Rust roest??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaetifeng
Berichten: 168
Geregistreerd: 22-10-08

Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:14

Mijn oude opa IJslander wordt nog met heel veel plezier gereden, korte buitentijds en af en toe met een kind erop in de bak.
Hij wordt zo'n twee of drie keer in de week max gereden. Ook wordt er met hem gespeeld, zonder lijn gelongeerd en om/over balkjes gestapt zonder ruiter.

Nou heb ik vanmorgen een klein ritje met hem gemaakt en dat was weer genieten, ook heerlijk getolt!

Alleen op het laatste stukje wilde hij niet meer zo snel... Ach, dat mag, toch?

Maar goed, nu vraag ik mij eigenlijk af; Wanneer moet je een paard met pensioen laten gaan, hoe bepaal je dat?
Mijn gedachte was altijd dat ik dat wel aan zou voelen, maar is dat ook zo? Of verschuif je toch ongemerkt je grenzen hiervoor?

Hoe wordt hierover gedacht eigenlijk, zijn hier "regels" voor?

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:16

ik ben ervan overtuigd dat rust roest.
echter rij ik nu mijn hafje van 28 ook niet meer, ga wel wandelen, maar ze struikelt zoveel dat ik er niet meer op ga.
je gevoel zegt het zelf wat ze nog aankunnen

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:19

Ik denk ook echt dat je het wel aanvoelt/ziet als je diertje er geen plezier meer in heeft!
Wat fantastisch dat het nog zo goed gaat met je 'oudje' !!
Wat voor de een geldt, hoeft natuurlijk niet voor de ander te gelden. Maar ik weet van een oudje dat ze daar toch maar mee gestopt waren om te rijden en dat het toen snel bergafwaarts ging met het beestje -O-
Geniet er nog lekker van samen!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:21

Kentaro schreef:
Maar ik weet van een oudje dat ze daar toch maar mee gestopt waren om te rijden en dat het toen snel bergafwaarts ging met het beestje

Hier nog zo'n ervaring. Naar vermogen in beweging / aan het werk houden is het beste. En niet alleen voor paarden ;)

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:25

ja dan kan het best snel bergafwaarts gaan, maar ik vind dat een keuze aan je eigen.
mijn haf beleefd nog plezier aan het rijden, echter nadat ik er drie x heb afgelegen was ik er klaar mee.
ik houd haar in beweging, maar ik zie zeker het verschil

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:28

Ik heb mijn merrie op pensioen gezet op haar 24e.. ze is toen fulltime de wei opgegaan met zo hier en daar nog een buitenritje.. ze heeft t er nog een jaar goed gedaan.. toen kwam ze op een dag niet meer recht en is ze ingeslapen.. maar ik ven er ook van overtuigd dat rust roest..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:14

Dat het dan opeens snel bergafwaarts gaat kan ook betekenen dat je op tijd bent gestopt. Kun je nagaan hoe snel het anders was geweest.

Je moet het per paard bekijken. Er is geen streept te trekken waarbij een paard ouder dan dat niks meer kan. De een is oud met 22 jaar, de ander is blakend fit tot z’n 25ste en gaat vervolgens rap achteruit. Kijk naar het lichaam qua conditie en fitheid. Rust roest, maar beweging in de wei kan ook voldoende zijn.

Een oud paard dat op een buitenritje op de terugweg niet meer vooruit te branden is is eigenlijk overvraagd.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:17

Het is denk ik gewoon aanpassen aan. De één wordt minder 'oud' dan de ander. Ik zou alles wel een op laag pitje zetten en dingen ondernemen met het paard wat hij zij nog aankan en leuk vindt ipv full time op de wei te gooien en alleen af en toe even kijken en poetsen. Ik geloof ook inderdaad dat rust roest.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:11

mijn oudje van 26 is al een jaar geen rijpaard meer.
Tenminsten, ik rij er niet meer op,maar een meisje van 16 verzorgd haar al een jaar of 3 en die stapt er nog twee keer in de week 20 tot 30 min mee. met hier en daar als ze het zelf aanbied een klein drafje.
Haar totaal stil zetten is het einde, ze wordt dan dood ongelukkig. ( dat is al getest)

zolang het paard zelf nog wil en aangeeft het aan te kunnen, prima. merk je verandering in gedrag met rijden dan moet je even achter je oren krabbelen of het nog oke gaat.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:25

