Dilemma....sporen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HealthTIES

Dilemma....sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:37

Beste bokkers,

Ik zal proberen kort mijn dilemma uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij met advies een beetje bijstaan :)

Eerst wat startinfo:
Mijn paard is redelijk voorwaarts en goed aan het been. Hij moet wel bij de les gehouden worden tijdens het rijden anders valt hij terug in tempo, maar dit is met met de goede hulp dus op te lossen. Ik rij zonder sporen. Op een zweep reageert mij paard schrikkerig.

Ik ben vorig jaar geholpen aan een flinke heupblessure en ben sinds 6 maanden weer aan het rijden. Ik merk echter dat mijn rijden/houding achteruit gaat. Ik knik in mijn rechterheup, waardoor ik steeds schever ga zitten met name op de linkerzijde van de bak. Het knikken komt voor een groot gedeelte door mijn blessure, de revalidatie en het krachtsverlies. Ik ben hier absoluut niet gelukkig mee, omdat dit ook zijn weerslag heeft op mijn paard. Ik ben, samen met mijn instructrice,bezig met privelessen waar we werken aan het corrigeren van de bij mij ingeslopen houding en goed uitstrekken van mijn 'slechte' been.
(Rijden is afgestemd met de chirurg en ik heb geen grote pijnklachten dan de normale die horen bij het herstel)

Het probleem (of niet) :)

Naast het knikken heb ik na mijn blessure ook moeite om mijn paard goed voorwaarts te houden, omdat ik met mij 'blessurebeen' weinig kracht heb en de stand van mijn been ook nog niet goed is. Als ik lekker voorwaarts rij, kan ik goed werken aan mijn houding en uitstrekoefeningen. Vaak ben ik echter alleen maar bezig met het voorwaarts krijgen wat een negatief effect heeft op mijn oefeningen en zo is het cirkeltje rond.

Mijn instructrice heeft vandaag voorgesteld (ook al is ze echt geen voorstander van sporen) om voorlopig even met sporen te gaan rijden, zodat we uit de vicieuze cirkel kunnen komen. Als mijn houding weer correct is, kunnen we ze weglaten.

Ik vind het heel lastig, zeker omdat ik nog nooit met sporen heb gereden. Er zijn zeker voordelen, maar ook nadelen in deze kwestie. Wie heeft goed advies ?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:43

Ik denk dat de belangrijkste overweging is of je de sporen op de juiste manier zal kunnen gebruiken, juist gezien je fysieke probleem van dit moment.
Kan je je benen stil houden? Kan je op het moment dat je dat wil een spoorhulp geven en dan ook op de plaats en in de mate waarin je dat wil?
Als dat allemaal klopt, dan kan het tijdelijk gebruik va een spoortje zinvol zijn. Op het moment dat je beenhulp beter en sterker wordt, heb je ook genoeg controle om je spoor steeds minder te gebruiken en je been het weer helemaal over te laten nemen.

Als dat niet het geval is en je voortdurend je spoor (een beetje) gebruikt, ook als je dat eigenlijk niet van plan was of als de spoorhulp harder is dan je eigenlijk wilt, dan zou ik het niet doen.

In elk geval veel beterschap!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:45

Is een zweep geen betere optie...? Schrikkerig is geen ramp, dat krijg je er uit met oefenen.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:46

Ja dat is inderdaad wel een lastige vraag. Ik kan mijn benen zeker stil houden, maar de juiste plek en met de juiste hoeveelheid druk.....daar twijfel ik dus wel een beetje over. Bedankt in ieder geval!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:53

Je kan het natuurlijk ook gewoon een keer in de les uitproberen. Je instructrice kan dan meekijken, beoordelen hoe het gaat en eventueel tips geven.
Er gebeuren immers niet meteen rampen als het niet helemaal gaat zoals het zou moeten. ;)

myk_en_shant

Re: Dilemma....sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:07

Sporen heb je in alle soorten en maten, je kunt een klein knopspoortje proberen.
Deze heb je in metaal en in kunstof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:31

Ik herken je probleem, ik heb een kapotte rechterheup, idd ook krachtverlies en ik knik(te) idd ook in.

