Teugels strak getrokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caro27

Teugels strak getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 10:55

Ik ben rij sinds dit jaar western, dus ik ben nog een beginner. Ik heb een vraag over engels rijden. Ik heb een aantal lessen engels gehad en mij werd constant verteld dat ik de teugels strakker moest houden. Ik begrijp niet helemaal waarom dit nodig is.
Met western rij ik met redelijk losse teugels waardoor het paard zijn hoofd kan houden zoals hij dat normaal vindt. Ik zie niet in waarom mensen het nodig vinden om het hoofd naar achteren te trekken. Dit zie ik bij 99% van de mensen die engels rijden. Veel mensen zeggen tegen mij dat ze alleen contact met het bit willen, maar dat kan toch ook als een paard zijn nek gewoon gestrekt kan houden? Dat heeft bij mij nooit problemen opgeleverd.
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen waarom dit wordt gedaan. Ik wil graag engels leren rijden, maar ik hou er niet van om de teugels constant strak te houden, dus wil ik graag weten waarom en of dit nodig is. Alvast bedankt.

Caatje87

Re: Teugels strak getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:59

Om je paard na te laten geven in de dressuur, zal je toch echt een verbinding met het bit moeten hebben. Daarvoor moet je je teugels op maat houden. Maar van naar achteren trekken is geen sprake hoor. Je moet een soepele meegaande hand hebben.
Denk dat je je iets meer moet verdiepen in dressuur :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:09

Het probleem is denk ik dat er een groot verschil is tussen de verschillende dressuur instructeurs. Er zijn er nog genoeg met een 'geen gelul in de krul' mentaliteit. Dus de teugels lekker strak en als het paard 'stug' is dan maar de slof erbij en flink sleuren.. Een goede instructeur leert je om licht bitcontact te hebben en leert de ruiter om het paard soepel te rijden en op die manier nagevelijk, op een manier waarbij het die nagevelijkheid zelf aanbied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:15

Tja het ligt eraan wat jij wilt bereiken. Als je engels wilt leren rijden zul je contact moeten hebben met de teugels. Dat heeft niks te maken met strakke teugels of trekken. Je wilt dat het paard gaat nageven, dat het paard het lijf goed gaat gebruiken en de rug los laat, dat kan het paard niet door het hem lief te vragen maar zul je met je been, zit en teugels moeten doen. Je teugels dienen om het paard naar de juiste houding te leiden, het paard moet tegen de teugels aanlopen wil je dat voor elkaar krijgen. Het ene paard zakt makkelijk in de hand in lichte druk, sommige paarden hebben wat meer druk nodig. Wel altijd in combinatie met been en zit want je paard moet niet alleen zijn hoofd naar beneden doen maar het hele lijf gaan gebruiken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:25

Oveigens geld het verhaal van Joolien ook net zo goed voor western riding! Het verschil zit hem erin dat je na de correcte reactie van je paard bij western het bitcontact verlaat (en dan moet het paard in frame blijven lopen) terwijl je bij engels (licht) bit contact behoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:30

troi schreef:
Oveigens geld het verhaal van Joolien ook net zo goed voor western riding! Het verschil zit hem erin dat je na de correcte reactie van je paard bij western het bitcontact verlaat (en dan moet het paard in frame blijven lopen) terwijl je bij engels (licht) bit contact behoud.

Idd, druk erop wanneer je wat van het paard vraagt, doet hij dit, haal je de druk er weer vanaf als beloning. Druk wegnemen is een van de beste manieren om een paard te belonen.

Caro27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 11:40

Bedankt voor jullie reacties. Ik bedoel inderdaad constant spanning op de teugels of na een correctie weer loslaten. Gezien hoe een paard denkt lijkt het mij veel logischer om na druk als beloning meteen verlichting te geven. Ik ga maar eens naar een manege toe en ik kijk wel hoe het er in de les aan toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:44

Als je daarover meer wilt weten is de manege misschien niet de juiste plek. Ga eens kijken of je ergens priveles kan nemen, daar leer je veel meer van ;)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:55

overigens in de dressuur is het ook zo dat jij druk op je teugels heb als je vraagt.
en ontspant als hij na geeft..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:14

Je moet het hoofd helemaal niet naar achteren trekken. Je behoort zodanig vanachter de impuls er in te rijden dat het paard de hand opzoekt, maar hier heb je dus wel verbinding voor nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:41

Zoals "jolien & troi" reeds heel duidelijk hebben aangegeven dit is helemaal juist
Maar bij het Engels rijden is er een constante zachte verbinding, bij het Western is er een losse verbinding , maar de verbinding is er echt bij beiden.
Of je nu Engels of Western of hottentottruddels rijdt, het paard moet altijd nageven, het paard moet altijd ontspannen, het paard moet altijd zijn rug soepel gebruiken, het paard moet altijd ondertreden en dus net iets meer gewicht op de achterhand nemen, tjaaa het is een iets andere manier van rijden maar basic is het toch heel vergelijkbaar.
Er is wel een heel groot verschil in de keuze van bitten, en vooral daar zit het verschil van losse teugel contact of het iets meer gestrekte teugelcontact.
Maar er is als het goed gedaan en goed aangeleerd wordt nergens sprake van trekken of sleuren, ook niet om het paard te leren nageven, dit staat helemaal los van het correct rijden.