Naar de hand toe rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimmyke92

Naar de hand toe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 13:06

Beste bokkers,
Na twijfelen toch besloten een topic te openen, zonder discussies op te willen wekken ben ik toch benieuwd.
Ik heb sinds een jaar een hele lieve merrie. We rijden heerlijk buiten samen, grondwerk gaat goed maar het nagevelijke en ontspannen rijden in de bak blijft een opgave. Haar vorige zadel is ondertussen vervangen door een nieuwe zadel opgemeten door de zadelmaker met equiscan, er is een hele tijd een instructrice vanuit Marijke de Jong gekomen die ons heeft begeleid met recht richten, we hebben haar ondertussen van stal verplaatst (24/7 in "kudde" met inloop stal) en proberen dan ook echt alles zo goed mogelijk te doen voor haar. Nu ben ik geen top ruiter, en dressuur is in het algemeen niet zo mijn ding maar ik begrijp ook dat nagevelijk rijden erg belangrijk is voor de ontspanning van het paard. Nu hoor je altijd overal hetzelfde, je mag het paard niet forceren maar het paard moet vanzelf nageven. Dit door het paard soepel in de spieren te maken, de achterhand te laten gebruiken en goed te laten ontspannen. Maar in hoeverre kun je er nu echt vanuit gaan dat het paard dan vanzelf naar jou hand toe rijd. Ik kan mijn merrie met teugels gewoon op maat door de bak rijden, ik rijd figuren, tempo wisselingen, en gebruik mijn benen. Mijn merrie zal niet vanzelf naar beneden komen, de enige manier dat ik dit voor elkaar krijg is door haar te vragen, met de teugels. Alleen vrees ik dat ik alweer teveel moet vragen aan haar. Wanneer ik haar hier door heen rijd (dus tegelijkertijd haar voorwaarts laten lopen en een strengere, doordringende hand) kan ik vanuit daar haar steeds meer geven en haar neus uit laten steken. Helaas komt mijn paard niet zoals wordt gezegd naar mijn hand toe gereden, en ik heb nog steeds het gevoel hoe vaak we het ook proberen dat ik te streng moet zijn met mijn handen. Dit wil ik overigens helemaal niet, daarom laat ik het vaak maar zitten en rijden we lekker de bossen in. Ik raak ook vaak gefrustreerd als ze hard blijft in de mond, hierdoor wordt ik strenger met mijn handen en jawel, natuurlijk wordt ze hierdoor alleen harder. Hoe anderen het altijd blijven omschrijven (bokt, instructrice) wil mij niet lukken. Mijn merrie komt niet vrijwillig naar mijn hand. Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, in hoeverre vragen jullie je paard naar beneden dmv de teugel, hoe streng is jullie hand en in hoeverre mag je hand "streng" zijn? Voor mij blijft het een valkuil en ik blijf het idee hebben dat hoe ik mijn merrie nagevelijk rijd gewoon niet de juiste is ook niet na van alles te hebben geprobeerd.

Sorry als mijn verhaal nogal warrig over komt, en alvast bedankt :D

Doubtless

Re: Naar de hand toe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:30

Je moet natuurlijk wel iets aanbieden en iets van haar vragen.
Die hulpen moet een paard imo ook gewoon leren.

Bij het beleren van mijn merrie heb ik op een gegeven moment doorgevraagd (vanuit een voorwaarts paard met impuls je hand aanbieden en weerstand geven daar waar nodig). Nu ze wat langer onder het zadel is, is het een kwestie van teugels op maat maken en dan inderdaad achter mijn hand aan rijden. Maar dat lukt nu op deze manier omdat ik haar eerst duidelijk heb gemaakt wat ik van haar wil vragen.

Moet eerlijk zeggen dat ik mijn vraagtekens zet bij je instructrice als ze je dat niet duidelijk kan maken..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:40

meestal houd ik gewoon mijn teugels op maat, zonder extra druk oid. de pony van mijn vriendin ging zelf nageven. na lekker warm gereden te hebben, veel voltes en overgangen, en (bitloos) begon ze te zakken.
http://imageshack.us/f/163/3jx6.jpg/ (ik weet het, moet nog heel veel verbeterd worden maar ze deed dit uit zichzelf :) )
als een paard bijvoorbeeld op rechts gaat hangen of even vastpakt, geef ik wat meer druk op rechts (lees: teugels paar cm korter, niet strak oid) en dan laten ze meestal zelf los.

ik ken ook veel paarden die juist mijn hand opzoeken als je ze wat meer teugel geeft, merkt iemand anders dat ook?