Ik persoonlijk raad het af. Omdat je inknikt op een kant, geef je sowieso al een gewichtshulp die je niet bedoelt, buiten dat ben je uit balans, waarvoor je gaat compenseren, resultaat: spanning en een onrustig been, dus onbedoelde hulpen met je spoor.
Imo is het oneerlijk van je paard te gaan vragen eruit te filteren welke hulp jij nu wel bedoelt en welke hij moet negeren.

Rijden kan voor jou therapeutisch heel goed zijn, maar ik denk dat je niet ook je paard moet willen trainen, althans niet met de klachten die je nu hebt. Imo is een spoor geen compensatie voor krachtverlies en inknikken (overigens kun je dan imo je been nooit stil genoeg houden als de heup is ingeknikt). Leer rechtop te zitten, zonder in te knikken (zul je wss nog heel wat fysiotherapie voor nodig hebben).

Dan qua training zou ik willen aanraden je hulpen kleiner en subtieler te gaan geven, dus de hulpen van je goede been aanpassen naar die van je slechte been. En toch daar een zweepje bij gebruiken, sporen vind ik echt totaal ongeschikt om je paard aan het been te maken, je gaat je sporen later gebruiken om te verfijnen, verpest dat niet door ze nu voor basiswerk te gebruiken. Daar zijn ze niet voor.

Dus zweepje, en leer je paard reageren op heel kleine hulpen. Door sporen te gebruiken vergroot je je hulp, dat is verkeerd om denken imo, hou het klein, kleiner, kleinst. Kuit eraan, geen reactie - tik. Consequent zijn. Na een paar weken krijg je wss een grotere reactie, of je merkt dat je je zweep nooit meer gebruikt. Dat is het moment om hem weg te leggen.
Ik heb mijn jonge merrie in het begin met een zweepje gereden, en eigenlijk voor een puppie, al aan vrij subtiele beenhulpen gewend. Tot ik eraf werd gebokt omdat ik haar per ongeluk aanraakte met de zweep, terwijl ze al reageerde op mijn kuit. Toen heb ik de zweep maar weggelegd.

Wat betreft schrikkerig zijn voor de zweep : ik denk dat je hem moet leren dat de zweep niet eng is, niet naar, niet vervelend, gewoon een hulpmiddel, en net zo eng als een hoofdstel bijvoorbeeld. Dus desensibiliseren, anders krijg je te maken met het effect dat je paard wel reageert als je een zweepje hebt, maar niet als je hem laat liggen, en dat moet je niet hebben. Je paard moet alert zijn op je been, en neit op je zweep (of spoor for that matter).

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:42

@martie, we zouden het sowieso (als ik met sporen wilde gaan rijden) in de les uitproberen. Dan ondervang ik wel een beetje het gevaar van aansporen op de verkeerde plek. Mijn instructrice kan me gelijk corrigeren.

Als het echter een succes zou blijken, dan zit ik nog waarschijnlijk nog wel even vast aan rijden met sporen. Dat vind ik het lastige ervan. Ik weet dat mijn paard voorwaarts kan zijn met de goede hulp en zonder hulpmiddelen en ik ben gewoon bang dat sporen deze goede eigenschap van hem eigenlijk een beetje te niet doen.

@yamcha. Ohhh wat fijn dat iemand mijn probleem ook heeft en herkent :)
Ik sta er geloof ik inderdaad net zo in als jij. Alleen is het moeilijk om na een blessure niet alles te gelijk te willen. Met 'het trainen' raak je wel een snaar. Ik baal ontzettend van de blessure en van het effect op mijn paard. Misschien moet ik niet teveel willen. Het zweepje ga ik zeker oppakken...ik vind het een beter alternatief voor op langere termijn

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:42

@martie, we zouden het sowieso (als ik met sporen wilde gaan rijden) in de les uitproberen. Dan ondervang ik wel een beetje het gevaar van aansporen op de verkeerde plek. Mijn instructrice kan me gelijk corrigeren.

