pijn in been, beugel verliezen, hoe kan dit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

pijn in been, beugel verliezen, hoe kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:39

hoi bokkers,
ik zit met een raar probleem en kan er maar niet achter komen wat de oorzaak is.
Als ik ga rijden krijg ik vaak pijn in mijn rechter been, tijdens de gallop verlies ik deze beugel dan ook steeds...
vaak merk ik dat mijn zadel scheef ligt (iets meer naar links) dan steun ik even wat meer op de rechter kant en ligt het weer goed.
zadel is net nieuw en past perfect.

bijkomende commentaar is dat mijn merrie nog erg scheef is en wij nog vol op bezig zijn met recht richten

Leen

Re: pijn in been, beugel verliezen, hoe kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:43

Pijn in je onderbeen of bovenbeen? En zitten je laarzen goed?
Heb je al eens geprobeerd je beugels een gaatje langer of korter te maken?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:43

Je leunt dus op links, en doet daarbij iets raars met je rechterbeen (waarschijnlijk optrekken, dat kost spierkracht en daardoor verlies je je beugel ook) waardoor je daar last van krijgt.

Ga eerst leren om jezelf recht te richten, en daarmee je paard. Nu oefeningen rijden voor je paard gaat maar weinig helpen, want je belemmert het paard door je eigen scheefheid.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:45

Leen_ schreef:
Pijn in je onderbeen of bovenbeen? En zitten je laarzen goed?
Heb je al eens geprobeerd je beugels een gaatje langer of korter te maken?

vooral bovenbeen en dan meer naar de lies toe.. laarzen zitten goed ja
ik zit normaal vrij kort omdat ik springruiter ben... heb deze week op dresuurlengte gereden maar daar zat ik echt niet makkelijk op dus weer 2 gaatjes korter maar het blijft hetzelfde

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:47

Angela schreef:
Je leunt dus op links, en doet daarbij iets raars met je rechterbeen (waarschijnlijk optrekken, dat kost spierkracht en daardoor verlies je je beugel ook) waardoor je daar last van krijgt.

Ga eerst leren om jezelf recht te richten, en daarmee je paard. Nu oefeningen rijden voor je paard gaat maar weinig helpen, want je belemmert het paard door je eigen scheefheid.

nu het probleem is dat ik dit enkel bij haar heb en dus niet op andere paarden..
ik merk ook vaak op dat ik mijn hakken aan de rechterkant niet goed uitduw waardoor ik dus ofwel de beugel verlies ofwel verder in de beugel schuif en ik die steeds moet corrigeren

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:55

Laat anders een keer iemand anders op haar rijden, en kijk of die ook zoiets merkt :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:57

Je kan best op 1 paard scheef worden, door de beweging van dat paard. Dan nog moet je zorgen dat je je eigen balans op dat paard gaat vinden, anders kun je het goede voorbeeld ook niet aan je paard geven.

Neem eens les van iemand die verstand heeft van zit/houding op dat paard. Dat kan een "gewone" rijles zijn, maar dan met de nadruk op wat JIJ aan het doen bent. Soms zijn 1 of 2 lessen al genoeg om je weer een stap verder te helpen de goede richting in.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:58

Angela schreef:
Je kan best op 1 paard scheef worden, door de beweging van dat paard. Dan nog moet je zorgen dat je je eigen balans op dat paard gaat vinden, anders kun je het goede voorbeeld ook niet aan je paard geven.

Neem eens les van iemand die verstand heeft van zit/houding op dat paard. Dat kan een "gewone" rijles zijn, maar dan met de nadruk op wat JIJ aan het doen bent. Soms zijn 1 of 2 lessen al genoeg om je weer een stap verder te helpen de goede richting in.

oke dat zal ik eens proberen dan :j dankjewel hoor! _/-\o_

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:59

MultiWampie schreef:
Laat anders een keer iemand anders op haar rijden, en kijk of die ook zoiets merkt :)

mijn lesgever zat er deze week even op en ook zij merkte het maar die kon het meteen weer corrigeren.. dat kan ik ook wel maar elke keer val ik er weer terug in en sta ik weer op 0