Simpelman schreef:Een paard gaat voorwaarts omdat als gehoorzaam is en de hulp begrepen heeft, daar hoef je echt niet voor te gaan zitten prikken.
Sporen hebben een heel andere functie.
Je kunt beter rustigen kalm een dressuurzweepje gebruiken en opnieuw uitleggen wat je van je paard verwacht.
Als je een reactie krijgt die een beetje in de richting gaat van waar je heen wilt héééél veel belonen.
Leer je paard werken voor beloning en waardering.
CM_ schreef:Gezien je beenligging zou ik geen sporen nemen, ook ik zou kiezen voor een zweepje, om je kuithulp kracht bij te staan, sporen zijn in dit geval onnodig , en gezien je met je hakken drijft nog vervelend voor het paard ook.
Neem gewoon goed les waarbij je leert paard aan de hulpen te zetten.
hier ben ik het mee eens...
Als ik je foto's zo bekijk vind ik je het echt wel meevallen... ik heb ook een fries en mijn benen hangen op dezelfde positie als bij jou...
Ik denk dat dit eerder gehoorzaamheid aan de hulpen is... vergeet niet dat een paard al moet reageren op KUITdruk en de bekken naar voren kantelen... gebeurd dit niet dan iets grover en dan nog niet dan kietelen met zweepje achter je been... dan nog niet? dan iets grover inkomen met zweepje en dit afbouwen....maar het doel is de kuit en je bekken.
Sporen zijn voor verfijning en verzamelen....
al snap ik het best... want ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten... Ik kon vroeger echt niet rijden zonder spoor.... Nu ik ben begonnen met bewust rijden en bewuste reactie op mijn zit heb ik geen sporen meer nodig