Dat rust roest is gewoon een feit, geld ook voor mensen en andere dieren.
Maar dat betekend niet dat je hem vol aan het werk moet houden, als je merkt dat hij lichamelijk achteruit gaat doe je met trainen ook langzaam stapjes terug. Maar zolang het nog kan zeker blijven rijden, al zijn het maar stapritjes in het bos.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:36

Klopt. Zeker oudere paarden verliezen snel bespiering als er niks meer mee gedaan wordt. Dan kan het inderdaad snel bergaf gaan als door de wei kuieren niet genoeg spier behoud is om bv te kunnen opstaan. Tot heel ver gaat eigenlijk op dat als je het blijft doen je het blijft kunnen (Basis bosritjes dan, OS is wel voor jonkies). Zolang lijf in dat bewegingspatroon kan blijven kan het dat vasthouden. Je ziet vaak dat het misgaat als paard tijdje stil moet staan door ziekte of weer.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:49

Rust roest zeker. Mijn oude verzorgpaard zijn we blijven rijden totdat ze te stijf en onstabiel werd. Daarna zijn e met haar gaan fietsen en wandelen. Heerlijk vond ze dat. Een week voordat ze 30 werd is ze ingeslapen omdat ze niet meer kon opstaan. Ik vind het toch een nette leeftijd voor een dampige KWPN merrie die gigantisch druk was.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:57

Mijn oude merrie gaf het aan, ze had er geen zin meer in gereden te worden, geen zin meer in kind op haar rug, geen zin meer in wandelingen. Als je je dier kent, merk je dat vanzelf. Het probleem is vaak dat mensen het niet zien omdat ze het niet WILLEN zien. En inderdaad die grenzen gaan verschuiven. Wat ik oneerlijk vind tegenover je dier. Toen ik merkte dat mijn merrie er geen plezier meer in had zoals voorheen, heb ik besloten dat ze helemaal met pensioen ging. En zo heeft ze nog wat jaren gelukkig op het weiland rond kunnen kuieren met wat andere oudjes. Ze werd daar weer een stukje happier door. Dus het is niet altijd "rust roest". Tuurlijk zag je dat ze geen bespiering meer had en dat ze oud was, maar dat mag echt wel met 30 jaar... goed voer er in, veel buiten lopen heeft haar die laatste jaren echt goed gedaan.
En kijk eens naar die happy oudjes op de Paardenkamp bijvoorbeeld. Op een bepaald moment moet je ze niet meer willen laten lopen ben ik van overtuigd. Tenzij ze er overduidelijk plezier in hebben, en niet omdat jij denkt dat ie het nog leuk vindt omdat ie toevallig eens z'n oortjes naar voren heeft onderweg.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:06

Ooit heb ik een paard met pensioen gedaan toen hij met 24 maar kreupel bleef. Eerst een tijd veel gewandeld, toen een mooi paddockparadijs voor het beest gezocht. Daar is hij nog lekker een paar jaar paard geweest: lekker spelen met vriendjes, buiten zijn etc. tot hij een paar jaar later vredig stierf.

