Sinds een paar jaar ben ik in het bezit van een 10 jarige allroundgefokte KWPN'er. Toen ik hem kreeg, kon ik amper een volte met hem rijden, hij was ontzettend scheef in zijn lichaam. Met goede instructie heb ik hem inmiddels een stuk rechter gekregen, maar toch blijf ik tegen zijn rechtsgebogenheid aanlopen. Ik krijg het in de les eruit gereden, dan loopt hij super, maar tijdens mijn training krijg ik het na een paar jaar les nog niet voor elkaar. Ik heb hem laten behandelen door een ostheopaat, zijn rug is al op de foto geweest bij de keuring (niets te zien) en ik laat hem om de paar maanden behandelen door een gecertificeerde paardenfysiotherapeut. Die merkte niets vreemds in zijn lichaam, wel dat hij wat vastzat in zijn bekken. Ook ben ik zelf onder behandeling van een fysio geweest om mijn eigen scheefheid te corrigeren. Ik ben me nu meer bewust van mijn zit en hoe ik recht moet zitten. Van de zadelmaker heb ik onlangs nog te horen gekregen dat ik prima recht zit en zij vond mijn paard niet scheef ogen. Toch voel ik continue dat hij zijn linkerschouder eruit gooit, rechterteugel niet aan wil nemen, zijn rechter achterbeen buiten de massa plaatst en zijn linkerachterbeen niet ver genoeg onder de massa zet. Hij wil op de volte naar links graag naar buiten kijken. Als ik stelling vraag, gaat hij kantelen, ook aan de longeerlijn. Inmiddels ben ik een beetje ten einde raad. Ik rijd bitloos omdat ik hem niet schever wil maken dan hij al is - ik heb het idee dat hij schever wordt als ik met bit rijd (hij trekt dan nog erger aan een teugel). Qua dressuuroefeningen neem ik veel schoudervoor/wijken mee. Dat alles in stap, in draf krijg ik dat niet voor elkaar (paard valt terug). Ook krijg ik hem erg moeilijk op eigen benen, ik moet echt een paar flinke tikken geven wil hij respect voor mijn been krijgen. Ik wil puur van achter naar voren rijden en rijden zonder druk/dwang. Dat heb ik niet altijd even goed gedaan, maar ik ben me ervan bewust en ik let erg op een vriendelijke, meegevende hand. Ik wissel qua training ook erg af met bosritten / longeren / grondwerk.
Hij k a n het wel, maar alleen in mijn les. Wie herkent dit en wie heeft (rijtechnische) tips? Ik heb een goede instructeur overigens maar ik hoor graag jullie ideeën.
Waarschijnlijk wel inderdaad. Ik denk dat ik tijdens het trainen minder doorzet als in de les, terwijl ik voor mijn gevoel eindeloos aan het losrijden ben...
Japeloup
Geplaatst: 30-10-13 13:19
Klinkt of je een stuk ruitergevoel mist om je les na te kunnen rijden. Ik denk dat het slim is om met je instructie aan jou gevoel te werken. Dus plan eens een les, en ga rijden alsof je geen les hebt. Laat je instructie kijken maar nog even geen aanwijzingen geven. Dus rij een min of 10 zonder aanwijzingen, om daarna samen te evalueren wat je gedaan hebt en hoe je paard daarop reageert. En nog mooier als je alles kan laten filmen. Zodat je thuis alles weer na kan kijken en je gevoel er bij kan halen. En ondanks dat je blij bent met je instructie kan het soms verhelderend zijn om eens een les te nemen van iemand die jou en je paard niet kent. Die kijkt blank naar jullie en kan soms net een kleine tip geven, die je misschien net mist bij je eigen instructie.
royal88
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 10:39
Goede tip Japeloup! Ik denk ook dat ik teveel nadenk tijdens het rijden ipv dat ik op mijn gevoel rijd.