb ik al een tijdje geen instructie meer (gehad) maar maandag krijg ik weer les van Marlon van Wissen waar ik eigenlijk wel bij 'goed voor de dag' wil komen.. :o Maar ik merk dat ik de laatste weken weer erg omlaag is gegaan. Omdat ik de laatste tijd in een dipje zat/zit breng ik dat natuurlijk ook over op mijn paard.. Ik heb altijd een hele sterke rechter hand/arm. Het is een tijd erg goed gegaan met mijn rechterhand maar de laatste weken/maanden ben ik weer zo sterk geworden in mijn rechterhand/arm. Ik rijd eigenlijk alleen maar met rechts en heb niet evenveel druk op beide teugels. Links ben ik gewoon 'los' en kan ik mooi stilhouden. Maar rechts loop ik continu te hengelen, vast te houden, en naar me toe te 'trekken' om het zo maar te zeggen..Soms is het zo erg dat ik gewoon pijn krijg in mijn arm ervan en links is gewoon normaal en los. Het rijd heel onprettig..Links is normaal en rechts is supersterk. Ik heb gewoon geen gelijke druk. Hebben meerdere mensen hier last van? Zo ja, hebben er mensen (goede) tips voor mij waardoor dit probleem beter word of gewoon weggaat? En misschien tips tegen een dipje wat ik nu heb.. :o Ook is mijn paard de laatste tijd erg afgestompt. Mijn paard moet meer naar voren denken en niet dat ik hem elke pas moet aandrijven. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard scherp aan mijn been is/komt?

Alle tips zijn welkom, ik ben met alles blij..Bedankt!!

Groetjes.


loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:11

dit probleem herken ik ook maar dan met links. mijn paard wil dan ook echt niet lekker meer naar links buigen.
ik zal proberen om een keer met langere teugels te gaan rijden, en bewust met je rechter arm om te gaan.
dus die keer gewoon even niet aan netjes rijden denken maar gewoon lekker ontspannen, ook zal ik me er niet voor schamen om hiermee naar je nieuwe instructrice te gaan zij is er immers voor om je te helpen.
als we allemaal al goed konden rijden zijn er ook geen instructrices nodig.
het helpt zelf ook al als je zelf naar voren denkt dan wordt je paard ook wat voorwaartser.

ik wens je alvast veel succes en het komt goed!! :)

iedereen is perfect zoals hij/zij is!!!

Lot_Sem
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 17:16

Bedankt voor je tips loesje4600.. En tja, wat je zegt is wel waar over de instructie ;) Ik denk dat daar vanzelf wel op word ingespeeld. Ik hoop wel dat het goedkomt met mijn hand want dat is echt een mega probleem in mijn rijden en ik ben bezig met trainen voor het Z1 dus er zal zeker wat moeten veranderen !

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:20

een instructrice speelt daar vanzelf op in ja, die weet ook trucs om het minder te maken en uiteindelijk doe je het niet meer! het komt zeker goed met je hand!!
Oefening baart kunst

iedereen is perfect zoals hij/zij is!!!

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:33

Ik heb dit ook lange tijd gehad rechts (en nog steeds), vervelend probleem. Is je rechterschouder wel ontspannen? Zijn je schouders recht als je op het paard zit (dus niet de ene verder naar voren dan de ander). Vraag eens aan je instructrice om losjes je hand richting het hoofd van je paard te trekken als je op het paard zit, dan voel je vaak pas hoe strak de spanning is. En alhoewel pianohandjes natuurlijk niet wenselijk zijn, kun je tijdelijk tóch met je handen 'opzij' ipv rechtop rijden, dan kun je namelijk geen kracht zetten. Als je eenmaal weet hoe het aan hoort te voelen, kun je je handen weer rechtop houden ;).

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:35

Lot_Sem schreef:
Bedankt voor je tips loesje4600.. En tja, wat je zegt is wel waar over de instructie ;) Ik denk dat daar vanzelf wel op word ingespeeld. Ik hoop wel dat het goedkomt met mijn hand want dat is echt een mega probleem in mijn rijden en ik ben bezig met trainen voor het Z1 dus er zal zeker wat moeten veranderen !