Als het echter een succes zou blijken, dan zit ik nog waarschijnlijk nog wel even vast aan rijden met sporen. Dat vind ik het lastige ervan. Ik weet dat mijn paard voorwaarts kan zijn met de goede hulp en zonder hulpmiddelen en ik ben gewoon bang dat sporen deze goede eigenschap van hem eigenlijk een beetje te niet doen.

@yamcha. Ohhh wat fijn dat iemand mijn probleem ook heeft en herkent :)
Ik sta er geloof ik inderdaad net zo in als jij. Alleen is het moeilijk om na een blessure niet alles te gelijk te willen. Met 'het trainen' raak je wel een snaar. Ik baal ontzettend van de blessure en van het effect op mijn paard. Misschien moet ik niet teveel willen. Het zweepje ga ik zeker oppakken...ik vind het een beter alternatief voor op langere termijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:54

Denk dat je angst zeer reëel is, dat is één van de redenen waarom ik het afraad.....

En ja, je moest eens weten :j geloof dat het ongeluk bij mij nu 10 jaar geleden is, heup is naar de bliksem, dat komt gewoon niet meer goed, ik heb wel wat dingen aangepast, zo koop ik zadels met een zo vlak mogelijke zit, een diepe zit kom ik nooit meer uit vrees ik :') en dan zet ik de boel vast, met als resultaat: PIJN.......
Revalideren vond ik ongelooflijk frustrerend, vooral omdat het zolang duurde voor ik links en rechts weer een soort van gelijk was, wel redelijk grappig om jezelf als mens te gaan rechtrichten, maar niet bepaald simpel, en vreselijk belangrijk. Vooral met mijn goede kant moest ik leren doseren, voelen, voelen, voelen....... je denkt dat je alleen aan je slechte kant moet werken, maar dan kom je erachter dat je met je goede kant nogal lomp bent, moet je dat weer rechtbreien enzo, niet grappig.

Teveel willen herkende ik enorm in je verhaal, voor mij een bron van frustratie, en nog.
En toch, en toch..... je leert er ook mee leven. Een goede fysio en goede fitness-instructeur kunnen veel goed doen :j

Qua trainen van je paard, kan je ook aan de longeerlijn doen hè? :)
Ik doe dat veel, freestylen, longeren, kun je je paard soepel en los houden zonder dat ie jou mee moet sjouwen.
Nog een tip: neem zitlessen. Véél zitlessen, hebben mij enorm geholpen ook.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:06

Yamcha, dat van je zadel vind ik interessant. Ik heb een kentaur electra met een diepe zit en stevige wrongen. Heb jij baat gehad (ook fysiek en met rijden) van een zadel met een vlakke zit? Ik ben eigenlijk weer opgestapt met mijn oude spullen als uitgangspunt, maar dat van die diepe zit zet me wel aan het denken. Misschien eens een zadel uitproberen met een meer onafhankelijker zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:16

Zeker weten, kon mijn billen en dus mijn heupen veel meer ontspannen, en dus swingen in plaats van stuiteren :) Scheelde een hoop pijn wel :D (en niet alleen voor mij ook voor m'n toenmalige merrie, denk ik zo)
En mijn paard was daardoor veel voorwaartser :j dat was ook fijn :j

En 't stapt makkelijker af :D

Ik heb ook gedacht over een Kentaur Elektra, en ben heus blij dat ik het niet heb gedaan, toen ik die diepe zit zag, schrok ik. Heb nu een Stübben Tristan, nog steeds wrong, maar een vlakke zit :) erg fijn zadel :D (vindt paardlief ook trouwens :D )

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 07:31

Vol goede moed na een nachtje slapen :)
Ga zo eens langs stal om op mijn kanjer een zadel van een stalmaatje te leggen en ben benieuwd hoe dat uitpakt en voelt tijdens het rijden. Heb uiteindelijk ook besloten om niet voor de sporen te gaan, voelde vanaf het begin al niet goed en het zweepje gaan we weer oppakken.

Maar ik doe niet alles tegelijk hoor...stapje voor stapje (zucht)

@yamcha. Bedankt voor de tip dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:54

Fijn meisje!
Je komt er wel. En als ik je kan helpen, mijn pb-box staat open.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:16

Aller eerst wil ik zeggen dat jouw paard blijkbaar toch niet echt zo voorwaarts is dan dat jij eerst komt te zeggen, is niet erg natuurlijk maar idd dan hoef je dus het paard een beetje meer te leren dat voorwaarts de vraag is.
"make the good things easy, and the bad things difficult" bij eender welke training komt dit steeds naar voor.
Je zegt mijn paard is schrikkerig voor de zweep, wel het paard toont jou dus dat er hier aan gewerkt moet worden, is dat moeilijk neeeeee eigenlijk belachelijk makkelijk, een paard kan dit leren in amper een paar trainingen, meer niet, simpel dus.
Een zweep is het ideale hulpmiddel om de voorwaartse impuls een beetje bij te werken, opletten het mag niet de zweep worden waarop het paard gaat reageren, je moet het paard leren te reageren op een heel kleine zachte beenhulp, en de zweep is er enkel om het gevraagde net dat iets meer kracht te geven, maar het moet er op gericht zijn om nadien dus ook zonder zweep en op een minimale beenhulp te reageren.
Ik ben zeker niet tegen sporen, ik rij er zelf bijna altijd mee, maar een spoor is niet bedoelt als extra hulp bij het aandrijven , zeker niet om die voorwaartse drang op te roepen, daar moet je echt een zweep voor gebruiken.
En dan is er idd de vraag of je zelf voldoende beencontrole hebt om die spoortjes echt gecontroleerd te gaan gebruiken, ik twijfel daar erg aan, en in dit geval zou ik dat dus afraden.
Het idéé dat je eerst aanhaalde dat het maar een tussenstap zou zijn en dat je nadien zonder spoortjes verder zou moeten kunnen is een soort verkooptruucje, eens je met spoortjes gaat rijden ga je al vlug het paard ongevoeliger maken voor jouw lichte beenhulpen en zal het dus een noodzaak worden om met sporen te blijven rijden, dit is dus een verkeerde evolutie, en is zeker niet goed paardrijden.
Ik begrijp zelfs niet dat een instructie ziet dat er werk aan de winkel is (angst voor de zweep) en dat zoiets dan ook gewoon links blijft liggen en dat er gewoon niets aan gedaan wordt, maar ze komen dan wel met andere nieuwe dingen af, mijn twijfels dus over de instructie.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:16

@aelusnr1 bedankt voor je reactie en zoals je al gezien had zijn de sporen exit :)

Wat betreft mijn instructrice, dat wil ik wel enigszins nuanceren. Er is al een hoop aan dit verhaal vooraf gegaan en m'n instructrice is zeker geen voorstander van sporen. In dit geval was de suggestie voor sporen o.a. gebaseerd op het doorbreken van de negatieve spiraal waar ik vanwege mijn blessure in zit en het effect wat dat bij mij teweeg brengt verdriet, frustratie, boos,etc) Zij wil mij weer laten zien en voelen dat rijden ook leuk, fijn en positief is en dit was een suggestie waar ik over na kan denken. Ik kan haar alleen maar waarderen voor het feit dat ze kijkt naar het totale plaatje (paard versus ruiter) en niet alleen naar het paard of de ruiter afzonderlijk.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:20

Ik ben niet echt een ervaren persoon, maar ik zal het eerst nog eens met het zweepje proberen en lukt dit echt niet, dan misschien nog even terugkomen op de sporen.
Die je dan natuurlijk goed moet gebruiken, slecht gebruik kan echt heel slecht zijn voor je paardje.