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:27

bij mij werkte veel volte sluiten en dan als hij een goede buiging heeft een paar kneepjes met de buitenteugel en toen begon hij te zakken(moest van me instructrice)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

Vanuit het rechtrichten zou je denken dat moet het vanzelf gaan...Gemiddeld paard zal dit ook wel doen.

Het kan ook aan jezelf liggen. Ik heb wekelijks les en zijn nu 10 maanden verder maar heb hem nu pas redelijk in die nagevelijkheid. Heb echt aan mezelf moeten werken om hem te vragen wat ik wilde en hij daar antwoord op gaf (nageven) nu klink dit nogal zweverig maar het werkt wel ;) Misschien ligt het probleem bij jou dat je niet duidelijk ben of dat er iets in je blokkeert en hoef niet eens rijtechnisch te zijn maar uit jezelf. Beetje zweverig maar het werkte wel ;)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:13

Mijn paard heeft een lastige bouw, haar natuurlijke houding in hoofd hoog en rug weggedrukt. Hoe goed ze na losrijden ook aan mn been is (na overgangen/voltes) ze zal eigenlijk niet mn hand naar beneden opzoeken. Ik heb de afgelopen keer van mijn instructrice staphuiswerk gekregen. Daarbij moest ik heel consequent zijn, hoofd omhoog= niet goed, hoofd omlaag= wel goed. Zodra ze haar hoofd omhoog deed, moest ik weer naar beneden vragen dmv zachte kneepjes buiten-binnenhand. Zodra haar hoofd dan weer laag was, eerste dag losse teugel (dagen daarna licht contact) en aaitje over dr hals of met stem belonen.

Dit ging eigenlijk best tegen mijn gevoel in, maar voor mn paard werd het zo wel duidelijk. Paard liet zelf ook merken dat ze t fijn vond om met dr hoofd laag te lopen, briesen en ontspanning. Ik had t natuurlijk fijner gevonden als ik haar nagevelijk kan laten lopen vanuit haarzelf (mbv mijn benen en meeverende handen), maar weet nu zij iets meer nodig heeft. En moet er eerlijk bij zeggen dat ik van bokt soms best onzeker werd, omdat je daar heel vaak leest dat je weinig tot niets met je teugels mag doen om nageeflijkheid te krijgen..

En zoals Danielledm al schrijft, zoek t bij je zelf. Als je niet t antwoord krijgt wat je wilt (nagevelijkheid) stel je de verkeerde vraag of op de verkeerde manier.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:27

[RT-D] Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels moet je ff dit topic lezen, is je beeld van bokt meteen veranderd :D Er zijn dus maar heel weinig die het wel lukken om paard zonder druk naar beneden te krijgen. En dat ligt écht niet alleen aan de ruiter. Ik heb dan toevallig een bijrijdpaard waar de natuurlijke houding al lekker laag met het hoofd is, vaak ook nog op/ dichtbij de loodlijn, dus ik hoef niks te doen :) (ik ben er ook niet echt mee bezig maargoed :'))Maar er zijn genoeg paarden waar je wel weerstand moet bieden. En dat betekent niet gelijk zagen of trekken (ik ben ook niet voor kneepjes maargoed). Je moet je dus echt aanpassen aan het paard waar je op rijdt.
En nog altijd is geduld belangrijk :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:25

Je moet je paard leren de hals te strekken.
Hier komt ontspanning en aanleuning uit voort.

Nageeflijkheid komt later als je bovenstaande bevestigd hebt.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:22

Ik geloof ook absoluut dat het een heel groot deel bij mezelf ligt. Wat nu ook nog een twijfel is, is of ze er echt moeite mee heeft of dat ze gewoon een loopje met ons neemt. Wanneer er een kundige ruiter op stapt, weten hun het voor elkaar te krijgen haar heel netjes te rijden. Maar ik denk dan altijd te zien, dat dit streng gebeurd met de handen. Mijn paard heeft zelf ook de neiging veel met haar hoofd te "wiebelen" van links naar rechts, dit is naar mijn idee een balans zoeken maar het kan dan ook lijken alsof de ruiter dit doet met de teugels. Wanneer ik haar op een strengere manier naar beneden krijg, en vervolgens zorg dat ik het tempo erin houdt, kan ze uiteindelijk ook heel fijn lopen, dan staat er weinig spanning meer op mijn teugels. Dit duurt alleen even en dit doet ze zeker niet vanzelf. Wanneer ik haar gewoon laat doen zoals de meeste bokkers zouden zeggen, gaat ze lekker maar haar hoofd hoog lopen en zal ze ook nog proberen haar eigen tempo te bepalen. Het probleem is gewoon, de weg naar een fijne nagevelijkheid voelt zelfs voor mijzelf gewoon niet fijn. Ik ben te streng met de hand, het is niet alsof ik haar in de krul trek en daar hou, maar ik kan zeker toegeven dat het moment om haar naar beneden te krijgen richting trekken gaat. Als ze daar eenmaal is, kan ik beginnen met geven en ontspannen. Ik weet dat dit dus niet de correcte manier is, en geloof me, ik zou heel graag willen dat het wat soepeler kon. Zogauw als ik weer een baantje heb naast mijn studie en dingen meer op een rijtje heb (ben net op kamers gegaan) wil ik heel graag weer wekelijks les nemen om hier aan te werken.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:30

Even een vraagje: als ze nageeft, hou je de teugels nog op sanning? Of laat je dan los?

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:40

Jimmyke92 schreef:
Nu hoor je altijd overal hetzelfde, je mag het paard niet forceren maar het paard moet vanzelf nageven. Dit door het paard soepel in de spieren te maken, de achterhand te laten gebruiken en goed te laten ontspannen. Maar in hoeverre kun je er nu echt vanuit gaan dat het paard dan vanzelf naar jou hand toe rijd.

Goed topic! Ik volg even, ik vraag me namelijk precies het bovenstaande af. Mijn bijrijdpaard rijd ik nu 2 jaar echt dressuurmatig en de nageeflijkheid wil ook nog niet altijd lukken. Ze is inmiddels goed aan het been, actief en na de warming up ook lekker los. Toch is ze alleen in stap kleine stukjes nageeflijk. In draf en galop helemaal niet. Nou zegt iedereen dat die kleine stukjes vanzelf langer zullen worden, maar dat gebeurt dus niet... Ik krijg ook het idee dat ik toch iets meer moet vragen of het op een andere manier duidelijker moet maken.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:10

Patchje schreef:
Even een vraagje: als ze nageeft, hou je de teugels nog op sanning? Of laat je dan los?

ik laat niet echt 'los' maar houd geen spanning, gewoon op maat zeg maar en ik heb het idee dat ze dat ook het fijnste vinden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:39

Ik ga mee met Simpelman, eerst je paard naar de voorwaarts-neerwaartse ontspanning leren rijden. Van daaruit kun je pas met wat meer verbinding, in horizontaal evenwicht, nageeflijkheid bereiken. Daarvoor is een goede timing en dosering van de hulpen noodzakelijk, en een gevoelige hand en een ontspannen, onafhankelijke zit. Ik zou op zoek gaan naar een instructeur die je op dit spoor kan zetten. En dan liever kiezen voor een paar echt goede lessen dan per se wekelijks les willen nemen en vanwege de kosten concessies doen aan de kwaliteit van de les.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:41

Ik heb juist geleerd dat als ze nageven je los moet laten, als ze weer omhoog komen meteen weer laten nageven. Als je de spanning erop laat hebben ze zoiets van: "als ik nageef wordt er nog steeds in m'n mond getrokken." Ze hebben dan geen reden meer op nog te luisteren, want ze worden toch niet beloont. Mijn paardje geeft nu heel goed na, als ik even spanning zet gaat hij al meteen naar onder. Ik rij wel western, dus dit kan wel verschillen, maar zelf weet ik dat niet. Maar als je merkt dat ze het fijn vindt hoef je je niet aan te passen hoor ;)! Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:21

Je kunt niet los laten, want dan is je aanleuning weg. Het is belangrijk om de weerstand weg te nemen maar het contact te behouden. Als ze weer omhoog komen knijp je je hand dicht. Het gaat hier dus om één cm verschil tussen een gesloten en een licht geopende hand/ringvinger.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:53

Zorg dat je paard goed aan been is, ook longeren met passoa kan schelen en met longeren ook voorwaarts laten denk, dan pas proberen nageeflijk te krijgen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:56

tjaaaa , stel je eens open voor een heel ander inzicht, andere zienswijze, andere instructie.
je bent blijkbaar een beetje vastgeroest in dit systeem