ik zit dus met een probleempje, mijn (welsh a) pony is nogal gevoelig en eenkennig.
een voorbeeldje: Zondag gingen ik en een goede vriendin met haar naar buiten, ze is dan super braaf vind alles hartstikke leuk, maar zodra ik even niet in de buurt ben, slaat haar vrolijkheid spontaan over naar paniek.
ze word dan echt angstig gaat zich verzetten en komt omhoog (steigeren). Ik heb haar meteen overgepakt, ben met haar gaan stappen, 2 minuten later was er niks meer aan de hand. In mijn geval vond ik straffen voor het steigeren niet terecht omdat het al zo'n gevoelig paardje is, wat haar dan alleen maar banger zou maken. Vervolgens ging mijn vriendin even met haar stappen, wilde zij niet meer. het werd zelf zo erg dat ze weer omhoog kwam en met een rare draai zich net staande wist te houden. Terwijl ze bij mij als een mak lammetje mee stapt. Zelfs met het rijden de dag ervoor wist ze ook mijn vriendin er af te gooien door ineens uit het niets te stoppen. Bij mij doet ze het nooit! nooit gesteigerd of gebokt, etc.
Ik schrok hier nogal van want zo ken ik mijn paardje niet! maar dit doet ze dus wel bij anderen en dit mag van mij ook absoluut niet! Het probleem zit hem niet medisch, of in het zadel (is gecheckt)
iemand advies hoe ik dit moet aanpakken? of heeft er iemand zelf ervaring?
groetjes!