Bang geworden na vallen/paard bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lunaloverrx
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:12

Oh! Dit heb ik 2 jaar geleden ook gehad! Ik was gewoon aan het trillen als ik een paard opstapte, bang om eraf te vallen. Ik deed een tijdje rustig aan, en dacht aan de leuke dingen, en de dingen die WEL goed gingen. Zoals dat ik toen een keer zonder zadel ging, het paardje er 2 keer keihard vandoor ging, er 1 keer afviel maar de andere keer bleef zitten. En daar krijg je zelfvertrouwen van. En toen ging ik weer opbouwen, en ik kreeg zoveel complimentjes van mensen op de manege, dat het weer heel goed ging. Dus probeer vertrouwen in je eigen kunsten te hebben :j !! Dan komt alles goeedd!!!

lunaloverrx
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:14

En misschien naar een logische oplossing voor haar gedrag zoeken, zoals de andere idd al zeiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:18

I_Lo schreef:
Jullie hebben gelijk, dit werkt idd niet. Maak me nu al druk dat ik er vrijdag op moet. Dat is niet goed idd.
Geef mij maar een huis tuin en keuken paard haha. Eentje zonder zoveel moeilijke knopjes hihi.
Nou ja misschien dat ik vrijdag nog 1 x ga lessen, kijken hoe het gaat en als het weer zo'n drama wordt dan weet ik genoeg. Wil graag in 1 stuk blijven ;-) Bedankt allemaal.

Goed plan!
Ik had ook een pony die gewoon niet leuk was maar hield ook veel van hem.
Toch verkocht en het was voor ons beide veel beter

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:29

cl3riss3 schreef:
Voor nu dus erg belangrijk dat jij weer plezier en vertrouwen in het rijden gaat krijgen. Een Z paard heb ik vroeger ook wel eens op gezeten 1x me been verleggen en het paard ging alle kanten op haha. Ik zat toen nog niet stil genoeg om daarmee weg te rijden. Voor nu misschien onder begeleiding wel een leuk leer paard.


haha ja zo ging het ook, en deze loopt niet vanzelf op de hoefslag dat moet ik echt doen hahaha. :D
Zolang ik nog niets anders heb krijg ik idd begeleiding van mijn vriendin dat is echt prettig.

Ach er zijn zoveel paarden hier in de buurt, geen hand vol maar een land vol. Ik moet alleen de juiste vinden. Het komt vast goed en ondertussen tut ik lekker verder. Net een pennymeisje haha.

Ik hou jullie zeker op de hoogte! *\o/*

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:46

Als jij al opstapt met dit idee gaat het nooit goed. Want daardoor ga je zelf onnodige fouten maken en het paard voelt ook aan dat je bang bent. Ik zelf zou een ander zoeken, want zo gaat het niet werken. Niks om je voor te schamen!

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:49

Hi Ilaan, ik ben inmiddels gestopt hoor. Idd nu op zoek naar iets anders. In de tussentijd kan ik een merrie van een vriendin lekker verzorgen en ermee tuttebellen.

cl3riss3

Berichten: 63
Geregistreerd: 29-09-11
Woonplaats: wijk bij duursteden

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:58

ik hoop iigeval dat je plezier weer terug gaat komen! en een poosje penny meisje zijn is absoluut niets mis mee hoor haha. zo krijg jij wel je vertrouwen weer terug. ajoh gaat helemaal goed komen!! van het z paard ga je een hoop leren en dan uiteindelijk vind jij wel een betrouwbaar paard :) succes maar vooral veel plezier :P:P

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:25

Gaat lukken cl3riss3 thanx! :-)

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 15:33

Hoi allemaal,

nou even een update. Afgelopen zaterdag wezen kijken bij een ander paardje.

Volgens eigenaresse een superbraaf paar en niet complex.

