Ik weet niet dit topic hier goed staat dus voel je vrij om hem te verplaatsen.
Ik heb al een aantal topics gelezen maar ik zou graag wat persoonlijk advies willen.
Ik heb sinds een paar weken een nieuw bijrijdpaard. Een KWPN ruin die Z heeft gelopen. Een super goed leerpaard dus.
Het rijden in het begin ging goed ondanks dat hij me erg aan het uitproberen is. Hij kreeg kort geleden een hoefszweer waardoor die 2 weken stil heeft gestaan. Ik ging er als eerst weer op en hij was lekker braaf.
Die keer erna stapte ik er weer op om te gaan rijden. Er was nog een ander paard in de bak waar hij erg zenuwachtig van wordt. Als ik aan het rijden bent en er komt een ander paard is de bak, voel ik meteen de angst en spanning in hem. Zijn aandacht ligt dan ook niet meer bij mij.
Dus ik draaf aan en na een rondje zet hij het op sprinten waarbij ik 1 beugel verlies. Na 5 rondjes rengalop rende hij rechtop het hek af zonder dat ik wist welke kant hij op zou gaan. Ik viel er dus af.
Ik ben er hierna gewoon weer opgegaan en heb lekker verder gereden

Nu wordt het winter en wordt het paardje ook frisser. Daarbij is mijn zelf vertrouwen flink naar beneden gegaan door mijn val. Hij is 1,82 dus zo klein is hij nou ook weer niet.
Nu is hij vorige week geschoren en dat merk ik erg aan hem. Hij loopt te rennen in de paddock en heeft geen aandacht voor mij.
Met rijden dus hetzelfde geval. Hij is erg kijkerig.
Het is wel een paard dat Z heeft gelopen dus je kan niet suf 20 rondjes door de bak gaan draven. Je moet hem constant actief houden en dit vind ik zelf erg moeilijk. Ieder rondje moet eigenlijk niet hetzelfde zijn.
Hij is erg schrikkerig sinds ik er af ben gevallen en ik merk dat ok angst krijg terwijl ik dit helemaal niet wil! Ik heb geen vertrouwen meer terwijl ik dit eerst wel heel erg had met dit paard.
We hebben alleen een buitenbak dus ik rij bijna altijd in het donker wat hij dan ook weer spannender vind.
Hebben jullie misschien tips waardoor ik dus weer ontspannender kan gaan rijden of waardoor dit probleem verholpen kan worden?