felineepino
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-08-12

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:42

Rust roest! Heb een sterk vermagerde en zieke ruim 30 jarige manege pony overgenomen en eerlijk, ik had hem het liefst in beweging gehouden. Al was het 15 min longeren. In het begin was het niet mogelijk, hij moest eerst bijkomen en aan alles behandeld worden wat hij mankeerde, hiervoor kreeg hij ook pijnstilling. Toen alles achter de rug leek te zijn, zijn we het weer voorzichtig gaan oppakken. Hij was zo fit, en vond het zo leuk om lekker bezig te zijn. De ene dag deden we het met een aantal keer per dag wandelen, en heel af en toe bitloos een rondje naar buiten, en als hij een rustdag had en savons nog zo druk was mocht hij even stekkeren in de bak. Heerlijk vond hij dat, vooral de ritjes. Hij kreeg weer wat spier, bleef fit en werd er alleen maar jonger op, alhoewel het alles behalve intensief was. Tot er een dierenarts in beeld kwam, die besloot dat hij een gebroken been had en daar jaren op door was blijven lopen (we hadden de DA gebeld omdat hij zijn knie rechtsvoor in de koude dagen minder boog, we dachten al aan artrose maar het was verdikt, dus gelijk foto's gemaakt van zijn achterhand en daar was een klein scheurtje te zien, wat zij aanzag als oude breuk) dus meneer weer op rust. We waren het er eigenlijk al niet mee eens, maar wilden geen risico lopen dus gingen met hem naar de kliniek voor nader onderzoek. Niks aan de hand. Maar, in de periodes van rust heeft hij narcolepsie ontwikkeld. Omdat hij na zo lang(lees min. 15 jaar) plotseling uit zijn werk is gehaald, is hij toendertijd zijn spieren verloren en kan hij zijn benen niet meer op slot zetten wanneer hij staand in slaap valt. Maar DA vertelde ons eerste instantie dat het tia's waren. Schrik je je natuurlijk rot, dus hij bleef op rust.. Weer voor een hele poos. Af en toe mocht hij wel nog lekker aan de kletter als hij dat wilde, en we wandelden heel veel omdat ik niet alles wat hij had kwijt wilde raken. Daarna toen het duidelijk was, weer op geprobeerd te pakken, maar je kan het wel al raden. Een pony van deze leeftijd kan niet meer terug het 'werk' in. Waar hij in het begin steeds jonger leek te worden, was hij nu duidelijk ouder geworden. Viel wat in, het langs de grond schrapen van rechtsvoor deed hij nou ook met het wandelen en het echte aan de kletter gaan in de bak wat hij altijd deed, hield hij niet meer vol. Op zo'n moment moet je je daar bij neerleggen, en hem lekker in alle rust oud laten worden op een wei.

Dus, om een lang verhaal kort te maken ben ik van mening dat rust inderdaad roest, maar soms kan je niet anders. Zolang je paard het fysiek aan kan en laat merken er nog plezier in te hebben, zou ik hem lekker in beweging houden. Maar zodra het echt te oud word/blessures krijgt, heb je geen keuze. Nu een tijd later, als ik naar mijn pony kijk, zou ik er niet meer op durven. Het is zo'n verschil met een jaartje terug. Maar ik laat hem liever op zijn manier oud worden, dan dat ik uiteindelijk afscheid moet nemen omdat ik te ver ben gegaan. De enige die je kan vertellen wat je moet doen, is je paard zelf.

Fidele

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:01

Ik denk ook dat rust roest, alleen bij ons oude paard geldt dat niet denk ik, per januari mogen wij zijn 32e verjaardag vieren. Hij staat al 17 jaar zo goed als stil, hij mag iedere dag in de wei of in de bak, hij is broodmager maar lijkt heel tevreden, eet graag en kijkt nog heel blij de wereld in, als een wijze oude opa!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:05

anneliesdj schreef:
Dat rust roest is gewoon een feit, geld ook voor mensen en andere dieren.
Maar dat betekend niet dat je hem vol aan het werk moet houden, als je merkt dat hij lichamelijk achteruit gaat doe je met trainen ook langzaam stapjes terug. Maar zolang het nog kan zeker blijven rijden, al zijn het maar stapritjes in het bos.

:j dat is precies wat ik wilde zeggen met "naar vermogen" in beweging houden

kaetifeng
Berichten: 168
Geregistreerd: 22-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:27

Oké, dus toch maar doorgereden en ja hij deed het eigenlijk hartstikke leuk....
Maar vanmorgen haalde ik hem uitende wei en merkte ik dat hij anders was, hij liep echt met tegenzin mee...
Uiteindelijk heb ik hem nog even een inieministukje gereden, maar hij was niet vooruit te branden, dus nu ga ik er eerst niet meer op....

Wel ga ik hem wat longeren en dochterlief gaat er denk ik maar een keer per week ofzo even op. Dan zie ik na de winter wel weer verder.

Maar nu even wat betreft eten, seniores priores krijgr hij al, wordt nu meer, omdat hij een klein beetje afgevallen lijkt en dat wil ik voorkomen.
Verder wil ik hem nog wel wat hooiachtigs bijvoeren.
Wat zou hierbij het best zijn? Hij kreeg altijd al wat compact gras, maar wat is nou het beste?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:48

Hij zal wel spierpijn hebben, helemaal stilzetten kun je beter niet doen, laat hem even een dag (of 2) staan en probeer het dan nog eens.
Een ouder paard stilzetten voor langere periode heeft vaak als resultaat dat je er helemaal niet meer op kunt.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:59

