springen met hevige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 13:37

SharonZ schreef:
Ik kan er genoeg bedenken :=
Succes vandaag!! Ben benieuwd hoe het is Gegaan :D



Bedankt :)

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:01

heb je ooit geprobeert om in een volte te rijden en dan soms naar de sprong te rijden. gaat ie rennen weer een volte rijden. totdat hij weer rustig is. en je moet zelf niet gaan 'duwen' rusti rechtop je pony blijven zitten. springen is niets anders dan dresuur over balkjes.
ik heb het topic niet helemaal doorgelezen en weet niet of deze tips al zijn gegeven

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:19

Hey iedereen, vandaag was het dan zover, ben over het algemeen tevreden maar ja, ze was wel heel actief :) paar fototjes, ik weet het, ik heb kippenvleugels, maar word aan gewerkt.

eerst wat cavaletti :)
Afbeelding

dan kwamen de sprongetjes
Afbeelding

nog eentje ;)
Afbeelding

Wieeeeeh :D (kippenvleugels :o)
Afbeelding

De laatste, iets beter, niet?
Afbeelding

En hier een filmpje, kan je duidelijk zien dat ze versnelt ;)
https://www.youtube.com/watch?v=5WMON-Xztc8

Dankjeweeel, wees niet te bruut, ben geen prof springer

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:31

Die versnelt indd behoorlijk! :)
Plezier heeft ze er wel in! Haha :D
Ik vind dat je wel netjes zit met zon versnellingsbak, hebben de tips nog geholpen uiteindelijk? :)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:38

Goedzo.
Op die eerste foto zo gaat het bij mij altijd, veel te vroeg afzetten en superhoog :roll:

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:39

SharonZ schreef:
Die versnelt indd behoorlijk! :)
Plezier heeft ze er wel in! Haha :D
Ik vind dat je wel netjes zit met zon versnellingsbak, hebben de tips nog geholpen uiteindelijk? :)


Een beetje, heb haar rustig gehouden en ja, vanaf ze te snel ging gewoon even terug overgegaan naar dressuur oefeningen, ook heb ik op mijn zit gelet en dat hielp wel een beetje ;)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:39

Iris965 schreef:
Goedzo.
Op die eerste foto zo gaat het bij mij altijd, veel te vroeg afzetten en superhoog :roll:

jah xd haha

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:57

Martingaal en 2 sprongetjes achter elkaar.
Ik zou de laatste iets hoger zetten (niet te hoog gezien de leeftijd). Had zelf zo'n pony. Hoe hoger hoe beter ze keek en des te meer kwam ze terug.
Eigenlijk vind ik het tempo nog wel meevallen.
Vanuit de volte toe rijden helpt ook. Met deze hoogte kun je ook makkelijk de eerste paar keer vanuit een drafje springen.
Ze heeft er in elk geval wel lol in en oogt ook niet als 22.
Je houding valt ook reuze mee. Heb al veel erger gezien en je bent je er bewust van. Dat is al heel wat.

O ja die tip van blijven zitten voor de sprong helpt ook. Heb je veel meer te vertellen.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:01

Martingaal heeft bij deze toch geen nut? Hij steekt zn hoofd niet omhoog ofzo... ;)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:02

AM01 schreef:
Martingaal en 2 sprongetjes achter elkaar.
Ik zou de laatste iets hoger zetten (niet te hoog gezien de leeftijd). Had zelf zo'n pony. Hoe hoger hoe beter ze keek en des te meer kwam ze terug.
Eigenlijk vind ik het tempo nog wel meevallen.
Vanuit de volte toe rijden helpt ook. Met deze hoogte kun je ook makkelijk de eerste paar keer vanuit een drafje springen.
Ze heeft er in elk geval wel lol in en oogt ook niet als 22.
Je houding valt ook reuze mee. Heb al veel erger gezien en je bent je er bewust van. Dat is al heel wat.

O ja die tip van blijven zitten voor de sprong helpt ook. Heb je veel meer te vertellen.


Klopt inderdaad, je houding is supergoed, ondanks ie vroeg afzet en hoger springt dan nodig is.
das bij mij wel heel anders }:0

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:04

AM01 schreef:
Martingaal en 2 sprongetjes achter elkaar.
Ik zou de laatste iets hoger zetten (niet te hoog gezien de leeftijd). Had zelf zo'n pony. Hoe hoger hoe beter ze keek en des te meer kwam ze terug.
Eigenlijk vind ik het tempo nog wel meevallen.
Vanuit de volte toe rijden helpt ook. Met deze hoogte kun je ook makkelijk de eerste paar keer vanuit een drafje springen.
Ze heeft er in elk geval wel lol in en oogt ook niet als 22.
Je houding valt ook reuze mee. Heb al veel erger gezien en je bent je er bewust van. Dat is al heel wat.

O ja die tip van blijven zitten voor de sprong helpt ook. Heb je veel meer te vertellen.


Jah, martingaal doe ik niet, ben ik niet zo voor sorry, maar ja, ik ben ook uit draf gekomen hoor :) Enja, ik doe alles rustig aan, binnekort zal het wel wat hoger gaan :)

Anoniem

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:09

Kijk en daarom moet je dus les nemen. Je legt hier en daar wat balken neer maar de afstand klopt niet dus heeft het geen nut. Verder is het makkelijker om vanuit draf aan te rijden, dan behoudt je altijd betere controle. Ik wil wel tips geven maar omdat je zelf geen idee hebt hoe je verder moet zeg ik als enige tip LES, dat is namelijk de enige manier hoe je iets kunt leren. En ja er kan genoeg fout gaan zo, je pony kan zich door verkeerde afstanden verspringen, of op de hindernis terecht komen dus niet echt verstandig om op deze manier verder te gaan,

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:12

Joolien schreef:
Kijk en daarom moet je dus les nemen. Je legt hier en daar wat balken neer maar de afstand klopt niet dus heeft het geen nut. Verder is het makkelijker om vanuit draf aan te rijden, dan behoudt je altijd betere controle. Ik wil wel tips geven maar omdat je zelf geen idee hebt hoe je verder moet zeg ik als enige tip LES, dat is namelijk de enige manier hoe je iets kunt leren. En ja er kan genoeg fout gaan zo, je pony kan zich door verkeerde afstanden verspringen, of op de hindernis terecht komen dus niet echt verstandig om op deze manier verder te gaan,


Ik denk dat dat ook kan gebeuren tijdens de les hoor

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:13

elisedcl schreef:
Joolien schreef:
Kijk en daarom moet je dus les nemen. Je legt hier en daar wat balken neer maar de afstand klopt niet dus heeft het geen nut. Verder is het makkelijker om vanuit draf aan te rijden, dan behoudt je altijd betere controle. Ik wil wel tips geven maar omdat je zelf geen idee hebt hoe je verder moet zeg ik als enige tip LES, dat is namelijk de enige manier hoe je iets kunt leren. En ja er kan genoeg fout gaan zo, je pony kan zich door verkeerde afstanden verspringen, of op de hindernis terecht komen dus niet echt verstandig om op deze manier verder te gaan,


Ik denk dat dat ook kan gebeuren tijdens de les hoor


En de afstand klopt trouwens wel , het is niet dat ik er niets van af weet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:14

elisedcl schreef:
Joolien schreef:
Kijk en daarom moet je dus les nemen. Je legt hier en daar wat balken neer maar de afstand klopt niet dus heeft het geen nut. Verder is het makkelijker om vanuit draf aan te rijden, dan behoudt je altijd betere controle. Ik wil wel tips geven maar omdat je zelf geen idee hebt hoe je verder moet zeg ik als enige tip LES, dat is namelijk de enige manier hoe je iets kunt leren. En ja er kan genoeg fout gaan zo, je pony kan zich door verkeerde afstanden verspringen, of op de hindernis terecht komen dus niet echt verstandig om op deze manier verder te gaan,


Ik denk dat dat ook kan gebeuren tijdens de les hoor


Het kan nog gebeuren als Jeroen Dubbeldam naast je staat maar die kans is iets minder aanwezig als je iemand op de grond hebt staan die er verstand van heeft. Maar goed aan je reactie te horen is les nemen voor jou geen optie, dus dan trek ik me weer terug uit het topic :)

Edit: De afstand klopt niet, je balk voor de hindernis ligt veel te ver en je drafbalken liggen ook te ver uit elkaar. Over elke balk mag 1 stap zitten. Nu zie ik er meerderen.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:15

