Fjord en galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Fjord en galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:29

Het valt mij op dat een heleboel fjorden moeilijkheden hebben met de galop.
Dat zie ik bij de mijne ook heel erg, die valt er steeds uit en kan geen volte galopperen zonder in draf te schieten. (Nee ze mankeert niets)
Is dit puur toeval of is dit een algemeen voorkomend probleem bij fjorden/koudbloeden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:33

Puur toeval, ieder scheef paard heeft moeite met galop onder het zadel, die van mij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:39

Een correct geschoolde fjord kan prima en zonder problemen in galop alles doen...

Maar misschien zit daar bij de ruiter net het probleem...
Ze worden meestal door recreatie ruiters gereden, die lang niet altijd echt serieus dressuurmatig trainen, maar vooral voor de lol rijden, lekker buitenritten,etc.

En dan kun je de opleiding van het paard inderdaad niet vergelijken met die van een kwpnner die dagelijks een uur door een serieuze ZZ ruiter op training staat ;-)

Mijn eigen fjord deed het keurig, ik had haar zelf ingereden en getraind.
LL dressuur dilloma met winst, kampioen bestgaand, etc. Maar verder geen wedstrijden gereden.

En ik ken er genoeg die zelfs in de hoge dressuursport prima meelopen.

Maar serieuze training en natuurlijk een paard dat op juist gewicht is, is wel belangrijk.
Want helaas worden ze heel vaak ook extreem vet gehouden door mensen. En dat maakt t ook niet makkelijker.
Als je zelf obees bent, is het ook niet mogelijk om je evenwicht goed te houden tijdens het rennen. Dat is met paarden niet anders.

heidiLOVER

Re: Fjord en galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:45

Mijn fjord kan inderdaad prima een volte maken in galop, middengalop en weer terug en blijft in principe net zo lang galopperen tot ik zeg dat ze mag draven.
ik moet zeggen dat toen ik haar nog niet echt trainde dit veel moeilijker ging, ze bleef wel in galop maar rende haar rondje en viel in draf zodra ik zei dat ze mocht stoppen. Daar heeft veel tijd in gezeten maar dit is meer omdat ze scheef was en ook nog steeds een beetje is. Grote kans dat jouw fjord dus ook scheef is. Het is inderdaad net hoe ze getraind worden en als je er mee aan de slag gaat wordt het steeds beter. Ook hier is er nog veel werk aan de winkel, maar het is dan ook al stukken beter dan een half jaar geleden :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:48

Ik ben een recreatieve ruiter ja, ik heb zelf overgewicht maar ik ben al 10kg afgevallen. (Ik weeg nu 77,9kg) mijn fjord heeft ook overgewicht, die is ook op dieet en die is ook al wat kilo's kwijt onderhand. Binnenkort krijg ik dressuur les want ik wil volgend jaar of dat jaar daarna starten in de B.

Mijn fjord is idd scheef. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan oplossen, ik ben al bezig om haar rechterkant extra te trainen en ik had al hulp gezocht voor het rechtrichten maar dit koste makkelijk 30 euro per half uur en dat is wat te duur. :+

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:58

die van mij had moeite met de galop. met veel oefenen gaat het erg goed, en heeft ze meer kracht in de galop gekregen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:21

Samblabla schreef:
Is dit puur toeval of is dit een algemeen voorkomend probleem bij fjorden/koudbloeden?

Veel koudbloeden hebben uit zichzelf wel een voorkeur voor de draf boven de galop, zijn daar lang geleden ook meer op gefokt (destijds meer trekpaarden dan rijpaarden immers.)

Maar ze kunnen het prima leren. Consequent zijn en niet accepteren dat 'ie terugvalt. Dat betekent dus alert zijn omdat je weet dat 'ie terug wil vallen, en dan net iets daarvoor ingrijpen.

En verder werken aan soepelheid (voltes en slangevoltes voor een beetje buiging), en kracht om de sprong te maken dus de achterhand trainen. Dat doe je oa door veel overgangen te rijden en regelmatig het aanspringen te oefenen.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:51

Mijn bijrijdfjord had en heeft nog steeds wel moeite met galop. Eerst lukte het helemaal niet in de bak. Ze ging alleen maar hard draven of het lukte maar een paar galopssprongen. Puur omdat ze inderdaad te zwaar was en veel kracht en evenwicht miste. Ik ben gaan trainen om haar goed actief en aan het been te krijgen in stap en draf. Veel overgangen en schijnovergangen rijden. Daarnaast is ze ook flink afgevallen. De galop ben ik daarna eerst gewoon buiten gaan oefenen, op een lang recht pad en in haar eigen tempo. Op een gegeven moment kon ik buiten schakelen naar een langzamer of sneller tempo en ben ik galop ook in de bak gaan oefenen. Ze vind het nog steeds niet makkelijk en valt snel naar binnen of van de hoefslag af. Maar het gaat wel steeds beter.
Nu trouwens helaas even weer niet. Ze is kreupel geweest en heeft 4 weken stilgestaan. Ze is nu helaas weer wat aan de zware kant en haar conditie is weg. Dan heb je ook meteen een terugval met rijden...