Beenligging te ver naar voren, verlies beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibanez

Beenligging te ver naar voren, verlies beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:27

Hoi,

Sinds ik weer ben begonnen met rijden heb ik de irritante gewoonte om mijn benen te ver naar voren te houden. _-:(
Ik heb dan ook een beetje stoelzit volgens mij (alhoewel het misschien ook ligt aan het feit dat het een vhz zadel is en ik meestal op dressuurzadels heb gezeten). Ik verlies dan ook nog weleens de beugels, dus ik denk dat ik gewoon teveel spanning heb of teveel klem. Zonder zadel of zonder beugels zit ik voor mijn gevoel beter. Heeft iemand een idee waar het aan ligt, of een tip?

Groetjes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:39

Ibanez is niet zo moeilijk hoor. Je been wat meer naar achteren leggen, dan je onderbenen lang maken zodat je haar contact kunt maken met je paard en goed op je zit beenknobbels gaan zitten. Dan check of je vanaf je schouder, heup, kuit één lijn kunt trekken. Als je dat kunt dan zit je goed. In het begin voelt het wellicht wat raar maar dat went echt wel.
Ook kun je iemand aan de kant vragen om mee te kijken of je goed zit. Belangrijk is dat jij in balans zit dus in het midden van je zadel.Als je in stoelzit zit, dan zit ja te ver naar achteren en dat is niet fijn voor je paard.
Als je geen beugels hebt of geen zadel zoek je vanzelf je balans blijkbaar want anders kukel je van je paard. BLijkbaar gebruik jij je beugels als steun ipv dat je voet er lichtjes op rust. Succes ermee.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 18:15

Klinkt makkelijk ja. Zijn het echt alleen mijn onderbenen? Als ik goed ga zitten, zit ik echt niet in balans. Zou heb misschien helpen als ik met zadel zonder beugels rij?

(En niet meer op stoelen ga zitten voorlopig...)

Sjolvir

Re: Beenligging te ver naar voren, verlies beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:18

Klinkt een beetje alsof je onbewust je knieen optrekt en daardoor je beugels verliest.
Want ook als je je benen naar voren steekt al dan niet in stoelzit, zouden je beugels aan je voeten moeten
blijven.

Probeer de je benen te ontspannen en daarin lang te maken, ook weer niet overdreven je hak proberen uit te drukken, dat werkt ook niet. juist ontspannen af laten hangen als het ware.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:17

Ibanez schreef:
Klinkt makkelijk ja. Zijn het echt alleen mijn onderbenen? Als ik goed ga zitten, zit ik echt niet in balans. Zou heb misschien helpen als ik met zadel zonder beugels rij?

(En niet meer op stoelen ga zitten voorlopig...)

Nee goed lezen. Het zijn niet alleen je onderbenen. Ik schrijf je bovenbenen wat naar achteren leggen en dan je onderbenen uitduwen zodat je haar contact hebt met je kuiten etc. Ga echt op je kont zitten als het waren een beetje in het zadel en voel eens of je jouw zit been knobbels kunt voelen. Als je zonder beugels rijdt gaat het wel goed, dus altijd goed idee, want blijkbaar ga je dan wel echt op je kont zitten en in balans. Als je goed zit en in onbalans zou zitten kan het zijn dat je moet wennen aan het gevoel of je hebt een heel fout zadel. Laat eens iemand mee kijken.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:23

Aha, ik snap wat je bedoelt. Dat wordt oefenen en wennen dan. Bedankt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:31

Heb je zeker weten de beugels niet te kort? Daarvan ga je ook al snel meer in stoel zit zitten namelijk..

Als je de beugels op de goede lengte hebt, dus niet te lang of te kort, en je zit goed (alsof je zonder zadel zit bij wijze van), dan zit je als het goed is al helemaal niet meer in stoelzit zonder daar iets voor te doen. Je kan ook eerst je beugels uit doen, goed gaan zitten en dan je beugel weer pakken. Als het goed is valt je voet dan zelfs al automatisch in je beugel.. ;)

Zit je eenmaal goed en in balans, let er dan op dat je je gehele been niet te ver naar voren hebt, we zeggen wel dat we op een paard zitten, maar onze houding is eigenlijk helemaal geen zit houding. Je moet het paard onder de ruiter vandaan kunnen trekken zonder dat de ruiter daarbij op z'n smoel zou gaan. Oftewel de ruiter moet (als het paard er onder vandaan getrokken word) netjes op z'n voeten landen in een rechte houding met licht gebogen knieën (dressuurzadel) of sterker gebogen knieën (springzadel), maar het zal nooit in een houding terecht moeten komen waarbij je er bij wijze van zo een stoel onder kunt schuiven. Gebeurt dit wel dan blijft de ruiter overigens ook niet staan maar valt dan achterover.. :)

Probeer er dus goed op te letten dat je al in je bovenbenen niet te veel wilt gaan "zitten", wat ook helpt daarbij is denkbeeldig je knieën naar beneden heen drukken (naar de teen van je voet).

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:41

Precies, dat las ik dus ergens.. Toen zag ik rijfoto's van mezelf en zag ik het bij mezelf!
Volgens mij zijn mijn beugels wel goed, maar ik ga eerst eens mijn houding zonder beugels oefenen. Als je houding goed is, zou het in principe niet uit moeten maken of je met of zonder beugels rijdt of wel?

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:34

Ik had mijn beugels ook te kort, viel niet eens op omdat ik korte pootjes heb :')