Oefeningen voor galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nenah_x

Oefeningen voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 22:11

Hoi bokkers,

Mijn lieve tinker Fili doet tijden het rijden alles goed. Alleen de galop wil maar niet lukken. Voor ik haar kreeg heeft ze erg lang stilgestaan en ze is al 14 jaar. Na har werken zit de basis er al weer goed in. Maar ik ben nou al voor een lange tijd elke dag bezig en de galop wil echt niet goed lukken. Op een goede dag krijg ik er hooguit 5 galopsprongen uit en op een slechte dag blijft ze alleen stampen op haar plek. We rijden verder wel alleen recreatief.

Heeft iemand nog goede oefeningen voor het galopperen? Of heeft iemand hier al meer ervaring mee?

debravanesch

Re: Oefeningen voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:01

paard soepel houden, voltes verkleinen en vergroten en haar tijens het vergroten laten aanspringen.
Grondwerk. Leer haar galopperen aan de longe.

Maar het aller belangrijkste, hoe is haar conditie?????

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:00

debravanesch schreef:
paard soepel houden, voltes verkleinen en vergroten en haar tijens het vergroten laten aanspringen.
Grondwerk. Leer haar galopperen aan de longe.

Maar het aller belangrijkste, hoe is haar conditie?????

Haar conditie was eerst belabberd maar het gaat al steeds beter! Als ik met haar ga galopperen doe ik het altijd op een volte!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:07

Buiten galopperen op een recht stuk en zo de galop eerst weer wat bevestigen voordat je in de bak aan het werk gaat met voltes en wendingen.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:11

Achter een ander paard galopperen?

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:15

Fitii schreef:
Achter een ander paard galopperen?

Haha daar geeft ze niet zo veel om...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:16

Op een recht stuk is gemakkelijker voor een paard, als ze braaf genoeg is buiten misschien gelegenheid om een lang recht pad te zoeken waar je niet ineens op de rem moet? (al dan niet achter een ander paard aan wat hierboven staat)
Beschouw haar als een jong paard, eventueel vanuit een harde draf in de galop laten vallen en dat uitgebreid belonen, het aanspringen op de hulp komt daaruit wel, eerst eens laten weten dat het mag en kan en dat het paard sterker en meer in balans komt.
Voor jezelf: mee zitten in de beweging, evt. verlicht als het lastig is vanuit draf maar niet teveel op de voorhand, teugellengte geven dat ze met haar hals balans kan zoeken maar niet compleet losgooien, evt. je hand als steuntje laten gebruiken is nog niet erg. Op eigen benen komt wel :)

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:01

Ik rij trouwens bitloos, even een kleine toevoeging!

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:06

Kun je niet met longeren een stemhulp aanleren, en dan opbouwen met galop, steeds een beetje langer en terugpakken als het goed is gegaan?