Jong paard schud met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RenskeXx
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-08

Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 19:54

Ik heb een paard van 4 jaar, sinds een tijdje schud hij tijdens het rijden veel met zijn hoofd.
Verder leek hij ook wat slomer dan normaal dus heb ik hem een weekje rust gegeven.

Vandaag heb ik hem weer gereden en hij schudde weer heel erg met zijn hoofd (van boven naar beneden).
Ik dacht zelf dat hij misschien op zoek was naar wat steun van mijn hand, zou dit kunnen?
Hebben jullie een idee waardoor het kan komen en wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:14

Laat zijn hoofd met rust.
Neem alleen maar een zo zacht mogelijk contact met zijn mond en volg al zijn bewegingen soepel.
Je paard weet heel veel beter dan jij in welke houding het moet gaan op elk moment.

Het heeft minstens een jaar nodig om aan de ruiter te wennen en sterker te worden.
Voor het "aan de teugel" rijden ben je nooit te laat, maar bijna iedereen begint hier te vroeg mee.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:39

Het klinkt als een gebitsprobleem. Wolfskiesjes in de bovenkaak geven vaak zo'n beeld.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:42

Is er ook niet iets als shaking head syndrom of zoiets. Waar het op neer komt is een allergie wat de zenuwen overprikkeld. Wij hebben een paard op stal staan die het heeft (gehad). En nu een ander paard wat het waarschijnlijk heeft....

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:01

Hoe stil ben jij met je handen. Bijna altijd zal je paard stoppen met het schudden van het hoofd als jij je handen stil houdt en soepel met het paard meegaat. Tenzij er dus een gebitsprobleem of iets dergelijks is.

RenskeXx
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:25

Bedankt allemaal.
Zijn tanden zijn een paar maanden geleden gecontroleerd, dus dat lijkt me niet?
Of kan dat al zo snel weer een probleem zijn?

Hij heeft denk ik niet het shaking head syndrom, omdat hij het pas sinds een paar weken doet, daarvoor met rijden heb ik er nooit last van gehad.

Het zou kunnen dat ik mijn handen te veel beweeg, heb er bij andere paarden nooit last van gehad. Deze is daar misschien gevoeliger voor dan andere.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:54

toch zou shaking head kunnen hoor, paard bij ons staat al jaren op dezelfde stal en heeft het nu sinds een paar weken, helaas. In ieder geval succes!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:58

Shaking head komt ook vaak voort uit de hand van de ruiter. Veel paarden, ook de mijne, schud met zijn hoofd als ik er teveel aanzit. Als je er aldoor aan blijft zitten, wordt het schudden erger. In die zin ga ik met Simpelman mee. Je paard weet hoe hij moet lopen en bepaalt zelf zijn houding om in evenwicht te blijven.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:58

Misschien last van zn atlas of eens met een lage neusriem rijden. Misschien dat de gecombineerde toch op een stel kiezen drukt.. Succes

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:02

Misschien is hij teugelkreupel en zoekt hij jou hulpen nog.. Ook kan hij steun zoeken en weet hij niet wat hij verder met je hulpen moet. Misschien dit een antwoord?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:18

Mijn jonge merrie deed dit ook heel erg in het begin. Zij was aan het wisselen en heeft een vrij kleine kaak. Daardoor drukt de hoge neusriem al snel de wangen tegen de kiezen en dit zorgt voor irritatie waardoor zij gaat schudden met haar hoofd om onder dit ongemakkelijke gevoel uit te komen. Sinds ik met een lage neusriem ben gaan rijden op advies van de DA is het over. Zij raadde mij dit aan te blijven doen totdat ze is uitgewisseld.

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:20

Wat ik nog niet heb gelezen is je zadel? Gewoon alles na (laten) kijken ze geeft iig aan dat er iets niet lekker zit.

Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:00

Mijn paard had dit ook maar bij mij lag het aan de tanden of aan mijn handen. Het was gewoon irritandheid van mn paard. Ik heb het alsvolgt opgel

Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:02

Opgelost: als ze dr hoofd omhoog doet sluit je je handen en druk je dr gelijk omlaag. Als het niks met dr gezondheid te maken heeft mag ze dat niet doen! Bij mij heeft het goed geholpen maar na een tijdje begon ze weer. Ik heb toen geprobeert met een thiedeman te rijden en dat heeft het probleem voor altijd opgelost

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:11

astalover schreef:
Bedankt allemaal.
Zijn tanden zijn een paar maanden geleden gecontroleerd, dus dat lijkt me niet?
Of kan dat al zo snel weer een probleem zijn?

Hij heeft denk ik niet het shaking head syndrom, omdat hij het pas sinds een paar weken doet, daarvoor met rijden heb ik er nooit last van gehad.

Het zou kunnen dat ik mijn handen te veel beweeg, heb er bij andere paarden nooit last van gehad. Deze is daar misschien gevoeliger voor dan andere.


Mijn paard moet om het halfjaar naar de tandarts i.v.m. haken, dus het zou maar zo kunnen dat er weer wat dwars zit.. Het is een jong paard. ;) You never know!

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:06

En hoe gaat het nu? Ben je er al achter wat/hoe op te lossen?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:32

Passcalle11 schreef:
Opgelost: als ze dr hoofd omhoog doet sluit je je handen en druk je dr gelijk omlaag. Als het niks met dr gezondheid te maken heeft mag ze dat niet doen! Bij mij heeft het goed geholpen maar na een tijdje begon ze weer. Ik heb toen geprobeert met een thiedeman te rijden en dat heeft het probleem voor altijd opgelost


Dit vind ik nou een geweldige oplossing, je snoer je paard gewoon in dan kan hij geen kant meer op en zeker het probleem niet bij jezelf zoeken, als ruiter doe je tenslotte nooit wat verkeerd het ligt altijd aan het paard.


Ts lees het bericht van simpelman nog maar eens een keer hij heeft heel veel kennis.

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:10

mnkortleve schreef:
Passcalle11 schreef:
Opgelost: als ze dr hoofd omhoog doet sluit je je handen en druk je dr gelijk omlaag. Als het niks met dr gezondheid te maken heeft mag ze dat niet doen! Bij mij heeft het goed geholpen maar na een tijdje begon ze weer. Ik heb toen geprobeert met een thiedeman te rijden en dat heeft het probleem voor altijd opgelost


Dit vind ik nou een geweldige oplossing, je snoer je paard gewoon in dan kan hij geen kant meer op en zeker het probleem niet bij jezelf zoeken, als ruiter doe je tenslotte nooit wat verkeerd het ligt altijd aan het paard.


Ts lees het bericht van simpelman nog maar eens een keer hij heeft heel veel kennis.


_/-\o_

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Jong paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:13

Mijn paard deed dit ook, vooral in galop, maar soms ook in draf en stap. We hebben de osteo laten komen en het bleek dat zijn heiligbeen geblokkeerd was! Twee weken geleden is ie gekraakt geweest en gisteren heb voor het eerst terug 20 minuutjes gereden, en hij heeft geen enkele keer met zijn hoofd geschud *klopt af*.