Beugels kwijt met aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:17

De titel klopt niet helemaal, maar wel bijna.
Ik raak de druk op mijn beugels kwijt als ik aangaloppeer.
Jullie kennen de basis hulp hopelijk allemaal, binnenbeen op de singel, buitenbeen leg je naar achter. Simple as that, dacht ik. Ging ook eigenlijk altijd prima, omdat de pony die ik reed dat galopperen wel leuk vond en door zijn fijne galop mij weer in de juiste houding hielp.

Nu rijd ik manegelessen op een paard dat dat niet zo lekker doet en gaat het mis. Ik raak bij het geven van mijn hulpen de druk op mijn beugels kwijt, vervolgens ga ik mijn knieen klemmen en bovenbenen aanspannen en als het echt tegen zit ben ik binnen de kortste keren helemaal beugelloos.

Voor jullie tips gaan geven, zal ik even omschrijven wat ik precies doe met het geven van de hulp (ik doe sommige dingen nog wel eens krom). Met het moment dat ik mijn been naar boven schuif, zet ik vrij veel druk op mijn binnenbeen, zodat ik stabiel blijf, zeker als doorzitten niet zo lekker gaat. Met dat ik mijn buitenbeen omhoog schuif en die weer terug naar beneden komt, raak ik volledig de druk op dat been kwijt. Ik vermoed dat ik met de eerste sprong van het paard dan ook de druk op mijn binnenbeen kwijt raak.

Ik weet dat dit niet de manier is, maar weet zelf ook niet zo goed hoe ik moet starten naar een betere houding. Ik ben wel veel aan het proberen mijn hielen uit te drukken en te ontspannen tijdens de galop, wat wel helpt weer naar mijn beugels toe te komen.

And I see, de beste tip is vraag je instructrice te kijken. Het geval is dat ik nu even op kamers woon en daarom hier lessen volg. In de groepsles heeft ze al een les eigenlijk alleen aandacht aan mij besteed, aangezien ze hier gewend zijn andere figuren meer te rijden dan ik thuis gewend ben. Ik wil dus liever niet graag haar nog vragen twee hele lessen mij de galop beter uit te leggen, want dan krijgen de "gewone" lessers geen aandacht.

Ik zou het dus heel lief vinden als iemand mij de theorie over het aangalopperen kan uitleggen (die kan ik niet op het forum of google vinden), dan kan ik daar eerst zelf mee aan de slag.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:20

hakken goed uitdrukken, anders wat korter als je gaat galopperen...

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:21

Probeer veel overgangen te rijden. Stap-draf-stap-halt-draf enzo. Als je dan aangalopeert dan hobbelt de pony niet zo in de draf en als jij dan aan wilt galoperen dan doet ie dat sneller en dan hou jij makkelijker de druk op de beugels. Ik leg nooit helemaal mijn been (overdreven) naar achter. Een klein beetje maar en mijn paard zit in galop. Ik hoef nog niet eens echt been te geven. Vraag je instructrise om hulp.

luuca
Berichten: 80
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:25

Ik weet niet hoe lang je beugels zijn? soms wil een gaatje korter nog wel eens helpen, in ieder geval totdat je tijdens de overgang beter de druk op je beugels kunt houden.
Ik weet niet welk niveau je hebt, maar je kan misschien een keer zonder beugels/zonder zadel rijden? Dit verbetert je balans enorm en als het goed is ga je daar minder van klemmen, misschien kan je dit eens bespreken met je instructrice?

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:26

Bij het geven van de galophulp kun je jouw buitenbeen achter de singel leggen (je hoeft hem dus niet omhoog/naar boven te tillen). Als je doorzitten moeilijk vindt dan kun je het ook vanuit lichtrijden proberen of direct bij het doorzitten de galophulp geven. En probeer niet te knijpen met je bovenbenen. Werk aan je balans en probeer eerst maar kleine stukjes.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:40

ohja, sorry, vergeten te vermelden. De ene beugel zit op zijn kortst, en de andere maak ik daarbij op maat, want ja, scheve voeten is ook niks. Dat is dus helaas geen optie meer om korter te maken.

dankjewel voor de reacties in elk geval. dat overgangen rijden mist nog wel eens ja, wil ik sowiso mee aan de gang, zodat ik meer activiteit krijg.

@Joosiien: bedoel je echt gewoon zegmaar dat je je been vanuit je heup iets naar achteren legt? (met iets meer onderbeen dan bovenbeen natuurlijk) Zo heb ik er nog nooit naar gekeken en ik vouw dus eigenlijk mijn knie dubbel als ik mijn been naar achter en boven schuif. Drama voor je beugels.

@luuca: ik zit wel te kijken voor een zitles binnenkort bij mijn ouders thuis. Probleem om dat nu hier te regelen is dat ik over een maand weer ergens anders woon (stage, kleine kans dat dat hier in de buurt is, mogelijk wel bij mijn ouders thuis) en ik denk dat een zitles vooral zin heeft als je ook nog een paar keer daarna in een gewone les kunt rijden, zodat je de dingen van de zitles toe kunt passen

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:35

Ik heb afgelopen donderdag op een andere pony gelest (was al zo ingedeeld) en op zich was dit wel prima. Deze pony had veel zin in galop en ook een wat vlakkere rug, waardoor ik veel beter kon ontspannen! Heb nu wel zo goed op mijn kont gezeten dat die kapot is :S maar het was wel al stukken beter :)

Bedankt voor alle tips! Deze week ga ik meer oefenen met aanspringen (afgelopen keer vooral genoten van de galop en geprobeerd tijdens de galop te ontspannen)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:37

De friese merrie waar ik op rij heeft buiten ook een wat onstuimige galop dus ik raakte ook vaak een beugel kwijt. Mijn oplossing: staan in de beugels bij het aangalopperen. Probleem opgelost.

amberxpavan

Berichten: 14
Geregistreerd: 16-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 06:22

Door je benen lang te maken en je hakken uit te drukken ga je echt goed op je billen zitten (echt op je achterste)
Ga ook idd wat korter zitten 1 of 2 gaatjes bijv.
Wat bij mij ook werkt is door expres heel netjes te gaan rijden zoals anky van grunsven :P als dat je goed lukt in draf dan kan je het in galop proberen.

Rieltje

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-12-14

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:03

Kijk eens hier: __Horsegirl @ [RT-V] Beginners vraag: Gallop verlies beugels

Ik heb veel goede tips hier gehad & ik ben nu helemaal van het probleem af! Was eigenlijk heel simpel - zodra ik het 1 keer goed deed viel het allemaal op zijn plek. Ik hoop dat dat voor jouw hetzelfde is.

Mischien nog een kleine tip: je praat (en denkt?) erg stap voor stap wat je precies doet - mischien help het om er niet zo over na te denken en meer te voelen?

Ik begrijp natuurlijk dat je het voor de forum lezers zo duidelijk mogenlijk wilt beschrijven - dus mischien gaat wat ik hier zeg helemaal niet op - maar ik wil wel eens in de bovenstaande valkuil trappen. Het veel te lastig maken voormezelf of het allemaal zo doordenken dat ik dus veel te laat ben met reageren.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:34

Dankjewel Rietje! Ik heb je topic inderdaad ook gelezen.

Ik beschrijf alles zo stapsgewijs, omdat ik een kleine afwijking heb. Die maakt het voor mij moeilijker om een beweging aan te leren en om mijn spieren onafhankelijk van elkaar te gebruiken. Om dit voor mijzelf makkelijker te maken, helpt het om een beweging op te delen in stukjes. Klinkt misschien een beetje raar, dat snap ik, maar voor mij werkt het zo gewoon makkelijker.

Wat dus bij mij ook niet werkt is zeggen: doe gewoon dit of doe gewoon dat, vaak lukt mij dat niet omdat ik niet de juiste combinatie spieren kan aansturen. Zeg je me dat mijn knie iets moet zakken, kan ik daar wel uithalen dat ik mijn bovenbeen moet ontspannen en dan kan ik dat (met veel oefenen) evt wel.

(Klopt: moet je inderdaad net gaan paardrijden, daarbij word dit allemaal wel gevraagd xD Ik zie het maar gewoon als een ontzettend goede oefening)

Rieltje

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-12-14

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:42

:D Kijk eens en zo zijn we allemaal net ff anders! Zodra ik dingen te veel begin op te breken in stapjes raak ik juist helemaal van mijn padje.

Vind het knap van je dat je zo de uitdaging aangaat en met zo'n houding denk ik dat je dit varkentje ook zo leert wassen hoor. Zelfs zonder afwijking heb ik mijn handen echt wel vol - maar dat is juist ook het leuke toch?

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 12:05

Jaa, mijn afwijking is ook maar klein hoor, ik merk alleen dat het met aanleren van iets nieuws nog wel eens onduidelijk is.
Zo heb ik een paar weken terug pas echt ervaren hoe je met wijken de juiste hulp geeft op je buitenteugel. Als ik dat dan een paar keer achter elkaar ervaren heb, kan ik het gevoel vaak wel weer terug halen.

Ik vind paardrijden veel te leuk en vind het inderdaad leuk om het steeds een stapje moeilijker te maken en alles een stapje beter te leren kunnen :)

yileh

Berichten: 197
Geregistreerd: 30-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:34

goed leren doorzitten helpt ook, dan zit je na een tijdje stil en dan lukt het makkelijker, althans bij mij dan. Zonder zadel een makkie, maar met zadel vind ik het best lastig omdat je zo hobbelt zeg maar :') en als je dan zonder zadel zit hobbel je toch wel en vind ik het makkelijker. dus mijn tip leer goed doorzitten :') :') :j

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:51

Soms doet een keer zitles aan de longe wonderen, hierbij kan je eventueel ook het doorzitten zonder beugels oefenen om te leren je been lang te houden. Het beste om de galophulp goed te leren geven zonder je benen op te trekken is vanuit de stap, maar dan moet je paard deze overgang wel goed onder de knie hebben en scherp zijn aan het been.

Vanuit de draf kan je ook eens proberen vanuit de verlichte zit aan te galopperen, als je de verlichte zit goed uitvoert houdt je meer druk op de beugels.

Daarnaast moet je er voor zorgen dat je tempo voor het aangalopperen niet te hoog ligt, ga je harder draven kan je namelijk al minder goed doorzitten. Zorg er ook voor dat je knieën laag in het zadel blijven, maar blijf wel een lichte buiging houden in je knie. Naast de beenhulpen ook met je zit de hulpen geven voor de galop door je lage rug en buikspieren wat aan te spannen en vanuit je heupen/bekken kan je visualiseren dat je een zelfde beweging maakt als dat je paard maakt bij het aangalopperen. Hoe meer je je paard kan laten aangalopperen op je zit, hoe minder je hoeft te drijven en hoe makkelijker je benen lang kan houden.

Krijg je dit niet voor elkaar omdat het paard bijvoorbeeld niet aan het been is of niet goed reageert op de galophulp, kan je ook altijd nog vanuit het lichtrijden aangalopperen, ga hiervoor dan eerst op het verkeerde been lichtrijden.

Maar het belangrijkste is om eens door een goede instructrice naar jouw houding en zit te kijken, want vanaf de computer is het natuurlijk niet te beoordelen waar dit probleem echt vandaan komt.

dyonnerso
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-01-15

Re: Beugels kwijt met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:29

Benen lang maken en je hakken uitdrukken, ook wil het wel eens helpen als je de beugels een gaatje korter doet :)