Ik stapte op met best wel wat zenuwen. Heb een hele tijd wat gestapt en gedraafd het ging niet zo lekker in het begin maar na een kwartiertje voelde het al beter.
Zelfs wat gegaloppeerd was helemaal trots op mijzelf. :D

Zn baasje was even weggelopen bij de bak om mij zonder dat ze boven op mn lip zat even te laten rijden.
Het ging best lekker en na een galopje ging ik uitstappen. Ik geef hem wat langere teugel en beloon hem. Terwijl ik net denk nou misschien is hij wel wat voor mij gebeurde er weer wat hoor.

Uit het niets schrikt hij van iets (spoken geen idee) en gaat er als een malloot vandoor en rent zo met mij de bak uit. Hij rent recht op de stal af en ik zag mijzelf al een heftig ongeluk krijgen. :oo
Voor de stal komt hij tot stilstand en ik val eraf op de betonnen vloer.

Uiteraard was ik helemaal over de zeik. |( Ongelofelijk hoe is het mogelijk dat dit gebeurd.
Wat een pech weer. Dit komt de angst echt niet ten goede.

Toen ik weer was gekalmeerd terug naar de bak gegaan (zijn eigenaar was erop gegaan) en ze zei dat het waarschijnlijk kwam omdat hij pas net was opgewarmd en nu 'zelf maar wat bedacht om wat te gaan doen'. Terwijl ze daarvoor had gezegd dat ik op het hoogtepunt beter kon stoppen.
Ook zei ze dat je een vreemd paard beter geen langere teugel kan geven.
Ook had ik ong 25/30 min gereden, het is niet dat ik er maar 5 min op had gezeten.

Misschien zit er wel wat waarheid in maar kom op zeg ik had nog zo gezegd dat ik een heel braaf en betrouwbaar paard zocht dan moet je toch ook een wat langere teugel kunnen geven tijdens het stappen. lange teugel is toch juist 'relax' niet 'ga maar rennen'?


Het is zo typisch ik was juist op dat moment heel ontspannen en zat er met een glimlach op, dan verwacht je zo een reactie niet.

maar ja dus voorlopig is het dus nog niet over die angst. -O-

liefs I_Lo

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:21

Tjaaa idd das weer heel spijtig natuurlijk.
Dus zo zie je dadelijk ook dat nog een reeks jaren lessen zeker geen verspilling zou zijn, dit is zeer zeker niet de fout van het paard.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:28

Heel vervelend voor je zelfvertrouwen :(:) , succes met weer herbouwen ervan!
Echter geef ik je een tip: ken je het paard niet, geef dan nooit meer lange teugel als de bakdeur ook nog open staat. Hoe braaf een paard ook is, hij kan altijd schrikken en als je hem niet kent kun je dit ook niet snel herkennen/aan zien komen.
Ik hoop dat je snel weer een lieverd vindt waar je veel plezier samen mee hebt! :)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:35

Oh jee dat is niet goed voor je zelfvertrouwen! Erg vervelend dat je je aangegeven hebt een betrouwbaar paard te willen en dat er dan toch weer wat gebeurt. Hoe kan dat nou? Wek jij bij de eigenaar het idee dat je meer ervaring hebt dan dat je eigenlijk hebt? Of schat je jezelf te hoog in?
Laat je wel duidelijk weten dat je een onzekere ruiter bent?

Kan je niet ergens gaan lessen? Of een bijrijdpaard zoeken waarmee je dan enkel lesjes gaat rijden? of waar de eigenaar bij blijft om je te begeleiden? Dan kan je lekker ervaring op doen en het paard goed leren kennen onder begeleiding, dat is goed voor het onderlinge vertrouwen en voor jouw zelfvertrouwen!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:03

Eerlijk gezegd, TS, krijg ik (na alles aandachtig gelezen te hebben) de indruk, dat je door de eigenaren ervarener wordt ingeschat dan je bent. Je geeft zelf in een eerdere post aan dat je een B-ruiter bent, althans, zo omschrijf je jezelf.
Daar is niets mis mee, uiteraard, maar het is dan inderdaad wel merkwaardig dat je steeds terecht komt op paarden die schrikken, bokken, er van door gaan of zelfs een Fjord "waar je geen klik mee had".
Zo veel "incidenten" kan toch niet toevallig zijn? Dat kan toch niet alleen aan die paarden liggen?
Wellicht kom je inderdaad veel ervarener over dan je bent, ik vraag me dan af: zien die eigenaren dat dan niet na de eerste proef-rit?

