Ik zit scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

Ik zit scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 12:14

Ik rij inmiddels al ongeveer tien jaar paard, maar loop het laatste jaar tegen een geheel nieuw probleem aan.
Ik heb er ineens moeite mee om recht te zitten op mijn paard en ik kan niet ontdekken of ik nou altijd mijn beugels ongelijk heb,
of dat ik zelf een fout evenwicht heb; Ik begrijp er niks van. Wat ik wel merk is dat ik mijn paard er gigantisch mee belemmer, omdat ik
natuurlijk ook haar constant uit balans haal.

Nou heeft mijn instructrice mij een keer door een les heen geloodst zonder beugels, en je raadt het al, dan heb ik dus nergens last van!
Heeft iemand tips voor me, of heeft iemand dit zelf ook meegemaakt ? Ik ben benieuwd naar oplossingen, want ik raak er oprecht gefrustreerd van.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:17

Ik heb hier ook een tijdje mee gezeten. Doe het nu nog steeds wel een beetje, maar is al een stuk verbeterd. Wat bij vooral goed gewerkt heeft, is erop te letten dat je op allebei je zitbeenknobbels zit. Dus eigenlijk dat je constant op blijft letten dat je je beide zitbeenknobbels op het zadel voelt. Verder schouders naar achteren en benen lang maken. Wat ook helpt is niet de steun te zoeken op je beugels, maar vanuit je heupen rijden ipv je voeten.

Mabotje

Re: Ik zit scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:29

Er is een mogelijkheid dat je zelf scheef bent. Is er iets gebeurt? Gevallen, flink gestoten? Er hoeft trouwens niet eens echt iets gebeurd te zijn. Ik kwam er achter tijdens galop op mijn nieuwe paard en dan alleen in de linkergalop. Er klopte iets gewoon niet. Paard na laten kijken door Osteo, was prima. Daarna zelf naar manueel arts en ik was dus scheef, bekken stonden gedraaid. Recht laten zetten en het euvel was verholpen. Na verloop van tijd gaat het bij mij toch weer scheef ben ik achter gekomen, zonder dat er iets geks hoeft te gebeuren. Dus nu ga ik ong. iedere 10-12 maanden voor een 'onderhoudsbeurt' naar de arts, ook ter controle en meestal moet het wel wat rechtgezet worden. Hoe rechter ik ben/wordt, hoe sneller ik voel wanneer het fout is.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 12:35

Oh daar ben ik wel heel erg benieuwd naar wat je nou zegt, Mabotje. Ik heb namelijk een heftig auto ongeluk gehad, waar ik naar mijn idee wel het een en het ander aan overgehouden heb naar mijn idee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:36

Ik zou inderdaad eens naar een goede manueel gaan als ik jou was. :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:39

Ga op zoek naar een goede manueel die ook een flexchair heeft staan. Die moet je een heel eind op weg kunnen helpen om je lijf weer recht te krijgen en een goede instructeur kan je dan helpen om dit op het paard weer toe te passen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:41

Zet je beugels ongelijk zodat jij ongelijk zit, en wat meer voor je gevoel schuin gaan zitten.
Daarna langzamerhand de beugels weer gelijk maken.

Zo heb ik het mezelf afgeleerd, ik bleek ook totaal scheef te zitten nadat ik was overgestapt van pony naar paard xd

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:44

@xEmily: jouw voorstel lijkt me geen oplossing, daarmee pak je niet de oorzaak aan en zeker als TS een ongeluk heeft gehad, dan is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak dat er iets niet goed zit.
Ik heb na de 1e 'rechtzetting' ook een auto-ongeluk gehad, merkte meteen dat het wéér niet goed was. Ben van opzij aangereden en niet alleen mijn bekken, maar ook mijn nek stond scheef. Dat werkt allemaal door.

Nog een mooi voorbeeld, van mijn bijrijdster destijds: het paard wat zij reed (ik heb er 2 nl) ging op een gegeven moment kreupelen, en niet zo'n beetje ook. Jullie kennen mijn paard natuurlijk niet, maar ik had 'm toen al 12 jaar en hij had nog nooit iets gehad en nog nooit kreupel gelopen. Het was geen blessure op de benen, dat kon ik zien en merken want daar kende ik hem te goed voor, maar wat dan wel? En niet op 1 been kreupel, maar gewoon rondom! Hij kon gewoon niet meer normaal lopen.
In die tijd ging mijn bijrijdster met mij mee op vakantie en daar maakte ik bij toeval deze foto van haar. Misschien niet eens goed te zien, maar ze zat echt met een S-bocht in haar rug en heupen op het paard.

Afbeelding

Toen wist ik het: mijn paard was zo scheef gereden, dat hij het niet meer op kon vangen en ervan ging kreupelen.
Het is me nooit opgevallen omdat ze gewoon altijd zelfstandig mocht rijden en het als haar eigen paard mocht beschouwen. Maar toen de vakantiefoto's bekeken werden, wist ik het meteen. Ik heb Martin vd Dungen naar mijn paard laten kijken... echt hartstikke scheef en vast. Hij heeft 2 behandelingen moeten doen en ik heb 3 maanden grond- & handwerk gedaan om zijn lijf weer op orde te krijgen.
Mijn bijrijdster heb ik ook naar mijn arts gestuurd. Daarbij wil ik meteen opmerken dat niet iedere manueel arts ook een goede is, niet iedere osteo is een goede, niet iedere fysio is ook een goede... Voordat ik bij deze arts terecht kwam heb ik 10 jaar met vreselijke rugpijn rondgelopen, ziekenhuis in en uit, door heel Nederland, scans gehad etc. Niemand kon me helpen en ik was 'afgeschreven' en moest er maar mee leren leven (AMC Amsterdam). Als het voortaan zo erg is dat je alleen nog maar als een kerel kunt plassen, dus boven toilet hangen, omdat je niet meer kunt zitten, dan wordt je daar níet blij van. Maar dit allemaal terzijde ;)

Om even op het onderwerp terug te komen: mijn bijrijdster dus naar mijn arts gestuurd. Hartstikke, maar dan ook hartstikke scheef was ze. Geen wonder dat ze ook vaak last van haar rug had! Ze heeft 3-4 behandelingen nodig gehad om het goed te krijgen. Daarna heb ik haar op mijn andere paard laten lessen bij een dressuurinstructrice. Wij rijden western, maar dit leek me op dat moment de beste oplossing. In de dressuur is men vaak toch iets meer bezig met rechtrichten. Hier werd dus ook op gefocussed, maar dan op het rechtrichten van de ruiter en ik was steeds bij alle lessen aanwezig om het in de gaten te houden.
Het heeft even tijd nodig gehad voor haar lichaam om van de 'foute houding' af te komen, maar als je haar nu vraagt om zo scheef te gaan zitten, dan lukt het haar niet eens meer.
Na 3 maanden was mijn paard ook weer ok en konden ze samen weer beginnen. Nooit meer problemen gehad en nu gaat ze zelf ook regelmatig naar betreffende arts voor een 'onderhoudsbeurt'.

Kortom, als je eigenlijk nooit problemen hebt gehad en nu wel, dan zou ik je lijf na laten kijken en behandelen vóórdat je paard er ook onder gaat lijden.