springen met hevige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:41

elisedcl schreef:
linnie050 schreef:
Kan je geen balkjes leggen voor de sprong en dan een laag kruisje....
heb je les bij het springen?


Ik zou zeggen lees, euhm jah, heb ook gewoon wat cavaletti gereden eerst



Ik zie het nog steeds niet staan dus ik zal er wel overheen lezen.
Cavaletti is volgens mij wel anders dan balkjes lopen.
Ben je begonnen met balkjes lopen en daarna balkjes voor de sprong en daarna een losse sprong?
Dus niet 1 balk maar bv 3 of 4 balkjes voor de sprong?
En heb je les? Misschien eerst weer eens beginnen met balkjes lopen.
Misschien kan iemand vanaf de zijlijn zien waar het fout gaat.

En je wilt nu in de galop gaan oefenen?
Ik denk dat het erg gevaarlijk is als het in de draf al mis gaat dat je nu zondag het in de galop wilt gaan proberen.
Ga op zoek naar een ervaren instructrice die spring les kan geven en die alles langzaam met je opbouwt en ziet waar het verkeerd gaat.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:47

Citaat:
zo is het mij uitgelecht

niet dat ik nooit luisterd ofzo hahaha


Je luistert blijkbaar nooit naar je nederlandse docent..
Let even op je Nederlands..

Crossen is in ieder geval niet de juiste manier om een parcours rond te komen.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:50

Ze is twaalf ;) Dus kans dat ze zelfs nog op de basisschool zit...
Maar TS: Wat Linnie zegt helpt ook erg, mijn arabiertje is ook helemaal weg van springen, stormde er soms op af an dan kwam ze niet uit. Balkjes, balkjes voor en daarna sprong, losse sprong helpt super daarmee!!

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:53

Misschien moet je hem/haar eerst flink longeren zodat ie lekker moe is en dan springen, hoeft niet heel lang te zijn maar bijv 10 springen.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:01

Misschien moet je met zo'n oudje helemaal niet meer springen. En al helemaal niet als ze zo heet worden op de sprong. Ongelukjes als verstappen zijn altijd al lastig maar voor een oudje kan het echt een probleem worden. Daar moet je extra zuinig op zijn.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:05

JJane schreef:
Misschien moet je met zo'n oudje helemaal niet meer springen. En al helemaal niet als ze zo heet worden op de sprong. Ongelukjes als verstappen zijn altijd al lastig maar voor een oudje kan het echt een probleem worden. Daar moet je extra zuinig op zijn.


Die van mij is 20, maar die springt ook nog volop hoor. Is nog lang niet met pensioen. Daarbij worden pony's vaak zelfs nog ouder.
Als het veilig gaat en het paard "in control" is, (dus niet crossend over de hindernissen waarbij het risico op niet uitkomen en verstappen groter is) kan hij echt nog wel springen hoor!
Ik neem aan dat ze ook niet de hoogte meer in gaat. Want dat zou ik inderdaad dan ook niet meer doen.

Illusion1990

Berichten: 1022
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:20

Waarschijnlijk ga jij het laatste stuk voor de sprong met je bips uit het zadel en alvast naar voren zitten. Dan heeft de pony lekker de ruimte om te gaan crossen. Blijf tot echt vlak voor de sprong met je bips in het zadel en vlak voor het afzetten ga je iets in de verlichte zit. En niet erg gaan inhouden als in aan de teugels trekken! Teugeldruk is juist lekker om tegenaan te rennen. Ontspannen blijven en tot vlak voor de sprong blijven zitten.

Leuk trouwens dat je nog met die pony sprongetjes maakt. Mijn paard is 23 jaar en hij vindt het ook nog steeds superleuk! Niet te hoog meer. Gewoon leuk voor de afwisseling.

En oja, heel lang longeren totdat hij moe is, dat is op die leeftijd niet echt aardig meer :o

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:30

Het is geen hevige pony , maar een heftige pony En eh sharonZ als je in de laatste klas van de basisschool zit, zul je toch het nederlands wel moeten beheersen.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:45

Uitgelecht kan ook met dyslectie te maken hebben ;)
En trouwens: het is toch compleet off topic? Je moet niet op andermans fouten letten als er niet om word gevraagd, al helemaal niet met spelling, mijn mening en ik denk van meerdere ;)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 11:34

Ik zou zeggen lees, euhm jah, heb ook gewoon wat cavaletti gereden eerst[/quote]


Ik zie het nog steeds niet staan dus ik zal er wel overheen lezen.
Cavaletti is volgens mij wel anders dan balkjes lopen.
Ben je begonnen met balkjes lopen en daarna balkjes voor de sprong en daarna een losse sprong?
Dus niet 1 balk maar bv 3 of 4 balkjes voor de sprong?
En heb je les? Misschien eerst weer eens beginnen met balkjes lopen.
Misschien kan iemand vanaf de zijlijn zien waar het fout gaat.

En je wilt nu in de galop gaan oefenen?
Ik denk dat het erg gevaarlijk is als het in de draf al mis gaat dat je nu zondag het in de galop wilt gaan proberen.
Ga op zoek naar een ervaren instructrice die spring les kan geven en die alles langzaam met je opbouwt en ziet waar het verkeerd gaat.[/quote]

Ik kan geen les krijgen, dat staat al eerder vermeld en het is juist in galop dat het niet goed gaat, draf is wel beter, ik doe ook alles stapje voor stapje en jah, ik heb dat met ballkjes gedaan hoor.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 11:36

Illusion1990 schreef:
Waarschijnlijk ga jij het laatste stuk voor de sprong met je bips uit het zadel en alvast naar voren zitten. Dan heeft de pony lekker de ruimte om te gaan crossen. Blijf tot echt vlak voor de sprong met je bips in het zadel en vlak voor het afzetten ga je iets in de verlichte zit. En niet erg gaan inhouden als in aan de teugels trekken! Teugeldruk is juist lekker om tegenaan te rennen. Ontspannen blijven en tot vlak voor de sprong blijven zitten.

Leuk trouwens dat je nog met die pony sprongetjes maakt. Mijn paard is 23 jaar en hij vindt het ook nog steeds superleuk! Niet te hoog meer. Gewoon leuk voor de afwisseling.

En oja, heel lang longeren totdat hij moe is, dat is op die leeftijd niet echt aardig meer :o


Dankuwel :D Ik ben zeer tevreden met deze reactie :) Enja, dat zal wel kunnen zijn, ik ga er eens op letten, dankuwel

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 11:37

SharonZ schreef:
Ze is twaalf ;) Dus kans dat ze zelfs nog op de basisschool zit...
Maar TS: Wat Linnie zegt helpt ook erg, mijn arabiertje is ook helemaal weg van springen, stormde er soms op af an dan kwam ze niet uit. Balkjes, balkjes voor en daarna sprong, losse sprong helpt super daarmee!!


Ok dankuwel, super :d

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 11:43

itsmi schreef:
JJane schreef:
Misschien moet je met zo'n oudje helemaal niet meer springen. En al helemaal niet als ze zo heet worden op de sprong. Ongelukjes als verstappen zijn altijd al lastig maar voor een oudje kan het echt een probleem worden. Daar moet je extra zuinig op zijn.


Die van mij is 20, maar die springt ook nog volop hoor. Is nog lang niet met pensioen. Daarbij worden pony's vaak zelfs nog ouder.
Als het veilig gaat en het paard "in control" is, (dus niet crossend over de hindernissen waarbij het risico op niet uitkomen en verstappen groter is) kan hij echt nog wel springen hoor!
Ik neem aan dat ze ook niet de hoogte meer in gaat. Want dat zou ik inderdaad dan ook niet meer doen.



Jah, je ziet helemaal niet aan haar dat ze zo oud is, ze heeft de energie van een 10 jarige xd

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:27

Wat je kunt doen is de dressuur en springen meer verweven maken. Dus dat je niet alleen gaat springen, maar juist steeds afwisselt. Dus als je de hindernis naast de E zet bv, dan kun je een gebroken lijn rijden om de hindernis, of je wendt een paar meter eerder over de hindernis.
Je kunt een grote volte maken,er omheen of de volte dan net iets sluiten en over de hindernis gaan (draf en galop). Je kunt halverwege de E en de H een halve kleine volte maken en dan afrijden op de hindernis, of juist afwisselen met een links- of rechtsomkeert (dus doordraaien naar de hoefslag.) Etc.

Dus je vraagt steeds aandacht en onverwachte figuren, en soms een hindernisje ertussendoor. (En extra handig is dat je zelf op die manier ook blijft rijden, ipv dat je onbewust toch wat teveel losgooit en afwacht.) Zeker bij lage hindernissen heb je ook niet zoveel ruimte nodig voor de voorbereiding, dus dat kan allemaal prima.