In elk geval raad ook ik je met nadruk aan (ook voor je eigen veiligheid en onzekerheid) om serieus les te gaan nemen, te meer daar je nu een soort angstcomplex hebt ontwikkeld, dat je meeneemt naar ieder volgend paard.

Dat kan niet de bedoeling zijn.

Edit: de REDEN dat je steeds op paarden terecht komt die "onberekenbaar" of "onbetrouwbaar" reageren bij jou, daarover kan ik niet oordelen: het kan zijn dat je, ook als B-level ruiter bijvoorbeeld een enorm mooie soepele zit en uitstraling hebt, en dat men (de eigenaren) daardoor meteen een groot vertrouwen in je kunnen hebben... het technische stukje, mede de ervarenheid of het gebrek er aan, wordt dan makkelijk over het hoofd gezien. Dat hoeft dus niet per se aan jezelf te liggen, maar je moet dan wel wat kritischer naar je eigen rijkunsten kijken.

Nu neem je ieder negatief resultaat in angstige verwachting mee naar een volgend paard.
En dat voelt zelfs het braafste paard feilloos aan.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-12-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:12

Ohhhh I_Lo, ik kom net dit topic tegen en heb hem helemaal door gelezen.
Ik denk echt dat het verstandig is les te gaan nemen. Zoals ik toen ook al tegen je zei. En dan bedoel ik goed les.

Er zijn gewoon bepaalde dingen waarbij ze je enorm in de maling nemen en kunnen nemen.
Voordat het straks echt uit de hand gaat lopen en je een enorme angst op heb gebouwd....

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 10:19

Hi allemaal,

Ik heb mijzelf zeer zeker niet beter voorgedaan als wat ik ben. Van deze vrouw kreeg ik een berichtje of ik eens wilde komen proefrijden op haar paard. Heb direct gezegd dat ik angst heb, een B ruiter en een echte recreatieruiter ben. Volgens haar geen probleem want paard was zeer makkelijk en braaf. Daarom ben ik er toen toch heen gegaan.
Realiteit was dat ik toch wel wat moeite had met hem met rijden en zeker ook les met hem zou moeten nemen. Wat ik ook gewoon wilde doen, maar ja toen lag ik ernaast en ben er niet meer opgegaan.

Tuurlijk ligt het ook aan mij, dat ze voelen dat ik bang ben. Dat is zeker een niet onwaarschijnlijk maar in dit geval had ik dit echt niet verwacht omdat ik op dat moment juist heel relaxed was.

Momenteel zorg ik nog steeds voor het paard van mijn vriendin en dat blijf ik ook doen. Zij gaat mij helpen weer mijn 'durf' terug te krijgen en ik ga kijken voor les hier in de buurt.
Hopelijk komt het dan weer goed uiteindelijk...

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:40

Ik lees dit al een poosje mee, heb zelf ook een poos angst gehad op te rijden. Nu dacht ik altijd dat ik vrij ontspannen op men paard zat en was ook zeker niet snel bang. Toch zat ik onbewust enorm gespannen op mijn paard. Ik had gewoon alle spieren vast zitten. Dus als ik dacht dat ik ontspannen zat, zat ik in werkelijkheid zo stijf als een plank. En ook dat merkt je paard. Nu had ik alles vast zitten maar je kun ook onbewust heel gespannen op je paard zitten. Vooral als je bang bent. Misschien is het een idee om eerst wat oefeningen te doen aan de longe zodat je kunt ontspannen. Dat is gewoon heel belangrijk bij paarden.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 03:54

