Sporen erbij of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Sporen erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 09:32

Ik rij mijn bijrijdfries altijd al zonder sporen, maar zolang ik haar rij kom ik gewoon te kort met mijn benen, ze is ontzettend breed (oud gebouwde fries) Waardoor ik voor mijn gevoel niet duidelijk kan zijn met mijn hulpen.
Is het een optie om met sporen te rijden? om duidelijker te zijn in mijn hulpen, zodat ze mij ook beter snapt. Nu zit ik tijdens het rijden gewoon de hele tijd aan te sporen met mijn benen, waardoor ik ook mijn hakken weer optrek.

Haar eigenaar rijd haar ook met sporen, maar die is 1,85 :P

Foto:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3936_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2680_n.jpg

groetjes, [naam].

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:12

In principe moet het paard gewoon reageren op druk van je been, dus geen hakken of sporen. Ik had vroeger altijd het probleem dat ik zo klein en licht was dat druk geven niks uithaalde :+ Constant aansporen zonder een reactie is niet fijn voor jezelf, maar ook verwarrend voor het paard. Hulp geven is reactie, gebeurt dat niet moet je een duidelijkere hulp geven.

Als de eigenaar met zelf sporen rijdt, kun je het dan niet uitleggen en vragen of je het mag proberen? Natuurlijk wel op je beenhouding letten, niet te onstabiel en geen hakken optrekken zodat je steeds met de sporen tegen de buik tikt.

Veel plezier met je paardje :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Sporen erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:16

Ik snap wat je bedoeld, mijn paard is ook zo gebouwd, dat je wel verschrikkelijke O-benen moet hebben wil je daar je been bij aan kunnen sluiten.
Voordeel is dat zij heel gevoelig is, als je het voorwaartse al op je kuit kunt regelen scheelt dat al een hoop. Voor het zijwaartse jammer maar helaas, dan zal ik toch even mijn hak op moeten trekken, anders kom ik er niet bij. Ik denk dat je daar gewoon niet veel aan kunt doen. Als je je voeten erg stil houd kun je met een spoor de te overbruggen afstand kleiner maken, dat wel. Dan hoef je minder je hak op te tillen. Pas wel op dat je paard er niet slecht aan het been van raakt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:35

Een paard gaat voorwaarts omdat als gehoorzaam is en de hulp begrepen heeft, daar hoef je echt niet voor te gaan zitten prikken.
Sporen hebben een heel andere functie.

Je kunt beter rustigen kalm een dressuurzweepje gebruiken en opnieuw uitleggen wat je van je paard verwacht.
Als je een reactie krijgt die een beetje in de richting gaat van waar je heen wilt héééél veel belonen.
Leer je paard werken voor beloning en waardering.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:56

@simpelplan, ik begrijp je punt maar dat is niet wat ik bedoel. Mijn probleem is dat ik er niet goed bij kan, niet dat ze niet goed aan het been is. Ik kan haar nu gewoon niet goed duidelijk maken met wat ik wil. omdat ik er niet bij kan. En ik ben absoluut niet van plan om maar random met sporen te gaan prikken, mijn bedoeling is alleen om mijn beenhulp te 'veruidelijker' Zodat rijden voor mij niet zo zwaar is omdat ik contstand in de O positite zit met mijn benen, als ik dan ook nog met mijn benen bezig ga krijg ik alleen maar verschrikkelijk veel last van mijn heupen. En voor mijn fries, zodat ze me beter begrijpt.

@gypsy, ibanez

Dankjewel voor jullie reactie, ik ga er even serieus over nadenken en ik denk dat ik wel overstap op sporen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:08

Je kunt je Fries leren voorwaarts gaan als je stop zegt.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:45

Wat bedoel je daar precies mee?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:49

eeh, je komt er gewoon bij toch? :+ jij hebt meer ruimte over dan ik heb.
volgensmij meer een questie van streng zijn want hij voelt jou echt wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:51

Ik bedoel daarmee dat het niet uit maakt waar je benen liggen.
Hulpen zijn in de eerste plaats signalen die iets aan je paard vragen.
Dat wat wat je met je hulp aan je paard vraagt moet je hem eerst uitleggen, iets in de goede richting belonen, de rest negeren.
Heel lichte druk uitoefenen om in de richting van je doel te gaan.

Zo kun je je paard leren halt houden op een kuitdruk, het is maar wat je met hem afspreekt.

Met andere woorden: een paard is geen automaat die zomaar juist reageert op een bepaalde hulp.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:53

Dus je bedoelt dat ik haar moet leren om op lichte kuitdruk te reageren?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:54

Fair schreef:
Dus je bedoelt dat ik haar moet leren om op lichte kuitdruk te reageren?

Precies, daar moet je de tijd voor nemen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:55

dat is het principe van beengeven ja... :+
en ze voelt je prima

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:58

Okee dan begrijp ik het. :j Ik zal er mee bezig gaan en aan mijn instructrice vragen of ze mer er bij kan helpen :)
Overigens rij ik ook richting klassieke rijkunst. (Antoine de both) Dus ze wil me vast helpen. :)

@Unihorses

Dat is er alleen weer wat lastig in te rijden als ze meer dan 5 jaar heeft stil gestaan, ik rij haar nu nog maar 3 maandjes, dus het is allemaal nog even uitvogelen.
Ze kan mij prima voelen, maar voor mijn gevoel niet, en ik kom elke keer met verschrikkelijke pijn in mijn heupen van het paard af, Dus ik zie sporen ook als een uitkomst voor mij, zo hoef ik net wat minder met mijn benen te doen (het is eerder duidelijk) Zodat de pijn voor mij ook wat minder zou worden. In principe is mijn bouw gewoon niet geschikt voor haar. maar ik laat haar niet weer stilstaan, dat is gewoon niet eerlijk voor haar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:59