Joolien schreef:
Kijk en daarom moet je dus les nemen. Je legt hier en daar wat balken neer maar de afstand klopt niet dus heeft het geen nut. Verder is het makkelijker om vanuit draf aan te rijden, dan behoudt je altijd betere controle. Ik wil wel tips geven maar omdat je zelf geen idee hebt hoe je verder moet zeg ik als enige tip LES, dat is namelijk de enige manier hoe je iets kunt leren. En ja er kan genoeg fout gaan zo, je pony kan zich door verkeerde afstanden verspringen, of op de hindernis terecht komen dus niet echt verstandig om op deze manier verder te gaan,


Ik denk dat dat ook kan gebeuren tijdens de les hoor[/quote]

Het kan nog gebeuren als Jeroen Dubbeldam naast je staat maar die kans is iets minder aanwezig als je iemand op de grond hebt staan die er verstand van heeft. Maar goed aan je reactie te horen is les nemen voor jou geen optie, dus dan trek ik me weer terug uit het topic :)

Edit: De afstand klopt niet, je balk voor de hindernis ligt veel te ver en je drafbalken liggen ook te ver uit elkaar. Over elke balk mag 1 stap zitten. Nu zie ik er meerderen.[/quote]

draf : 2,5 meter
galop : 3 meter

Anoniem

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:17

Voor een pony is in draf 2 mtr voldoende en hoeft ie voor galop maar ietsjes verder.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:18

Joolien schreef:
Voor een pony is in draf 2 mtr voldoende en hoeft ie voor galop maar ietsjes verder.


Wel, ze heeft geen ene keer gestruikeld dus dat was voor mij wel duidelijk dat ze goed lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:19

elisedcl schreef:
Joolien schreef:
Voor een pony is in draf 2 mtr voldoende en hoeft ie voor galop maar ietsjes verder.


Wel, ze heeft geen ene keer gestruikeld dus dat was voor mij wel duidelijk dat ze goed lagen.

Dat ze niet struikelt betekent niet meteen dat ze goed liggen. Het kan dat je pony dit gecompenseerd heeft door grotere of kleinere passen te maken dan nodig, en dat jij er dus niks van merkt.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:21

Joolien schreef:
Voor een pony is in draf 2 mtr voldoende en hoeft ie voor galop maar ietsjes verder.


Wel, ze heeft geen ene keer gestruikeld dus dat was voor mij wel duidelijk dat ze goed lagen.[/quote]
Dat ze niet struikelt betekent niet meteen dat ze goed liggen. Het kan dat je pony dit gecompenseerd heeft door grotere of kleinere passen te maken dan nodig, en dat jij er dus niks van merkt.[/quote]

Ow, wel euhm, ik zal er dan de volgende keer op letten

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:25

er is inderdaat een reden om geen les te willen nemen, en bijna altijd is dat dan het gebrek aan geld.
Dat is altijd moeilijk en zeker ook heel spijtig, maar of paardrijden dan nog steeds de juiste keuze blijft dat is dan een vraag om over na te gaan denken.
En neem het me niet onmiddellijk kwalijk dat ik zoiets hier zo droogjes kom te zeggen, maar een paard onderhouden kost altijd centen, en als er ooit iets echt misloopt kost het een bom meer.
En ook wat betreft veiligheid, want je bent aansprakelijk voor eventuele schade die het paard ergens zou aanrichten, je bent aansprakelijk als iemand gewond zou raken door jouw paard,
Ook je eigen veiligheid, als je één of meer problemen ondervind, hoe meer problemen er blijken te zijn hoe minder de veiligheid zal zijn, en das echt enkel afhankelijk van de kennis en training van de ruiter en het paard.
Persoonlijk gids ik soms buitentochten, er was een mevrouw die wou meerijden , en ze reed al ruim 15jaar paard, al bij de eerste buitenrit zag ik al heel duidelijk dat ze niet echt een geschoolde ruiter bleek te zijn, paard struikelde een beetje verder net in een plas, paard is niet gevallen, maar de ruiter viel er wel overheen, recht het water in.
Tweede buitentocht ging ze weer mee , kon haar paard niet inhouden en wou dus altijd mee op kop rijden, ik heb haar dus gezegt, ofwel ga je les nemen of je rijdt niet meer mee , ze koos voor het niet meer mee rijden.
de fout zit echt nooit bij het paard, maar altijd in de manier van trainen en van de kennis en kunde van de ruiter.
Paardrijden is in wezen een gevaarlijke sport, vraag dit na in ziekenhuizen, meestal zijn het ook ernstige ongevallen. Teveel recreanten denken tjaaa beter leren rijden is niet echt nodig alles lukt toch zo ongeveer, en het is nu net dat ongeveer waar als het even misloopt, (een opspringend konijn, een wegvliegende vogel, een op hond die ineens komt afgelopen, een ander paard dat even schrikt en jouw paard dus mee neemt op de kletter, .... enz) al deze dingen kunnen eigenlijk een beetje voorkomen worden indien er de juiste training aan vooraf ging.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:27