Ik geloof niet in pensioen. Ik heb mijn ouwetje met artrose en cushing vorig jaar met pensioen gedaan naar een rusthuis en ze werd in heel rap tempo oud, ziek en chagrijnig. Terwijl ze daar dag en nacht naar de wei kon, beschikking had over een grote inloopstal en voldoende vriendjes.
Ik heb haar uiteindelijk teruggehaald en weer aangepast aan het werk gezet. Beetje dressuur en veel buitenrijden. Ze ziet er nu weer prachtig uit, is vrolijk en heeft altijd zin om wat te doen. De veearts was ook al wat wantrouwig over mijn pensioen idee. Volgens haar werkt mijn paard te graag. En ze heeft gelijk gekregen. Nu maar werken tot ze dood neervalt. ;-)

edit: als hij het laatste stukje niet meer zo snel is, doe je misschien toch te veel. Ik ben soms blij dat ik eraf mag omdat mevrouw denkt dat ze een 3-jarige hengst is. Ik heb echter ook een keer een heel lange rit gemaakt met flink tempo waarna ze toch echt wel moe was. Nu kan het af en toe geen kwaad om goed moe te worden, mits ze voldoende hersteltijd krijgen, maar het moet niet structureel zo zijn dat je met een vermoeid paard thuis komt. Beetje aftasten en kijken wat wel en niet meer kan. Mijn paard kan bijvoorbeeld niet meer galloperen in de bak, te veel bochten. Buiten kan ze echter prima rechtuit galloperen.
Laatst bijgewerkt door Saar4 op 27-11-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DanaDeen
Berichten: 350
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Rust roest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:01

Mijn oudjes worden ook nog regelmatig gereden, soms in de bak, maar het liefst maken ze buitenritjes.
Een van de oudjes heb ik enkele maanden met pensioen gehad, maar ook hij ging snel achter uit, nu lopen ze 3 tot 4 keer per week onder het zadel en ik heb het idee dat ze dat prima vinden.

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:20

kaetifeng schreef:
Oké, dus toch maar doorgereden en ja hij deed het eigenlijk hartstikke leuk....
Maar vanmorgen haalde ik hem uitende wei en merkte ik dat hij anders was, hij liep echt met tegenzin mee...
Uiteindelijk heb ik hem nog even een inieministukje gereden, maar hij was niet vooruit te branden, dus nu ga ik er eerst niet meer op....

Wel ga ik hem wat longeren en dochterlief gaat er denk ik maar een keer per week ofzo even op. Dan zie ik na de winter wel weer verder.

Maar nu even wat betreft eten, seniores priores krijgr hij al, wordt nu meer, omdat hij een klein beetje afgevallen lijkt en dat wil ik voorkomen.
Verder wil ik hem nog wel wat hooiachtigs bijvoeren.
Wat zou hierbij het best zijn? Hij kreeg altijd al wat compact gras, maar wat is nou het beste?



kwa bij voeren zou ik gaan voor hartog grasbix, het is vers gras verpulverd tot groene bixxies.

eigenlijk ieder paard kan het zo opeten en hoeft niet nat gemaakt te worden ofso en ze groeien er goed van, zelfs de ouwe van 34 bij mij op stal (:

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:38

Seniores Prioresd is al 1200% een goede ruwvoervervanger. Betekend dat je er voor je idee uiteraard nog wat bij kunt voeren, maar het hóeft niet. Zeker als je er meer van voert, is de kans groot dat het der weer wat aankomt. Levende (oude!) bewijs loopt hier op de wei. Helaas is het andere levende bewijs niet meer.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:52

Ik heb een shetlander van in de 30 jaar. Hij wordt nog gewoon gereden zo nu en dan.
Longeren, lange lijnen, buitenritjes, ik ga fietsen met hem.
Ik hoef hem echt niet niet stil te gaan zetten, want hij wil nog veel te graag, en hij is absoluut ook nog fit genoeg!
Hij geniet ervan als mijn nichtje of verzorgster op hem rijden, en doet ook super zijn best.
Ik weet bij hem dat als het genoeg is, dat hij dat ook heel duidelijk laat merken, dus zolang hij dat niet doet, gaat hij nog gewoon aan het werk!

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:59

Mijn pony van 31 loopt nog 2 keer per week.Wel een rustig tempo.
Ze liep eerst 1 keer maar dat was te weinig .Ze had zoveel energie .
En met 2 keer kan ze al haar energie kwijt.