Wissel daarbij ook je zit af: dus in verlichte zit terwijl je toch niet gaat springen, of goed blijven zitten tot je op de hindernis bent.

Je pony krijgt dan vanzelf door dat ze meer op jou moet letten dan op de hindernis afracen, en dan wordt het al gewoner. Als die basis dan goed zit, kun je vanzelf de hindernis wat verhogen, en ook wat meer op de hindernis afrijden.

Een andere methode is om een aantal balkjes te leggen voor de hindernis, dat kan heel behulpzaam zijn. Maar mijn voorkeur zou gaan naar de afwisseling, en als je alleen in de bak bent kan dat ook goed.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 16:58

Shadow0 schreef:
Wat je kunt doen is de dressuur en springen meer verweven maken. Dus dat je niet alleen gaat springen, maar juist steeds afwisselt. Dus als je de hindernis naast de E zet bv, dan kun je een gebroken lijn rijden om de hindernis, of je wendt een paar meter eerder over de hindernis.
Je kunt een grote volte maken,er omheen of de volte dan net iets sluiten en over de hindernis gaan (draf en galop). Je kunt halverwege de E en de H een halve kleine volte maken en dan afrijden op de hindernis, of juist afwisselen met een links- of rechtsomkeert (dus doordraaien naar de hoefslag.) Etc.

Dus je vraagt steeds aandacht en onverwachte figuren, en soms een hindernisje ertussendoor. (En extra handig is dat je zelf op die manier ook blijft rijden, ipv dat je onbewust toch wat teveel losgooit en afwacht.) Zeker bij lage hindernissen heb je ook niet zoveel ruimte nodig voor de voorbereiding, dus dat kan allemaal prima.

Wissel daarbij ook je zit af: dus in verlichte zit terwijl je toch niet gaat springen, of goed blijven zitten tot je op de hindernis bent.

Je pony krijgt dan vanzelf door dat ze meer op jou moet letten dan op de hindernis afracen, en dan wordt het al gewoner. Als die basis dan goed zit, kun je vanzelf de hindernis wat verhogen, en ook wat meer op de hindernis afrijden.

Een andere methode is om een aantal balkjes te leggen voor de hindernis, dat kan heel behulpzaam zijn. Maar mijn voorkeur zou gaan naar de afwisseling, en als je alleen in de bak bent kan dat ook goed.



ok super, bedankt

Anoniem

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:01

Stilzetten zogauw ze versnelt zonder jouw hulp.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 18:35

ok, ik ga morgen proberen, zal ik hier een foto zetten of een filmpje, dan kunnen jullie misschine beter kijken wat ik verkeerd doe

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:05

Goed idee!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:24

Denk je dan echt dat het lezen van zo een paar tips hier jou echt de oplossing gaat kunnen aanbieden???
Wees eerlijk kijk naar jezelf, en overschat je zelf niet, les is de enige mogelijke oplossing om echt beter te worden.

elisedcl schreef:
dat is jammer genoeg niet mogelijk, anders had ik dat allang gedaan

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 10:39

ik probeer gewoon vanalles hoor, sorry dat ik hier moeite voor doe !

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:47

Maar waarom kun je geen les nemen? die mogelijkheid is er toch altijd wel? En als het nodig is, en het springen is een drama..

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 11:13

Het is geen drama, er zijn gewoon een paar probleempjes en neeh dat kan ik niet, uitleg ga ik ook niet geven, privé, maar dus het is nu zo en ik ga er zelf proberen uit te komen, en hoe meer mensen mij steunen, hoe beter

Anoniem

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:19

Imo bestaan er niet echt veel privé redenen om geen les te kunnen nemen.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:27

Ik kan er genoeg bedenken :=
Succes vandaag!! Ben benieuwd hoe het is Gegaan :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:32

Ik heb ook ooit zo'n paard gereden. Mijn leraar heeft me toen aangeraden om vanaf een kortere afstand te springen, dus niet meer zo'n lange aanloop nemen voor naar de hindernis te gaan, dan heeft het paard ook minder tijd om 'hevig te worden'.
Als dat lukt kan je terug langzaam opbouwen naar langere afstanden.
Ik hoop dat je hier wat mee bent, voor mij heeft het toen wel geholpen :)

edit: typfout