aeolusnr1 schreef:
er is inderdaat een reden om geen les te willen nemen, en bijna altijd is dat dan het gebrek aan geld.
Dat is altijd moeilijk en zeker ook heel spijtig, maar of paardrijden dan nog steeds de juiste keuze blijft dat is dan een vraag om over na te gaan denken.
En neem het me niet onmiddellijk kwalijk dat ik zoiets hier zo droogjes kom te zeggen, maar een paard onderhouden kost altijd centen, en als er ooit iets echt misloopt kost het een bom meer.
En ook wat betreft veiligheid, want je bent aansprakelijk voor eventuele schade die het paard ergens zou aanrichten, je bent aansprakelijk als iemand gewond zou raken door jouw paard,
Ook je eigen veiligheid, als je één of meer problemen ondervind, hoe meer problemen er blijken te zijn hoe minder de veiligheid zal zijn, en das echt enkel afhankelijk van de kennis en training van de ruiter en het paard.
Persoonlijk gids ik soms buitentochten, er was een mevrouw die wou meerijden , en ze reed al ruim 15jaar paard, al bij de eerste buitenrit zag ik al heel duidelijk dat ze niet echt een geschoolde ruiter bleek te zijn, paard struikelde een beetje verder net in een plas, paard is niet gevallen, maar de ruiter viel er wel overheen, recht het water in.
Tweede buitentocht ging ze weer mee , kon haar paard niet inhouden en wou dus altijd mee op kop rijden, ik heb haar dus gezegt, ofwel ga je les nemen of je rijdt niet meer mee , ze koos voor het niet meer mee rijden.
de fout zit echt nooit bij het paard, maar altijd in de manier van trainen en van de kennis en kunde van de ruiter.
Paardrijden is in wezen een gevaarlijke sport, vraag dit na in ziekenhuizen, meestal zijn het ook ernstige ongevallen. Teveel recreanten denken tjaaa beter leren rijden is niet echt nodig alles lukt toch zo ongeveer, en het is nu net dat ongeveer waar als het even misloopt, (een opspringend konijn, een wegvliegende vogel, een op hond die ineens komt afgelopen, een ander paard dat even schrikt en jouw paard dus mee neemt op de kletter, .... enz) al deze dingen kunnen eigenlijk een beetje voorkomen worden indien er de juiste training aan vooraf ging.


Het heeft niks met geld te maken !

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:28

laat al maar, ik heb de boodschap begrepen, geen springen meer

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:34

Tuurlijk wel! Het gaat hardstikke goed hoor :j
Gewoon de tips volgen!
Trouwens: Ik heb nooit les gehad in aan de teugel lopen, toch heb ik van tips en uitproberen geleerd hoe het moet!! Ik heb ook les met haar (maar dus niet aan de teugel lopen specifiek, wel stelling, begin van aanleuning enzz, maar in die les lopen de anderen/de meesten niet aan de teugel) En volgens mijn instructeur heb ik dr super aan het lopen zonder les te hebben gehad :)
Zo zie je maar weer dat les niet alles hoeft te leren hoor!

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: springen met hevige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:06

SharonZ: Ik ben bang dat jij TS eerder van de wal in de sloot in helpt, dan dat je haar bruikbaar advies geeft, gezien deze reactie... Les in aan de teugel lopen? Dat bestaat helemaal niet, het is namelijk geen trucje dat je kunt leren. Als jij in de les bezig bent met de beginselen van aanleuning vragen, is het niet gek dat de pony's niet aan de teugel lopen. Aan de teugel lopen, IS namelijk aanleuning, en als jij bezig bent met het begin daarvan, is het dus een logisch dat de pony's niet aan de teugel lopen...

TS: Je staat op een pensionsstal zo te zien? Is er daar niemand die verstand van springen heeft en je eens kan helpen?