Marlon is een topper, ik zou je niet al te druk maken :)

Wellicht als oefening voor jezelf zou je eens aan de longe zonder handen kunnen oefenen. Kijken wat je lichaam dan doet. Ik heb soms last van een lastige linkerhand en zonder handen rijden geeft mij dan weer even de focus op mijn lichaam en wat ik overbreng op t paard.
Meer voor het been maken volgt daar eigenlijk op: zelf loslaten en gas op die lolly. Wanneer je zelf vasthoud en spanning hebt kan dat een reden zijn dat het paard niet direct reageert op je hulp omdat er wellicht teveel prikkels in komen.

@Sees: waarom platte handen? Je kunt toch je hand opzij brengen in plaats van terughalen? Wanneer je je hand opzij brengt werk je wel in kun je amper sterk worden. Daarnaast kun je door je hand weer terug te brengen naar de hals ook direct kijken of het paard nageeft en je hand weer op zoekt.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:29

Vervang je teugels door vliegertouwtjes, dan heb je jezelf gelimiteerd in uit te oefenen kracht.
Met kracht los je niets op, je appelleert alleen maar aan de kracht van je paard en die is sterker....

Eviii_x
Berichten: 788
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:43

Wat ik altijd doe is op het begin in-stappen en draven met lange teugels en dan pak ik hem steeds wat verder op.
Dit hielp bij mij wel heel erg op mijn strenge binnenhand! Hoop dat je er wat aan hebt :D

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Re: Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:30

Als ik het zo leest komt het op mij over dat je erg veel spanning in je lijf genereert. Dat komt o.a. tevoorschijn in die rechterhand. Ik baseer dat op het feit dat je paard niet meer vooruit te branden is. Ik vermoed zo ongezien dat jij hem erg afremt met de spanning in je lijf. Ik zou dus vooral aan jezelf werken en je niet zozeer concentreren op het paard.
Er zijn van allerlei ontspanningsoefeningen te bedenken, maar een hele belangrijke is de ademhaling. Als die op de goede plek zit (core, dus laag, nog onder je navel!) kan de rest van je lichaam veel meer ontspannen.
Probeer eens met je ademhaling aan de gang te gaan als je aan het instappen bent. Tel je uitademing en je inademing op de passen van het paard. Regel is dat je uitademing langer (meer tellen moet duren) dan je inademing en probeer naar je buik te ademen.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:32

Lees je topictitel en het eerste deel van de OP nou nog eens. Je hebt in elk geval al de oplossing voor het niet voorwaarts zijn van je paard...

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:45

Amaryllis schreef:
@Sees: waarom platte handen? Je kunt toch je hand opzij brengen in plaats van terughalen? Wanneer je je hand opzij brengt werk je wel in kun je amper sterk worden. Daarnaast kun je door je hand weer terug te brengen naar de hals ook direct kijken of het paard nageeft en je hand weer op zoekt.


Alleen als je je handen rechtop houdt, kun je streng inwerken ;). Dan gebruik je namelijk je heffers, je biceps. Als je je ellebogen opzij brengt, je handen plat houdt en rijdt alsof er twee appeltjes tussen je oksels zitten, dan rij je met je triceps en dan kun je dus niet (zo scherp) inwerken.

Het probleem met je hand rechtop houden maar opzij brengen in het geval van de TS, is dat ze vasthoudt in haar schouders en dus geen losse arm en schouder heeft. Zoals jij het beschrijft werkt heel goed maar wel alleen als je losse schouders hebt, anders hou je alsnog vast.

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Sterke hand en niet naar voren denkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:47

controleer voor jezelf contineu of je ontspannen bent in je sxhouders zo niet dan even met je schouderbladen een rondje draaien let ook op of je paard wel recht loopt zo niet dan werk jij hem met je hand tegen en dan dus weerf je schouders ontspannen, kortom jezelf dus contineu controleren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers