Hoe krijg je een strakke pony los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_96

Hoe krijg je een strakke pony los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 10:53

Hallo allemaal,

Ik rij sinds 2 jaar een 11-jarig E pony. Wij hebben deze pony als sinds zijn 4 jaar, maar door medische redenen is hij een aantal jaar gereden en uitgebracht op dressuurwedstrijd door een kennis van ons.
Dit ging heel goed, tot dat hij M1/M2 moest gaan lopen. Toen is hij helemaal in de staak gegaan en dat meisje dat hem toen reed heeft hem erg veel in zijn mond getrokken en dus veel pijn gedaan.

Hij is weer naar ons gekomen, en na een heeft het vertrouwen weer gevonden in mensen. Hij is heel strak in zijn lichaam, hij laat niet los, niet in zijn hals maar ook niet in zijn rug. We hebben door alles en iedereen laten onderzoeken en daar kwam niks uit, alleen dat zijn nekwervels een beetje scheef staan, dit kan waarschijnlijk komen doordat hij vroeger een keer is gevallen op de straat. De arts zijn dat dit verder zijn prestaties niet kan belemmeren.

Omdat hij zo strak loopt en totaal niet aan de teugel wilt lopen (hij loopt echt helemaal met zijn hoofd in de lucht, net als een giraf) ben ik er maar mee gaan springen. Dit doet hij heel erg goed, momenteel L springen en afgelopen zomer kampioen in het B. Er zijn tijden dat hij wel fijn loopt en los la, maar ook tijden, zoals nu dat ik er niks mee kan. Het vreemde is dat hij aan de pessoa wel fijn en los loopt, totdat je hem hoger op plaats, dan gaat hij iets strakker lopen. Zodra ik of iemand anders erop ga verstijfd en verstrakt hij helemaal weer.

Ik vind dit heel zielig voor hem en vervelend voor mij. Hij hoeft van mij echt niet als een Z pony te lopen, ook al kan hij wel alle oefeningen. Het probleem is nu gewoon omdat hij niet loslaat kan ik ook niet fijn trainen voor het springen, zoals tempowisselingen rijden, korte bochten draaien. Waardoor hij ook niet zo lekker in het lijf springt. Met dressuur gaat hij ook een houterig lopen omdat hij zich niet durft los te laten. Ook als ik mijn teugel niet op maat pakt, is hij strak.

Iemand tips?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:56

Ik zou die pony gewoon eens even lekker laten staan. Masseur/osteopaat/noemhetmaarop er een keer (of meerdere keren indien nodig) bij en dan lekker een maand of 3 de wei in gooien. Dan rustig aan weer eens licht gaan trainen, nog niet rijden want bij het rijden gaat het volgens mij fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:57

Ik dacht eigenlijk een beetje aan KS, zijn er foto's gemaakt?
Vooral omdat hij het laag ingesteld (pessoa) niet doet, maar wel bij het hoger instellen en bij belasting van de rug.

Denise_96

Re: Hoe krijg je een strakke pony los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 11:06

Ja er zijn voorheen wel foto's gemaakt. Daar kwam niks uit.
Het gekke is ook altijd dat als hij er helemaal is, dus echt los is, dit eb ik nog maar een aantal keer gehad de laatste tijd, dan kan ik er alles mee. Maar het loswerken is een probleem.
Wat is KS als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:10

Nee als er op foto's niets was zal het dat niet zijn (kissing spines).
Heb je les? Misschien is het een idee om regelmatig te longeren, eventueel ook voor het rijden zodat hij al wat losser is voordat je er op stapt. Dat maakt het ook makkelijker loswerken daarna.

Denise_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 11:26

Goed idee dankje