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa, paarden zijn niet echt lieve dieren, paarden zijn eigenlijk vrij gevaarlijk , als je statistieken bekijkt gebeuren er bij het paardrijden meer ongevallen dan bv met een brommer/scooter, das iets dat de meeste mensen eigenlijk niet beseffen.
Ik hoorde ooit een trainer in een circus zeggen dat hij het eigenlijk veiliger vond met de leeuwen te werken dan met de paarden, en eigenlijk iedereen weet dat een leeuw gevaarlijker is dan een paard, maar daar zit nu juist het gevaar, je aandacht je waakzaamheid is bij paarden heel dikwijls op een laag pitje, want het paard is toch zoooooo lief, en hij gaat dan even net op je teen staan oeps gebroken teen.
Normaal gesproken vind ik dat je als je wil leren paardrijden je ook een deel lef moet hebben, goede les krijgen en veel kennis over hoe paarden denken, leven en leren, ......
In veel manége's zie je te veel mensen enkel lief, lief en nog eens lief met hun paarden omgaan, en ze beseffen niet dat er dus ook nog een heel ander soort paard bestaat, eigenlijk de meer echte paarden, naar mijn mening moet dit in het leerproces mee opgenomen worden, meestal is dat echter niet het geval.
Het is ook daarom dat heel veel mensen die jaren en jaren op een manege gereden hebben, alles ging daar heel goed en zonder veel problemen, ze reden daar zelfs de zogezegd moeilijkere paarden, die zelfde mensen gaan nadien ofwel een eigen paard kopen of rijden op een bijrijdpaard, soms schrikken die mensen dan ineens van oeiiiiii wat is hier mis, dit paard is helemaal anders dan die brave manege paardjes, en toch gaat het in de meeste gevallen hier ook om een braaf en betrouwbaar, maar net iets heviger paard.
Paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet, ieder paard is anders, het zijn idd levende wezens en kunnen soms heel onverwachts reageren, maar de fout zit nooit bij het paard, het paard is gewoon zo als hij is, en de mens moet zich er een deel aan leren aan te passen, en zijn gedrag er naar richten om toch die controle te verkrijgen.
Maar idd als ik zie wat jouw problemen nu zijn, en jouw ervaring enkel met meer koudbloudtype paarden , is dit zeer zeker niet de goede match, dit kan heel gevaarlijke toestanden gaan opleveren.
zoek een net iets braver paard, jouw kennis en kunde, moet eerst bijgewerkt worden voor je aan deze uitdaging toe bent.

Hmmm daar zeg je wat ik werk liever met leeuwen als met paarden. Het is inderdaad zeker niet ongevaarlijk een klap tegen je kop van een paard wat zomaar bij mij echt al wel een paar keer hasd kunnjen gebeuren of en leeuw die boven op je springt maar daar ben je veel alerter tenminste dat lijkt mij wel.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 03:56

I_Lo schreef:
Hi allemaal,

Ik heb mijzelf zeer zeker niet beter voorgedaan als wat ik ben. Van deze vrouw kreeg ik een berichtje of ik eens wilde komen proefrijden op haar paard. Heb direct gezegd dat ik angst heb, een B ruiter en een echte recreatieruiter ben. Volgens haar geen probleem want paard was zeer makkelijk en braaf. Daarom ben ik er toen toch heen gegaan.
Realiteit was dat ik toch wel wat moeite had met hem met rijden en zeker ook les met hem zou moeten nemen. Wat ik ook gewoon wilde doen, maar ja toen lag ik ernaast en ben er niet meer opgegaan.

Tuurlijk ligt het ook aan mij, dat ze voelen dat ik bang ben. Dat is zeker een niet onwaarschijnlijk maar in dit geval had ik dit echt niet verwacht omdat ik op dat moment juist heel relaxed was.

Momenteel zorg ik nog steeds voor het paard van mijn vriendin en dat blijf ik ook doen. Zij gaat mij helpen weer mijn 'durf' terug te krijgen en ik ga kijken voor les hier in de buurt.
Hopelijk komt het dan weer goed uiteindelijk...

Waakzaamheid is altijd goed en angst is geen goede raadgever. zelf voel ik volbloeden goed aan ze zijn heel gevoelig en merken alles, succes maar neem gewoon niet het risico dat je bv niet meer kan werken of wat dan ook.

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 07:43

Hoihoim

beetje hele late reactie maar hier even een update. (Let niet op het tijdstip je moet toch wat als je niet kan slapen haha)
Inmiddels al ruime tijd weer lekker bezig. Op het paard van mijn vriendin krijg ik nu langzaamaan het vertrouwen terug. Weer van onder af begonnen aan de longe.
In het begin zat ik alleen maar verstijfd maar dat werd met de keer minder. Inmiddels al weer 2 x echt zelf los gereden. Zelfs gegalloppeerd :D , Ben helemaal trots.

Verder weinig te melden wilde alleen even laten weten dat het goed gaat en dat ik verwacht dat het allemaal goed komt. :)

*\o/*

cl3riss3

Berichten: 63
Geregistreerd: 29-09-11
Woonplaats: wijk bij duursteden

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:18

hoi hoi,

ooh wat leuk dat je even een update doet :) Wat fijn zeg! het is niet erg om weer opnieuw te beginnen zolang je de plezier er in maar weer terug krijgt. Egt goed zeg!! heel fijn.

Daarbij wil ik je dan ook heel veel plezier wensen en geniet er van hé :P

Shariell

Berichten: 347
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:22

Stop niet ! het is zeker geen opgeef sport !
ik wil je absoluut niet dwingen maar je kan ook iemand erbij halen...
je zegt zelf ook dat je moet rijden maar niks moet in deze sport

ik heb zelf een heel ongeluk met mn paard gehad... ik heb er niet moeilijk over gedaan. het enigste waar ik moeilijk over doe nogsteeds dat ik nooit meer op een fjord zit :')

je moet echt niks ! niet te groote stappen nemen , en ga niet over je strepen

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:42

als jij bang bent voor dat paard is het heel moeilijk om een band met dat paard op te bouwen omdat je er eigenlijk geen vertrouwen in hebt.
je moet voor jezelf nagaan of je het wel leuk vind om dan te rijden als je al met tegenzin heen gaat.
Misschien past dit paard niet bij jou (dat kan, no stress) en moet je op zoek gaan naar wat anders.

Ik ben met mijn bijrijdpaard de eerste x gevallen, dacht meteen al nou lekker dan waar ben ik aan begonnen, heb na 2 maanden vd week voor het eerst gegallopeerd met hem, niet omdat ik het eng vond maar omdat ik hem eerst wilde leren vertrouwen, en het rijden ging super.

Ga veel grondwerk met hem doen, borstelen, longeren, wandelen.
Ik heb gemerkt dat het paard wat ik nu doe eigenlijk een heel leuk paard is, maar omdat ik er de eerste x al meteen naast lag was mijn vertrouwen erin een beetje weg.

Stop er niet meteen mee en kijk het aan, je geeft aan dat je les volgt en kijk of je verbetring ziet en het leuk blijft vinden, zo niet kan je altijd nog stoppen

MisterMc
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-02-14

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:56

Ik sluit me aan bij Strasshorse, met grondwerk kun je al veel bereiken, het vertrouwen terugvinden in je paard en je paard het vertrouwen in jou.
Ik zou het rijden gewoon rustig aanpakken, als je er bang op gaat zitten, dan begint het al niet goed. Neem rustig je tijd om alles weer op te bouwen en ga er pas op rijden als je j er goed bijvoelt, desnoods aan de longe, iemand ernaast etc.

dyslexia
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:44

Als je voor je gaat rijden je paard eens goed laat lopen aan de longeerlijn en dat je paard daar de meeste bokken sprongen , zal het dan minder zijn als je gaat rijden? Misschien zal dat wel helpen. Het moet wel voor je leuk blijven om te rijden. Weet jij ook hoeveel krachtvoer je paard krijgt?

Cajushe
Berichten: 117
Geregistreerd: 17-03-14
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:42

Heey ik heb even een vraagje! ik heb zo'n vermoeden dat dit ove rhet paard Fiona uit zwartewaal gata, klopt dat? leuk om even over haar te lezen, en ewat info op te doen! Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van een band met fiona. heb er zondag voor de eerste keer op gereden en dat ging helemaal prima, geen obstakels gehad, ben erg benieuwd wat ze me nog gaat brengen nu ik dit zo lees allemaal haha. :D