Ik denk niet dat sporen echt zo nodig zijn als je zelf denkt volgens mij valt het wel mee gezien de foto's.
Het is helaas geen foto van de zijkant maar misschien je onderbeen nog wat naar achter leggen?
Dit had ik eerst ook niet goed waardoor ik ook mn hak op moest trekken om been te geven..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:00

Een paard kan het verschil voelen op tussen een op zijn lichaam plaats nemende vlieg, mug of horzel.
Hij reageert verschillend op elk.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 19:01

Ik kan de volgende x rijden wel een foto van de zijkant maken :) Dankjewel voor de tip, ik zal het meenemen :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:10

Als je controle hebt over je benen kun je het gewoon proberen, geen idee waarom mensen hier zo spastisch op reageren, volgens mij rijdt het merendeel met sporen gedurende periodes omdat je wel een grens kan stellen. Niet reageren op kuitdruk, spoor er in. Na drie keer kun je ze waarschijnlijk weer afdoen. Sommige paarden walsen door je been heen. Iedereen is hier zo'n heilige boon en hebben paarden die alles op je lieve stem voor je doen jeh right

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:13

piezze schreef:
Als je controle hebt over je benen kun je het gewoon proberen, geen idee waarom mensen hier zo spastisch op reageren, volgens mij rijdt het merendeel met sporen gedurende periodes omdat je wel een grens kan stellen. Niet reageren op kuitdruk, spoor er in. Na drie keer kun je ze waarschijnlijk weer afdoen. Sommige paarden walsen door je been heen. Iedereen is hier zo'n heilige boon en hebben paarden die alles op je lieve stem voor je doen jeh right

dan vind ik een zweepje toch echt een eerdere stap... veel minder gevaarlijk bij de meeste ruiters.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:16

Je komt zo'n 20 à 30 cm onder het zadel uit, die voelt jou hulpen echt wel. Ze wil er niet op reageren, maw ze is niet aan het been, dat is wat anders en daar helpen sporen helaas niet bij. Betere oplossing is eerst eens handiger worden met je zweephulpen. Jij geeft een beenhulp en als er geen direct voelbare reactie volgt krijgt ze een tik.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:04

Sommige paarden zullen de sporen duidelijker vinden danceen tik met de zweep. bijkomend voordeel is dat je rustiger blijft in je hand. maar is afhankelijk van hoe consequente ruiter je bent en je kundigheid

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:14

Dat klopt, de nuance van een stil been is echter wel belangrijk. Sporen met een onrustig been maken meer 'schade' op lange termijn, dan zo nu en dan een bewegende hand vanwege de correctie met de zweep.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:02

Word een beetje simpel van sommige mensen hier. :+

Het paard voelt inderdaad de kuitdruk wel, maar heeft nu blijkbaar nog niet veel zin om daar op te reageren. Spoortje kan dan helpen om na de kuitdruk een wat flinkere hulp te geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:05

Gezien je beenligging zou ik geen sporen nemen, ook ik zou kiezen voor een zweepje, om je kuithulp kracht bij te staan, sporen zijn in dit geval onnodig , en gezien je met je hakken drijft nog vervelend voor het paard ook.
Neem gewoon goed les waarbij je leert paard aan de hulpen te zetten.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:34

Mijn beenligging is zo omdat ik dan beter kan aansporen, daarom trek ik mijn hakken op :)

Ik ga zondag met sporen proberen, zien hoe dat gaat, en natuurlijk ben ik niet van plan om de hele tijd te prikken. Even zien of ze beter reageert, en hoe ik dat dan weer kan toepassen op zonder sporen rijden. :)
Dankjewel voor jullie reacties.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:40

Simpelman schreef:
Een paard gaat voorwaarts omdat als gehoorzaam is en de hulp begrepen heeft, daar hoef je echt niet voor te gaan zitten prikken.
Sporen hebben een heel andere functie.

Je kunt beter rustigen kalm een dressuurzweepje gebruiken en opnieuw uitleggen wat je van je paard verwacht.
Als je een reactie krijgt die een beetje in de richting gaat van waar je heen wilt héééél veel belonen.
Leer je paard werken voor beloning en waardering.

CM_ schreef:
Gezien je beenligging zou ik geen sporen nemen, ook ik zou kiezen voor een zweepje, om je kuithulp kracht bij te staan, sporen zijn in dit geval onnodig , en gezien je met je hakken drijft nog vervelend voor het paard ook.
Neem gewoon goed les waarbij je leert paard aan de hulpen te zetten.

hier ben ik het mee eens...

Als ik je foto's zo bekijk vind ik je het echt wel meevallen... ik heb ook een fries en mijn benen hangen op dezelfde positie als bij jou...
Ik denk dat dit eerder gehoorzaamheid aan de hulpen is... vergeet niet dat een paard al moet reageren op KUITdruk en de bekken naar voren kantelen... gebeurd dit niet dan iets grover en dan nog niet dan kietelen met zweepje achter je been... dan nog niet? dan iets grover inkomen met zweepje en dit afbouwen....maar het doel is de kuit en je bekken.
Sporen zijn voor verfijning en verzamelen....

al snap ik het best... want ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten... Ik kon vroeger echt niet rijden zonder spoor.... Nu ik ben begonnen met bewust rijden en bewuste reactie op mijn zit heb ik geen sporen meer nodig :)