Gedrag slaat om in duinen

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Renaatt92

Gedrag slaat om in duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 21:30

Hallo allemaal,

3 jaar geleden heb ik mijn paard Fhara gekocht bij stal Jansen- van den Hout. Het is een hele lieve 8 jarige merrie die erg mensgericht is. Ze houdt rekening met je persoonlijke ruimte en heel voorzichtig.
Het probleem is echter dat ze heel onzeker is.

We staan vlak bij de duinen ( half uur over de weg ) en gaan hier regelmatig heen. Ze is verkeersmak al kan ze schrikken van ronkende scooters en trekkers, als we afstappen en ernaast staan is er geen probleem meer.
Het punt is dat als we eenmaal in de duinen zijn ze heel erg nerveus wordt. Ze schrikt van elk blaadje en kan zomaar ineens noodstoppen maken en omdraaien. Ze raakt gewoon in paniek terwijl wij het altijd heel erg rustig aan doen. Als we dan weer uit de duinen gaan is ze weer rustig.

Het is lastig dat haar hele gedrag omslaat, ik heb ook geprobeerd om alleen naar de duinen te gaan, langs de weg is ze heel relaxed maar zodra ze in de duinen is slaat de knop om. Zodra we eruit zijn zakt haar spanning.

Ik ben zelf niet nerveus in de duinen, maar het is wel lastig dat je niet lekker relaxed kan rijden omdat ze op elk moment een noodstop kan maken. Ze maakt zichzelf onnodig druk, ik heb ook het idee dat ze de duinen erg zwaar vind.

Hebben jullie tips om haar gedrag te veranderen?
Liefs, Renaatt92

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:25

OPG --> RT-V

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:28

Het is ook zwaar in de duinen. Het mulle zand is heel wat anders dan een wei of een gewoon pad. Als je paard het niet gewend is, kun je het beter geleidelijk opbouwen. Steeds een stukje en dan weer terug. Vertrouwen opbouwen dat het wel goed gaat. Kijk eens bij bijvoorbeeld endurance by the sea. Dat gaat wel over lange afstanden, maar het wordt afgeraden om daar (edit: in Katwijk en Wassenaar door de duinen) als eerste kennismaking aan mee te doen. Ik heb daar vaak gereden met mijn eerste paard. Die was het wel gewend, maar het is niet iets wat je in eens veel kan doen.

Aan de studie.

Renaatt92

Re: Gedrag slaat om in duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 01:29

Het vervelende is dus dat we er al 3 jaar lang regelmatig in de duinen rijden. Die spanning gaat niet weg. Het gaat wel beter als we eerst met de veewagen naar de duinen rijden i.p.v. over de weg. Zou ze het werk gewoon te zwaar vinden? We gaan bijna nooit in galop.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:19

Dat is wel apart. Na drie jaar zou het toch wel bekend terrein moeten zijn. Wat gebeurt er als je in een groep zit? Dan hebben ze vaak steun aan hun maatjes en is het niet zo spannend meer. Hier ook eentje die groot verkeer prima vindt, maar moest wennen aan het bos. Als je als ruiter uitstraalt dat het allemaal reuze meevalt, en zelf gaat ontspannen, scheelt dat ook al veel. Het verschilt wel per paard hoe ze omgaan met een andere omgeving. Sommige paarden blijven er wat langer in hangen. Wat mij geleerd is, is om wat te praten. Dan ga je zelf ademhalen en ontspannen. Iemand meenemen en daarmee wat kletsen helpt ook. Doel is ontspannen. Er kunnen zeker nog spanningsmomenten zijn, maar de kunst is om dat met geduld af te laten vloeien, door gewoon door te rijden.

Aan de studie.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 11:57

Met een maatje gaat het wel iets beter, het probleem is dat ons voorpaard vorig jaar overleden is en dat we naast haar, een ander paard hebben van 4. Ze moet dus voorop lopen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:01

Heb je toevallig een vriend of vriendin met een makkelijk paard, wat mee kan gaan? Dat zou misschien ook al een stuk helpen. Of een keer afspreken met een manege, dat je mee kan met een groepsrit. Van tevoren goed aangeven dat je het rustig aan wil doen. Misschien hebben ze wel een rustige groep, waar je bij kan aansluiten. Dan kun je zien of het beter gaat als er meer rustige paarden in de buurt zijn. Daar kunnen ze steun aan hebben. Van tevoren goed aangeven wat je doel is, dan kunnen ze meedenken wat de beste optie is.

Aan de studie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie