hoe lossen jullie bokken op?

Moderators: Apple, Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sjojo

hoe lossen jullie bokken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 18:28

Hallo allemaal, even een vraagje.
Mijn 5 jarige merrie bokt regelmatig. De reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk. Haar rug en zadel zijn in orde, pas nog chiropractor laten komen. Soms doet ze het een paar ritten niet en dan plots steekt ze haar hoofd omlaag en bokken maar. Ze kan het zowel in stilstand als in draf als in galop doen. Het hangt vaak samen met haar energieniveau maar soms doet ze het ook op de einde van de rit of als ze beetje te enhousiast wordt of twijfelt.
Helaas lig ik er bijna altijd af als ze bokt en vind ik dat ik haar moeilijk kan straffen als ik haar al te pakken krijg :D . Haar kop omhoog trekken probeer ik te doen maar soms is ze me te snel af of gewoonweg te sterk. Wat ik doe als ze bokt> proberen te blijven zitten natuurlijk :+ kan op dat moment niet veel anders doen . Maar na het bokken, als ik haar terug vast krijg, stap ik gewoon terug op en rij verder alsof er niets gebeurd is. Mijn teugels hou ik dan net iets strakker vast :o .
En toch heb ik het gevoel dat ze het niet doet om me kwijt te zijn?!
Wat zouden jullie mij aanraden? Haar door iemand laten rijden die wat vaster in zadel zit? Maar is het dan niet zo dat ze het dan toch terug bij mij proberen gaat?

noukie12

Re: hoe lossen jullie bokken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:38

Lastig, mijn merrie bokte ook erg bij het zadelmak maken en daarna. Maar ik ben nooit gevallen dus ik kon flink door rijden en eventueel bij meerdere bokken een tik uitdelen.
Je hebt zo te lezen goed onderzoek gedaan.

In jou geval zou ik haar echt aan het werk houden, veel afleiding veel 'echt rijden' probeer haar aandacht echt bij jou te houden. Zoek wat ze leuk vind ga een keer springen of naar buiten.
KKilometers maken! :) succes

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:46

Ik had/heb dat ook met die van mij af en toe. Zij is nu zes jaar. We zijn dan rustig in de bak aan het rijden en dan zonder aanleiding begint ze te bokken en als gevolg zandhappen :+ Ze staat dan gelijk stil en kijk me dan echt aan van "wat doe jij daar nou". Ik heb ook het zadel laten checken en osteopaat/chiropractor/fysio erbij gehad. Bokriempje aan mijn zadel gemaakt (al vergeet ik die vast te pakken als ze bokt :') )
Ik merk wel dat ze het doet als ze inderdaad fris is of wanneer er veel dingen tegelijk om haar heen gebeuren.

De oplossing bij mijn merrie is been geven en naar voren rijden. Galopperen tot ik merk dat ze weer ontspant. En daarna goed aan het werk houden. (voltes, overgangen, achtjes rijden)
Ze is nu een jaartje ouder en nu het me ook een paar keer is gelukt het uit te zitten, merk ik dat ze het minder heftig bokt.
Met het frisse weer nu, is zij ook frisser. Dan longeer ik haar eerst en stap er daarna op dat ze al wat energie kwijt is.

Calippo <3 Wizzard†

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 19:00

kwa kilometers maken zitten we wel goed :D , rijden ALTIJD buiten (bij gebrek aan bak). En vaak ritten van meer dan 20 km. Ze gaat zo graag rijden, daarom weet ik zeker dat ze het niet doet om me kwijt te raken maar eerder van 'oh leuk we gaan draven' of 'oh leuk dat is een nieuw weggetje' :Y) . Het stomme is dat ze in de wei NOOIT bokt en als ik dan op haar rij wel :( . Bij mij blijven staan als ik op grond lig doet ze niet, ze loopt op een rustig drafje weg en stopt regelmatig om mij kans te geven bij te strompelen om dan weer in rustig drafje haar weg verder te zetten. Trekt ze altijd zo'n gezichtje van : 'kun je me nog volgen, ik ken de weg, loop maar mee' .....gggrrrrrr 8)7 . Tja en wat doe je dan als ze dan uiteindelijk blijft staan en zich laat pakken > juist ja, je beloont haar met een klopje :? ( Al zou je haar liever onder haar gat trappen! -:(- ) Nu moet wel zeggen dat ze al 1 maand stilstaat en buiten ritje van half uurtje afgelopen woensdag ze dus niet gelongeerd of gewerkt had.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:11

naar voren toe op lossen en idd proberen het hoofd omhoog te houden. Hou desnoods een pluk manen of een bokriempje bij de hand.

Voorwaarts oplossen werkt uit mijn ervaring het best.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 19:17

Nog meer voorwaarts? ook als we al aan het galoperen zijn? Bokriempje heb ik niet nodig, rij met western zadel dus heb pookje maarja moet nog tijd hebben om het te pakken te krijgen ;D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:27

Een bokriemje is vele malen effectiever dan de top van het zadel vast te nemen, want die kan je echt niet vasthouden, een riempje veel beter.

sjojo schreef:
Nog meer voorwaarts? ook als we al aan het galoperen zijn? Bokriempje heb ik niet nodig, rij met western zadel dus heb pookje maarja moet nog tijd hebben om het te pakken te krijgen ;D

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:41

ik zou eerst eens les gaan nemen.
En niet zomaar na een maand zomaar opstappen,eerst goed longeren!!!
Teugels korter maken,daarmee bouw je de spanning alleen maar op....
Ik geloof niet in veel chiropractors.
Foto van hals/rug lijkt me beter.
Als ze kissin spines heeft is het van de pijn!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 18:34

Ik heb niet veel les nodig, mijn paardje daarentegen zou het kunnen gebruiken gewoon omdat ze dan regelmatiger gereden wordt en dus energie wat meer kwijt kan ipv in de wei te niksen. Ga inderdaad eens wat lessen nemen, tis nu toch winter aant worden en bij gebrek aan binnenbak is dat inderdaad de beste oplossing. Helaas zal ze NOOIT bokken in de bak (heb toen ik haar pas gekocht had lessen genomen en dan is ze natuurlijk een voorbeeldige pony) .
De chiropractor is een collega van werk, geloofde het eerst ook niet dat het zou werken bij een paard met enorm veel spiermassa maar ze heeft me het tegendeel bewezen. Mijn hond die met enorm gebogen rug liep omdat ze al wat ouder was werd onder handen genomen en ... ja hoor na een behandeling van 10 minuten een mooie rechte rug en ze heeft tot nu geen bolle rug meer getoond. Mijn merrie liep in galop altijd enorm schuin en na 2 behandelingen heeft ze dat tot nu toe nooit meer gedaan.
Dat bokriempje ga ik eens aan zadel maken, weet nog niet goed hoe maar zel er wel wat op vinden.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:39

Mijn merrie bokte ook vaak toen ze net zadelmak was, blijven zitten was de enigste oplossing toen had ik gewonnen en hield ze er mee op :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:45

Bokken oplossen door het juist te voorkomen.
paardrijden is voelen en voordat ze gaat bokken,moet dat te voelen zijn, al denk je misschien van niet.
les heb je dus wel nodig. Door meer te leren aanvoelen en juist te reageren, heb je tijdens de les geen bok nodig....je zal door je ervaring steeds meer leren aanvoelen.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:50

Als er geen medische of tuig problemen zijn zal je dit probleem waarschijnlijk alleen kunnen oplossen door je te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en vanuit deze kennis je paard opvoeden zodat ze je als haar leider erkent en er naar handelt.
Dan zal ze niet meer de noodzaak voelen om zich te verzetten tegen jou.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:54

Heb je geen zweepje oid? Beestje wat ik eerst reed deed dat ook, flinke tik op zijn hals daar schrok hij van dus stopte die.

Ƒσя Ƥℓєαѕυяє (Bordeaux x Montecristo) ~ Z1 dressuur
      Hυяσ'ѕ Ƒαɴтαѕтιc Ƈσℓσя R (Vleut x Verdi) ~ M2 dressuur ~ GGK bij AES
        Hυяσ'ѕ Hαηηα Mυη∂ιg R (Vleut x Nexxus) ~ B springen
          Hυяσ'ѕ Ƒяαɴcιskα II (Favorit ASK x Libero H) ~ B dressuur
            Aмιɢo (Onbekend) ~ Z1 dressuur (verkocht)

babeth23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:42

Hallo,

Ik heb niet alle antwoorden hiervoor gelezen, maar uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat de beste oplossing voor 'bokken' is om direct een overgang terug te rijden en daarna direct weer voorwaarts. Hierdoor 'delete' je het bokken en train je jouw pony/paard om op een goede manier op je voorwaartse hulp te reageren. Vaak is bokken een uiting van dat je pony/paard niet goed getraind is op de hulp voorwaarts. Mocht je hier meer over willen weten dan kun je me altijd mailen via mijn website.

Succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie