oefeningen voor het verzamelen in galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:00

Hallo,
Nu tetsky en ik serieus de wedstrijden in gaan zijn we natuurlijk hard aan het oefenen..
De B gaat allemaal wel lukken, maar we zijn dus al bezig met de l1 en l2 oefeningen hier en daar..
Wijken gaat steeds beter, maar waar we moeite mee hebben is het verzamelen in de galop..
Dus stukje middengalop en dan weer terug naar arbeids galop.. meestal valt ze eruit bij het terug opvangen en ben ik net niet snel genoeg om dit op te vangen.
Ben ik ook nog niet kundig genoeg voor haha.
Ook vind ze het moeilijk om langzamer verzameld te galopperen ...
Wie heeft er mooie oefeningen voor mij, om dit spelenderwijs wat te verbeteren??

Groeten hennie

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:21

In de B en L moet je nog niet verzamelen dus maak je daar maar niet te druk om :D

Het is wrs ook een kwestie van kracht ontwikkelen en zeker friezen vinden het soms moeilijk om terug te komen. Er is een hele waslijst van oefeningen op te noemen die je kunt doen zoals voltes sluiten maar de voorbereiding is belangrijker dan de oefeningen. Als je je paard lang laat worden of als hij z'n rug wegdrukt, lukt het terugrijden niet meer, ongeacht de oefeningen die je rijdt. Goed lesnemen is dus zeker aan te raden, je instructeur kan dan oefeningen geven die bij jullie niveau passen :j

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:27

Probeer te trainen dat de overgang midden galop arbeids galop echt vanuit je zit komt. Paard zal ook sterker moeten worden dit kun je trainen door in galop een volte te verkleinen. Zodra je dan voelt dat ze weer in de draf wil vallen rijd je m er weer uit en ga je vanuit een goede sprong weer proberen te verkleinen

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:34

Na de losmakende oefeningen, als het paard goed opgewarmd is, stellen we het paard na een aantal rondjes lange teugel in de hand.
In deze fase van arbeid werken we aan het horizontale en verticale evenwicht teneinde verder te komen in ons STREVEN naar een Rijkunstig Evenwicht. Álle oefeningen dienen afgesteld te worden naar de graad van africhting van het paard!!
We gaan nu aan de hand werken van de zijgangen en de tempiwisselingen en het achterwaarts om zodoende naar meer verzameling te werken.
* Allereerst nemen wij de zijgangen afzonderlijk op de 2e en 3e hoefslag of op de diagonaal.
* Tempiwisselingen, achterwaarts en weer voorwaarts.
* Vervolgens "plakken" wij de verschillende buigingsoefeningen aan elkaar dmv de gymnastische lijnen.

Nogmaals álles afhankelijk van de trainingsfase waarin het paard zich bevindt. Niet te lang en te vaak oefenen, tevreden zijn met (soms kleine) stapjes.

Verzamelen is niet eventjes iets wat je doet. Door consequent met je paard te werken in stap en draf zoals hierboven is beschreven wordt de galop ook beter. Wissel het werk af met af en toe goed voorwaarts draven en overgang maken naar de galop. Een paar passen en dan weer draf. Een langer stuk in galop om impuls op te wekken. enz. Echte verzameling daar zullen de meeste ruiters waaronder ik zelf waarschijnlijk niet aan toe komen. Belangrijk is dat je zorgt dat je goede sprong houdt want anders krijg je zo'n gek vlak galopje met je Fries en dat is iets wat je echt niet zou moeten willen. Dus neem hem ook mee naar buiten, maak KM met hem en laat hem buiten als je hem goed onder controle hebt maar goed galopperen. Niet knoerend hard want daar valt hij van uit elkaar (spetteren maar af en toe doen want dan blijven ze jong tussen de oortjes), maar laat hem maar goed galopperen desnoods hele stukken en dat afwisselen met draf. Daar wordt hij sterk van en heb je in je werk alleen maar profijt van. Veel succes hé en laat los dat je aan de verzameling moet gaan werken. Als jij je paard correct begeleid dan krijg je wellicht ooit de echte verzameling cadeau. Maar dat is niet zo simpel hoor. Succes ermee.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 12:25

Bedankt voor de tips! Ik merk dat ik al een heel eind qua training op de goede weg ben.
Zijgangen, tempowisselingen, achterwaarts, weer vertrekken hebben we allemaal in de training zitten..
Km maken ook geen probleem buitenritten van 20 km met galop erin..
Ik heb om de 2 weken privéles en we rijden ook al vanaf dat ze 3 was les.. Dus nu al 4 jaar les.. Ook men ik met haar en ook daarin dressuurmatig les om de 2 weken privéles.. Dus altijd getraind voor de dressuur, maar nooit wedstrijden gereden. Ja afgelopen jaar onderlinge wedstrijden, waar ik overal dik in de winst reed en iedereen zich af vroeg het waarom ik in hemelsnaam niet de wedstrijden in ging... Dus we zijn ook toe aan een stukje verfijning.. De basis zit er goed in..
Dus vandaar gaan we vanaf januari van start..

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:47

als je dan buiten rijd, maak je dan ook tempowisselingen in galop? want dat is een ideaal moment om dat te oefenen

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 12:57

Nee, dat dan weer wat minder, omdat ik zelden alleen ben dus dan ga je met de anderen mee. En als ik alleen ben, ben ik minder van de galop omdat ze nog wel eens een zijsprongetje maakt en ik er in mn eentje niet af wil kiepen..

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:59

dat is wel jammer want buiten trainen is echt heerlijk. ken je niet iemand die ook tempo wisselingen wil doen.
Heuvels af rijden(gewoon in stap of in galop) is ook erg goed voor de galop. ik weet niet of je die tot je beschikking hebt.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:02

PocoGaucha schreef:
dat is wel jammer want buiten trainen is echt heerlijk. ken je niet iemand die ook tempo wisselingen wil doen.
Heuvels af rijden(gewoon in stap of in galop) is ook erg goed voor de galop. ik weet niet of je die tot je beschikking hebt.


Sorry dat ik kom binnenvallen,
Maar hoezo zijn heuvels afrijden goed voor de galop?
Ik doe dat namelijk soms met mijn paard maar ik merk dat het erg lastig is omdat mijn paard er naar voren valt en veel snelheid maakt omdat het naar beneden afloopt. Daarom is het eigenlijk iets wat ik liever vermijd tijdens het buitenrijden.

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:07

Wat ik o.a. doe is een paar pasjes(3) iets naar voren en groter,zeker niet te veel,paard moet in balans en op t achterbleven blijven! Dat in 3 passen weer sluiten,ook hierin moet het paard in balans en op t achterbleven blijven. Zodra dat makkelijk gaat sluit 1 pas verder door. Gaat dat goed dan nog een pas extra doorsluiten. Dat naarvoor doe ik om extra waakzaam te zijn op impuls zodat verzamelen geen langzaam wordt, waak daarvoor want dat in een bekende valkuil, er mag met verzamelen geen ritme verloren gaan, de benen moeten meer buigen. Misschien heb je hier iets aan. Succes!

Bedoel je niet de berg op rijden poco....?

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:18

myou schreef:
PocoGaucha schreef:
dat is wel jammer want buiten trainen is echt heerlijk. ken je niet iemand die ook tempo wisselingen wil doen.
Heuvels af rijden(gewoon in stap of in galop) is ook erg goed voor de galop. ik weet niet of je die tot je beschikking hebt.


Sorry dat ik kom binnenvallen,
Maar hoezo zijn heuvels afrijden goed voor de galop?
Ik doe dat namelijk soms met mijn paard maar ik merk dat het erg lastig is omdat mijn paard er naar voren valt en veel snelheid maakt omdat het naar beneden afloopt. Daarom is het eigenlijk iets wat ik liever vermijd tijdens het buitenrijden.


Je paard wordt gedwongen om zijn achterhand goed te gebruiken omdat die anders naar beneden dondert, ookal lijkt het alsof hij op de voorhand loopt, hij gebruikt zijn achterhand beter als op een gewoon recht stuk. Ik vind het trouwens ook niet fijn, Ik kan het ook nooit uitgezeten krijgen, ik sta altijd in de verlichte zit. gelukkig zijn er in de drunense duinen niet zo veel heuvels. dat is hoogstens 10 meter dat het naar beneden afloopt haha.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:23

PocoGaucha schreef:
myou schreef:

Sorry dat ik kom binnenvallen,
Maar hoezo zijn heuvels afrijden goed voor de galop?
Ik doe dat namelijk soms met mijn paard maar ik merk dat het erg lastig is omdat mijn paard er naar voren valt en veel snelheid maakt omdat het naar beneden afloopt. Daarom is het eigenlijk iets wat ik liever vermijd tijdens het buitenrijden.


Je paard wordt gedwongen om zijn achterhand goed te gebruiken omdat die anders naar beneden dondert, ookal lijkt het alsof hij op de voorhand loopt, hij gebruikt zijn achterhand beter als op een gewoon recht stuk. Ik vind het trouwens ook niet fijn, Ik kan het ook nooit uitgezeten krijgen, ik sta altijd in de verlichte zit. gelukkig zijn er in de drunense duinen niet zo veel heuvels. dat is hoogstens 10 meter dat het naar beneden afloopt haha.


Okee goed om te weten. :)

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 13:42

Helaas hier geen heuvels in het vlakke friesland.. Voordeel is wel dat ik met haar men.. Daar wordt de achterhand ook sterker van.
Nu de winter eraan komt zullen we ook minder buiten rijden. Maar er staan al heel wat tips in waar ik wel weer wat aan heb!

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:42

ik zet even een stipje! ik heb zelfde probleem, mijn paard duikt ontzettend op de voorhand en word erg lang bij het verruimen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:25

Door het mennen wordt de achterhand niet zo bepaald sterker hoor, een paard trekt dan vooral op de voorhand

hennieb schreef:
Helaas hier geen heuvels in het vlakke friesland.. Voordeel is wel dat ik met haar men.. Daar wordt de achterhand ook sterker van.
Nu de winter eraan komt zullen we ook minder buiten rijden. Maar er staan al heel wat tips in waar ik wel weer wat aan heb!

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:40

Als je behoorlijk dressuurmatig bezig bent met het mennen, dan zal ik je zeggen dat er flinke spieren worden ontwikkeld in de achterhand.. Alleen je moet het wel goed doen, een goede ondertredende achterhand, voltes, tempowisselingen etc.. Ik heb het niet over gewoon rondje mennen..

aeolusnr1 schreef:
Door het mennen wordt de achterhand niet zo bepaald sterker hoor, een paard trekt dan vooral op de voorhand

hennieb schreef:
Helaas hier geen heuvels in het vlakke friesland.. Voordeel is wel dat ik met haar men.. Daar wordt de achterhand ook sterker van.
Nu de winter eraan komt zullen we ook minder buiten rijden. Maar er staan al heel wat tips in waar ik wel weer wat aan heb!

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Re: oefeningen voor het verzamelen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:23

Ik zou het op de volte oefenen, en met terugrijden toch wel been eraan blijven houden, voor de rest denk ik dat je het met buitenrijden ook kan oefenen!
fries waar ik eerst op reed had dat ook, en voltes vinden de meeste moeilijk in galop en daardoor concetreerde die meer op mij!

Veel succes !:D