Eindelijk aan de teugel en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ginn2

Eindelijk aan de teugel en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:00

Ik heb een paard met een vrij lange rug en zelf heb ik niet veel verstand van dressuurrijden :o Na een half jaar elke week lessen is het kwartje eindelijk gevallen en loopt mijn paard eindelijk aan de teugel. Ze heeft een fijn mooi constant tempo en rent niet meer onder mij vandaan. Mijn teugels zijn eigenlijk nog wel iets aan de lange kant. Mijn vraag is: wat nu?? Ik heb uiteraard les van een zeer goede instructeur maar die komt pas weer over een week.

Hoe krijg ik haar achterhand er nog beter onder en hoe kan ik ervoor gaan zorgen dat ze iets meer omhoog komt met haar hoofd zodat ik de teugels korter kan nemen..of werkt het een het ander in de hand?

Ik hoop dat jullie dat kunnen vertellen?

Angela

Re: Eindelijk aan de teugel en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:04

Blijf de eerste weken nog maar met een lange teugel je paard nageeflijk rijden. Vanuit daar ga je aan je overgangen werken, en ook tempowisselingen binnen de gang. Je zult merken dat als over een tijd je paard sterkter is, je teugels vanzelf meer op maat komen, niet doordat jij je paard korter pakt, maar doordat je paard zelf korter in het lijf wordt doordat het zichzelf meer gaat dragen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:04

Oprichting komt door veel te trainen met je paard, dit zorgt voor een bespiering waar het paard de kracht uit kan putten om zichzelf op te richten. :)
Ga dus eerst flink wat trainen met het dier zodat je van daaruit verder kan werken aan je oprichting. :)

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:07

Angela wat bedoel je precies met aan de overgangen werken? Dat mijn paard een mooie overgang maakt en daarbij nageeflijk blijft?

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:12

Veel schijnovergangen.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:20

schijnovergang van draf naar stap? Dus heel klein draven tegen de stap aan en dan weer been geven? Ik ben echt een leek ;-) Maar dus ook eens een flinke middendraf en dan opvangen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:24

Wacht even je hebt al een half jaar les maar je weet niks van dressuur? Ik zou toch eens andere les nemen want dat is wel een beetje vreemd := Of heb je eens in de 2 maanden les? Ik vind het ook raar dat je nu zo met aan de teugel bezig bent terwijl je zelf nog niet eens de basisdingen weet.. laat staan je paard.. Gehoorzaamheid staat nog altijd op 1 bij dressuur. :)

Niks tegen jouw hoor maar ik snap het gewoon niet helemaal :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:25

Veel overgangen. Iedere keer dat je een overgang correct rijd, dus met voldoende impuls moet het achterbeen iedere keer werken.
Het achterbeen maak je hiermee sterker, en als het achterbeen sterker wordt kan het beter dragen. Als het achterbeen meer gewicht kan dragen kan het achterbeen meer onder de massa schuiven, komt de voorkant naar boven en kun je werken aan oprichting

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:29

secricible schreef:
Veel overgangen. Iedere keer dat je een overgang correct rijd, dus met voldoende impuls moet het achterbeen iedere keer werken.
Het achterbeen maak je hiermee sterker, en als het achterbeen sterker wordt kan het beter dragen. Als het achterbeen meer gewicht kan dragen kan het achterbeen meer onder de massa schuiven, komt de voorkant naar boven en kun je werken aan oprichting

Dank je voor je duidelijke antwoord! Dat is wat ik wil weten en daar kan ik wat mee.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:29

Volgens mij doe je het verkeerd om. Jouw paard is 'aan de teugel' maar gebruikt zijn achterbenen niet. Dan rijd je dus van voor naar achter, en dat is niet de bedoeling! Je moet juist van achter naar voor rijden, dus eerst de achterbenen eronder, dan gaat hij vanzelf aan de teugel.

Ik denk ook dat je beter ergens anders les kan nemen. Dressuur is namelijk de basis van alles :j

Succes!

Edit: en onthoud: 'aan de teugel' moet geen doel zijn, maar een resultaat van goed rijden! Gewoon lekker plezier maken en heel veel leren :D

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:40

Mijn paard gebruikt wel zijn achterbenen hoor maar moet inderdaad nog veel sterker worden zodat hij beter kan gaan dragen en ik wilde graag weten hoe. Misschien ben ik ongelukkig geweest in mijn woordkeus aan de teugel en had ik beter kunnen schrijven nageeflijk. Ik heb een zeer gerenommeerde instructeur aan hem ligt het niet en aan mij ook niet. Mijn paard had een trauma en we zijn al heel ver gekomen. dat ze nu eindelijk loslaat is een mijlpaal op zich. Gelukkig nu duidelijke tips waar ik mee verder kan..veel dank.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:45

Dat ze nu eindelijk loslaat moet je niet zien als mijlpaal, net zo min als dat je moet denken dat je paard nageeflijk moet zijn om te kunnen dressuren.. Nageeflijkheid is een resultaat, een gevolg, geen doel. En zo komt het wel over. Hoe is de gehoorzaamheid op de hulpen, lengtebuiging, stelling? Wat zijn haar scheefheden weet je dat?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:46

Misschien was het idd een verkeerde woordkeus. Hoe je het nu vertelt klinkt al beter :j

Om de achterbenen sterker te maken kun je (schijn)overgangen, schoudervoor/schouderbinnenwaarts of evt. andere zijgangen doen als jullie daar aan toe zijn. Zelf vind ik het openen en sluiten van voltes een hele fijne oefening. Je rijdt het achterbeen eronder, je richt recht en je oefent je zijgangen.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:52

Ze is heel gehoorzaam op mijn hulpen, ze is een rechtsgebogen paard maar is goed in balans. En ik zie het toch wel als een mijlpaal want je wil niet weten welke lange weg we hebben afgelegd dus in dat opzicht is het zeker een mijlpaal. Het is een genomen stap na vele uren oefenen en werken aan een constant tempo..dat was het doel. De nageeflijkheid is daar een gevolg van.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:54

schijnovergangen, tempowisselingen en voltes sluiten en openen zijn een mooi begin voor de komende weken denk ik..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:45

Het de proces van nageeflijk naar een (meer) dragend paard is een weg die wel een stuk langer duurt als een paar weken, denk ik maanden en jaren, afhankelijk van je eigen kunnen als ruiter.

Nu de nageeflijkheid er is, ga werken aan het helemaal recht maken van je paard, in alle gangen, en dan ook echt op de millimeter. Veel paarden zijn nageeflijk in hun kromheid, zorg dat ze ook nageeflijk zijn als ze recht lopen, en werk eraan om dit steeds te verbeteren.

Probeer je plezier ook echt te halen uit kleine dingen, en focus je niet teveel op een dragend paard. Dat gaat nog wel even duren, en de weg daar naartoe is juist zo leuk :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:28

ginn2 schreef:
Mijn paard gebruikt wel zijn achterbenen hoor maar moet inderdaad nog veel sterker worden zodat hij beter kan gaan dragen en ik wilde graag weten hoe. Misschien ben ik ongelukkig geweest in mijn woordkeus aan de teugel en had ik beter kunnen schrijven nageeflijk. Ik heb een zeer gerenommeerde instructeur aan hem ligt het niet en aan mij ook niet. Mijn paard had een trauma en we zijn al heel ver gekomen. dat ze nu eindelijk loslaat is een mijlpaal op zich. Gelukkig nu duidelijke tips waar ik mee verder kan..veel dank.

Dat je (nog) niet veel van dressuur weet is helemaal niet erg, alles kun je leren! :D

Vraag het eens aan je instructeur, ga het gesprek aan. Gewoon recht op de man afvragen WAAROM jullie eerst werken aan het in jou ogen 'aan de teugel' en is het wel echt 'aan de teugel' of is het meer werken aan ontspanning? ;) Waarom kiest jou instructeur bij jullie voor deze 'aanpak' en wat zijn de volgende stappen? Vraag eens wat het lange termijn plan is en hoe je instructeur dat denkt te bereiken met jullie.

Je kan dan hele interessante antwoorden krijgen, nog beter en fijner ook dan wat we hier op bokt vanachter een computer scherm kunnen. Vraag je instructeur maar de oren van het hoofd! :)